|
|
|
|---|---|
|
godagens. det började med att min 523ia 99 vägrade starta efter att jag skulle hem från jobbet förra veckan, skulle svänga förbi affären på vägen hem. när jag kom ut efter ca 15 min så vägrade den starta. startmotorn går och soppa pumpen går. men det kommer ingen soppa förbi spridarna. hade bil inne på felsökning idag. höll på att få en hjärtinfarkt när jag såg felkods papperna. jag är ingen bilmekaniker, inte ens på fritiden. vart inge klokare på vad det kan vara som gör att den inte vill starta. fick en massa felkoder bland annat det här. fick felkod på startspärr, det står. DTC 10 -okänd felkod 03 -okänd felkod 20 -okänd felkod bränsle/tändning(M52B25 - 256S4 - SIEMENS MS 42 - MT/AT) DTC 44 -aktivering solenoidventil, tank ventilation 98 -spänning lamdasond efter katalysator bank 1, ingen signal 6E -gaspedallägesgivare 1 70 -signal gasspjällslägespotentiometer A9 -signalutgång gasspjäll, avstängd skulle vara jätte tacksam för hjälp med det här. för jag vet inte vart jag ska börja. | |
|
vad händer när startspärren är aktiverad? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du provat med en annan nyckel ?? med tanke på EWS felkod. Vad är det avläst med för diagnosprogram ?? 44-98-70- finns inte på M52 Siemens MS42 enligt BMWs felkodslista. Frågan är om någon kopplat bort nånting med tändning på. 6 BMW kod är spridarsignal cylinder 1. tex. 3 Tänspole cylinder 6 20 finns ej på M52 10 Temperatursensor felsignal nivå. När en nyckel inte identifieras i startspärren så är bränsle och tändning spärrat. Dags att kika under skyddskåpan på motorn på kablage till spjällhus givare mm och så vidare verkar var en del av det som anmärks på finns där under. Kolla säkring 15 !! har du fått kortslutning där pga oljenivågivaren så startar inte bilen pga att växelindikeringen går på samma säkring. Går säkringen får man lossa kontakten på oljenivågivaren så att det går att få en säkring att hålla så bilen blie körbar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack hasso. ska undersöka det som du nämner lite närmre. har tyvär bara 1 nyckel. jag har bara haft bilen i ca 1 månad. ska lämna in bilen på en riktig bmw värkstad imorgon. där jag hade den inlämnad hade dom 20 polig obd2. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.