AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.279

Värde på M-Paket på E9x?

Sida 2 av 2
Jag tycker en pre-facelift E91 utan M-paket ser ganska "lam" ut parkerad bredvid en E91 M-sport (finns en del att ställa sig bredvid på jobbet :-). M-paketet gör otroligt mycket för utseendet på E9X, om man sedan gillar det eller ej och hur mycket man eventuellt är beredd att betala är upp till var och en att bedöma.
Kristoffer, tycker du har helt rätt där. Glömde lägga till att prefaceliftade E9X def "kräver" M-sport jmf med på faceliftade där jag anser att det inte alls är nödvändigt för utseendets skull (ex coupé)

/Anders
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
-kristoffer_L: Ok det kan vara så pass alltså. Då är det kanske ungefär lika eknomiskt att ta ut en ny personalbil via jobbet och få en ny.
Villurski
Speedy83: Nu kastar jag sten i glashus, men: det beror ju helt och hållet på hur du räknar. Ett för företaget kostnadsneutralt upplägg (vilket är det vanligaste) kostar ofta mer än det smakar. Problemfritt javisst, men rätt dyrt om man jämför med privatköp. Om du köper en ett år gammal BMW kan du i stort sett endast räkna värdeminskning i två år. Och den betalar du i personalbilen också, tillsammans med många andra små avgifter och marginaler.

Räkna noga för att inte bli besviken varje gång lönen kommer och det saknas uppåt sju tusen netto för en 320d med comf+adv (ca 4500 nettolöneavdrag för kostnaden plus förmånsvärdet för dig). Förmånsbil eller tjänstebil blir en annan femma så klart då du slipper bära hela/något av kostnaden för företaget.
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Villurski: Ja det är helt sant som du säger, jag har inte riktigt kommit så långt så jag har kikat upp siffrorna på jobbet helt hundra än. Men självklart vore det bra om man kunde få det som förmånsbil men det verkar lite tjurigt just nu.

Tar jag inte en personalbil blir det nog en 320d från 06-07 skulle jag tro. Det som dock lockar lite är ju att slippa försäkring,däckbyte,service osv och bara åka och lämna den om 3 år och åka därifrån med en ny :)

men som sagt uppåt 7 tusen netto är en väl bra kostnad känner jag nog.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du har nettolöneavdrag har du inget förmånsvärde, bara om du har ett bruttolöneavdrag. Så i Villurskis fall blir kostnaden din marginalskatt x 4500 + din marginalskatt x förmånsvärdet.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eller rättare sagt: (1-marginalskatten) x bruttolöneavdraget + marginalskatt x förmånsvärde

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.