|
|
|
|---|---|
|
Tja Var ska förbrukningsnålen ligga vid tomgång, min eller max har hört båda delarna men vilket stämmer Min nål svajjar till uppåt sen går den ner till 0 Har en 330xi 02 | |
| Den brukar ligga på noll, vilket egentligen ju är fel...står bilen stilla men ändå förbrukar bränsle är ju åtgången oändlig per mil :) | |
| Den ska ligga på max. Som ovanstående skrivit är ju förbrukningen per mil oändligt stor. Har fungerat så på alla bmw jag kört och ägt. | |
|
Min förbrukningsnål går ned på noll så fort jag kommer ned med hastighetsmätarnålen på stoppet. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| beror på modell/årsmodell. Helst skulle det vara så att under t.e.x 10km/h bytte den till att visa l/h istället för l/100km! Så kunde man se effekten av motorvärmaren, att ac på sommaren ökar tomgångsförbrukning med 60% etc | |
|
Min står också på noll och förstår inte hur den kan ligga på max hos dig Lus. Låter väldigt skevt med tanke på att du inte har mer än 700-750 rpm på tomgång, alltså knappt någon gaspådrag för att pilen ska röra på sig. Den är ju ansluten till en givare som läser av gaspådrag på pedalen tillsammans med varvtalet på bilen, vilket i båda fallen nästan är noll. Då är det orimligt att påstå att den ska ligga på max, vilket den heller inte gör. Det som däremot kan spöka är förbrukningssiffrorna på färddatorn och det pga förbrukningen per mil är oändlig på tomgång och därför ökar siffrorna där. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Det är olika på beroende på årsmodell. På de nyare går mätaren ner till noll när man går under ca 5kmh. Detta är för att ägaren inte ska tycka att bilen drar så mycket när man står på tomgång. marin849 har rätt. Momentanförbrukaren räknar ju l/mil och därför är förbrukningen ALLTID oändligt hög vid stillastående eftersom bilen inte rullar en meter och motorn går. På de äldre bmw (iaf 5 serien) gick mätaren alltid upp på max när bilen står stilla, precis som den ska, egentligen. |
|
| Mina ligger inte på max, skrev bara att de borde göra det. | |
|
Visst är det härligt med anpassningar för att "ägaren inte ska ställa en massa frågor till verkstaden" :) Man kan gott uppmärksamma att det är onödigt att stå på tomgång tycker jag... Låt säga att man startar bilen, backar ut ur garaget, kör in den igen efter 60 timmar på tomgång. ca 3500l/mil blir det. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.