AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.278

uppgradera bromsar 320D (e90)?

inte möjligt att köpa Brembo BBK just nu så jag undrar om 330D bromsar går att använda i min 320D?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Absolut inte, 330D bromsar är mycket större. Du kan ju slänga på större skivor men då får du byta ut bromsoket och hela den biten också.
Vad är det för 320d du har? Årsmodell, motor?

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du har ett PM

"Riktiga män kör diesel"
ja dom är större och det är därför jag vill ha dom. Skiva och ok - ingen problem men spindlar vill man inte byta. Handbroms?? Är oken bolt-on?
Bilen är 320D /2006 / E90.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Ett hett tips är ju att spana på www.realoem.com och jämföra 320d mot 330D bromsarna.

Utan att veta alls hur det ligger till, så skulle jag gissa att det passar med allt om du bara byter skiva, okhållare och bromsok. Vore dumt av BMW att göra en massa olika fjäderben med olika infästningar till bromsar.

Men som sagt, kolla på realoem så får du säkert lite klarhet.

Kanske bromsarna från M3an också passar, såg att någon sålde dem från en krockad M3a. Tror han skulle ha ca 1200kr per ok och 1300kr per skiva = ca 10000kr totalt.

__
Nils Ljung
Jag har spanat på realoem men det är omöjligt att se om dom passar rakt av. M3 och 335i passar inte, det vet jag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varför vill du byta?

Sen har jag gått upp 40hk med effekten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En ökning av bromsskivornas storlek hjälper bara delvis mot scenariot som upprepade hårda inbromsningar (du får större massa vilket betyder ökad värmelagringskapacitet vilket gör att skivorna värms upp lite långsammare).

För att du ska få bra en lösning som kan hantera upprepade hårda inbromsningar ska du dessutom uppgradera med följande
- kylning av bromsar (riktat luftflöde)
- värmetåliga bromsbelägg (finns många bra från EBC/CarboTech/Ferodo)
- värmetålig bromsvätska (finns prisvärdiga DOT5.1 om man inte vill välja de värsta och dyraste bromsvätskorna)
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
En prisvärd bromsvätska är Motul RBF 600. Har den i min bankörarbil :)

Tycker som bmw-slangen att man kan lägga prio på bromsbeläggen och kylning till bromsarna. Bromsarna blir helt grymma med ordentliga belägg utan att byta något annat. Många som kör bana i tex de lägre klasserna i BMW cup kör med originalskivor, ok osv, men har värre belägg.

Jag har kört Ferodo DS2500 belägg i min E30 på bana, de bet som helvete rent ut sagt jämfört med vanliga originalbelägg, och då är de verkligen inte det värsta som finns när det gäller belägg. De är till och med gat/ban anpassade snarare än rena banbelägg.

Nackdelen med racebelägg är att de skriker och dammar en del jämfört med vanliga standardbelägg. Och går man på de lite häftigare beläggen så måste de ha lite värme innan de funkar optimalt. Men det betyder inte att man inte har några bromsar när de är kalla, men det biter bättre när de kommit upp lite i temp.

Jag tror du skulle bli glatt överraskad av bara ett lite vassare belägg. Köp och testa får du se.

__
Nils Ljung
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller med Nisse i det han skriver.

Prova först med annan bromsvätska och belägg i steg ett. Är inte det tillräckligt så får du gå på tyngre grejer.

Men räcker det för banåkarna borde det vara tillräckligt för vardagskörning.

13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns en liten översikt över olika bromsvätskor
Länk

Priserna är tagna vid lite olika tillfällen under 2010.

Precis som Nisse977 säger så är Motul RBF 600 enormt prisvärt. Du får en våt kokpunkt på 216 grader för ca 250 SEK/liter. Eftersom det rör sig om en bruksbil så är det nog mest intressant att titta på den våta kokpunkten eftersom det kommer att vara närmast verkligheten (på rena banbilar byts bromsvätskan betydligt oftare och då kan den torra kokpunkten vara mer intressant).

Även Biltemas DOT 5.1 är ganska prisvärd, du får en våt kokpunkt på 185 grader för endast 120 SEK/liter.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Kanske ska tillägga att när jag skrev om att racigare belägg skriker, så kan dom göra det när man bromsar "löst", inte när man bromsar lite hårdare. Kanske går att undvika med sån där gummifilm på baksidan av beläggen? Har inte provat, men har inte tyckt att det är så farligt så man behöver göra något åt det.

__
Nils Ljung
Bromskylning är på gång...

Jag ville köpa Motul bromsvätska, men killen i butiken ville inte sälja den pga jag har DTC och skulle använda DTC-vätska endast.

Belägg har jag inte hittat ännu; kollade med Ferodo, Tarox, Carbotech men dom har inga för min bil. Jag tror att det inte ens tillverkad några bättre för 320D...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.