|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att sätta på ett 325-insug på min 328, har hittat ett där man också får med en fuelrail till ett bra pris, vilket jag läs skall vara smidigt. Frågan är nu bara, hur svårt är detta ingreppet? Klarar jag det med min högst begränsade mekarvana? Hur mycket jag mekat i mina dagar? Ja, byta från sommarhjul till vinterhjul och viceversa är väl ungefär så långt det sträcker sig. Klarar jag att göra det här ingreppet själv, med hjälp av en DIY-guide och er på autopower, eller är det lika bra att lägga ner direkt och låta någon annan göra det? MVH Fredrik Wadmark | |
|
Till vilken bil. E36 eller E46? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Antar det är E36 eftersom du skriver 325:ans insug eller? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Ah, så dum jag är! Naturligtvis menar jag e36! | |
|
Har själv bara bytt på E46 och det är mer komplisserat pga lite andra saker som behövs göras än vad det ska vara till E36:orna vad jag hört de som gjort det. Det ska inte vara några svårigheter, så det reder du nog. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| På en E46a vad är det mer som spökar på dom? Menar om man ska byta insug på den. Ger det nått mer eller är det bara på E36 det funkar? | |
|
jag har bytt ganska nyss till ett 525 inusg (i princip samma. nått hål som fattades). jag tog hjälp av en kompis och vi gjorde detta på ca 5 timmar i lagom ro. om du är själv och har dremmel, 1mm tjock plåtbit, vanliga verktyg samt en extrabil alt nära till en bra mack (där man kan köpa delar man glömt eller inte har) så kan du göra det lätt på en dag :) glöm inte att köra ny packning till 325 insuget också. BMW ownz |
|
|
Jerico582: Här är en bra länk om du ska byta till 330 insug på en 328. Länk Det som jag menade med spökar lite är mest distans brickan mellan insug och gasspjäll som behöver göras. Det tog ju en dag extra pga detta. Kan ju fixas snabbare om man har möjlighet själv. Annars var det inga större problem att göra detta. Bara ta det i lugn och ro. Jag tycker det hjälpte på min. Helt annat drag/ork i bilen över hela registret Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Distansbrickor gör man i en laser ;) Har ju sådana på jobbet så det är inte så farligt. Men är det 330 som är grejen på E46orna? Har nog tillgång till ett E36 m3 insug om det skulle kunna funka... Men funderar på insug och ett extraktor rör till skrället och se om det ger nått med en mappning. |
|
|
Clintan66: de verkar inte vara så mycket mer avancerat att byta på e46 endå! är väldigt bra att veta om man ska ge sig på en sån i framtiden :D BMW ownz |
|
|
Jerico: tror inte det går med E36 för diverse kontakter finns nog inte med på E36:ans. Jag köpte ett insug från en 04:a. Även satt på extraktor grenrör osv på det. Frrla: nej det är säkert inte svårare :). Själv aldrig bytt på E36 som sagt, bara hört lite här och lite där :) |
|
|
Tackar för svaren, kanske tar och ger mig på det här! En sista fråga bara, läste ngnstans att inte alla insug från en 325a skulle passa, stämmer detta verkligen? Eller är det insugen från den äldre 5-serien som inte alla passar? |
|
|
coolfredde: alla insug passar! dock kan du sakna te x: ett hål för tempmätare av insugsluften, någon koppling till vakuum slangarna som har annan dimension eller nått annat skit som tar 5 min att lösa. BMW ownz |
|
|
Hallå. Finns ju många trådar om detta och lika många som bytt insug, men finns det någon som gjort några mätningar av prestandaförändring? Skulle vara intressant med olika mätvärden från bromsbänk (hur vridmoment förflyttats och ev effektökning). Eller om någon klockat sin bil före/innan byte vid acc 0-100 km/h tex. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.