AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.278

Värde på M-Paket på E9x?

Sida 1 av 2
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Hej,

Tittar lite på 320 från -06 och märker att många som är till försäljning verkar sakna M-paket. Var detta paket väldigt dyrt vid nybilsköp?

De bilar som har detta paket ligger ju ofta 2-50 000 högre i pris, är detta verkligen rimligt?

Vad bör man värdera en 320d -06 med säg 10-15.000 mil + M paket till ungefär?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker att M-paket är värt 10-15' mer än motsvarande bil som endast har Comfort+dynamics+advantage paket.
Verkligheten är säkert nått helt annat.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Och för mig är det inte värt ett dugg, då jag inte vill ha sportfjädring och att man inte får välja valfri kulör!

sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Hehe ja spridda svar väntade jag mig. Som sagt för vissa är det värt massor för andra inget. Men det jag reagerat på är att de som äger dem anser dem vara värda mycket. Verkar med vara färre dieslar med m-paket, vilket givetvis också driver upp priset.
Villurski
Av egen erfarenhet vet jag att bilarna inte säljs dyrare bara för att man själv tycker de är värda mycket och prissätter därefter :)
Det är en helhet som ska bedömas och sen gäller det att hitta exakt den som uppskattar specen om man ska ha ut priset för alla paket/extrautrustning.

Det finns bilar där M-sport spelar en större roll, t ex är en 335i utan M-sport mer svårsåld än en 320d utan. Även om inte alla gillar paketet så brukar det betinga ett merpris i alla fall, men beroende på modell så beror det på hur mycket. En 320d med M-sport + Comfort skulle kanske prissättas 10 till 15' mer än en som har Comfort+Dynamic hos en handlare. Allt annat lika (xenon utgick väl från M-sport 07 eller 08 så man var tvungen att välja detta extra, eller?).

Men alla värderar olika så det finns inget givet svar på din fråga. Det här var mina tankar i alla fall.
De bilhandlare jag varit i kontakt med har hävdat att M-sport höjer priset med ca 20kkr jmf med en utan (utgångspriset i hallen). Detta gäller E9X. Värdet av M-sport minskar ju äldre modellen blir.

www.bilpriser.se bekräftar att bilar med M-sport generellt är mer eftertraktade och har därmed ett högre värde.

Listpriset är ca 40-45kkr men det är knappast någon som betalat så mycket för det, det brukar rabatteras en del när väl offerten skrivs under. Så det torde vara ett av få tillval där man faktiskt har igen stor del av merkostnaden i nästa led.

Sportfjädringen får du med även i Dynamicpaketet och den är inte ens särskilt stötig så länge man håller sig till 17-tummare. Men det beror på vad man själv har för preferenser i sammanhanget.

Det går väl att välja vilken färg som helst till BMW via individual (så länge kunden är beredd att betala dvs)?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Typ 9 av 10 bilar saknar m-sport på begmarknaden. Efterfrågan och tillgång styr som vanligt prisbilden.
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Klart att ett M-sport paket är värt pengar.
Att påstå att det inte är värt något för att "jag" inte vill ha det är lika dummt som att exempelvis säga "Alla SAABar är gratis för jag vill inte ha en"
Lika korkat är uttalanden som att M-paket är inget extra värt men bilen blir mer lättsåld !!!!
Vad då?
Då får ju bilen utan M-paket sänkas i pris, och "Ta-da": M-sport är mer värt. Eller?
Jag har M-sport på E61an som nu ska säljas men valde att inte köpa till det nu när jag beställde X3an.
Anledning?
Jag tycker att E60/61 är gymt mycket snyggare med M än utan och därför lätt värt extrapengarna, X3 därmot gillar jag som den är, därmed inte sagt att det inte finns någon som tycker tvärt om.
Summa: Vill du inte ha M-sport, köp en bil utan och kräv inte att det ska vara gratis.
Tur är väl att smaken är olika, hur trist skulle det inte vara om hela världen åkte BMW....?
tycker Villurski skriver helt rätt att M-sport paket är mycket viktigare på en 335-a E92 än på motsvarande 320d. Vi läser på forumet hur man eftermonterar M-sport på 335-or, vilket inte är så vanligt man gör på de motorsvagare modellerna. Själv skulle jag inte ens fundera på en 335-a utan M-sport. De pengarna man lägger extra på en beg med M-sport har man sannolikt igen den dagen man ska sälja den.

/Anders
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har du Dynamic-paketet har du det som beövs för körningen, dvs sportstolarna, sportratt och sportchassiet. Har du M-sport får du dessutom kosmetikan.

Själv värderade jag xeneonlysena högre än kosmetikan när jag köpte e90.
Xenon ingår i dynamic men inte i M-sport.

På e6* så har oftast bilar med M-sport en generellt hög utrustningsnivå medans på e9* så hittar man relativt ofta bilar med M-sport och utöver det är snikutrustade, dvs inte ens har komfortpaketet.

Så om du inte är övertygad om att du måste ha kosmetikan från M-sport så titta gärna efter bilar med advantage+comfort+dynamic paketen. då har du en trevlig bil att köra.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Precis som att köpa en cabriolet finns det öht inga rationella skäl att välja en bil med M-sportpaketet.

Samtidigt är det en fantastisk känsla att bli glad varje gång jag ser min bil för att den är så f-bannat snygg med M-paketet. Den känslan är obetalbar för min del. M-paketet är märkligt nog en av de utrustningsdetaljer jag är mest glad över, trots att den inte ger någon nytta tillbaka som tex sportstolar eller xenonljus. Fast alcantara/tygklädseln som ingår i M-paketet är fantastiskt skön att sitta på och enkel att hålla ren.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har en cabrioletbil och med den får man absolut en merupplevelse under körningen även om det inte är rationellt.

Självklart ska man köpa ett M-paket om man blir glad över det.

Allt som är roligt med bilar kostar pengar och sedan är det bara att välja ut det man blir gladast över:) Ska man vara rationell med sitt bilköp ska man vara på ett annat forum än Autopower.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
mickeolsson: Att påstå att det inte är värt något för att "jag" inte vill ha det är lika dummt som att exempelvis säga "Alla SAABar är gratis för jag vill inte ha en"

Ditt citat av ett påstående är korkar, eftersom ingen påstått detta! Jobbar du på expressen?

Verdi
Det beror väl på modellen också`? Tycker att M-sport gör väldigt stor skillnad på E6X men att E9X och F1X klarar sig rätt bra utan även om jag skulle välja M-sport om det var gratis även på de modellerna. :)
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
@steman: Tja, du säger att det inte är värt ett dugg för du vill inte ha det.
Hur tolkar man det ?
Att du dessutom tycker att man fritt kan välja färg på en beg bil utan M-paket men inte med förstår jag inte heller.
Och Nej, varför i hela fridens namn skulle jag jobba på Expressen?
Har jag missat något, typ att Expressen gillar M-sport.. eller
Speedy83 undrar vad som är rimligt att betala extra för ett M-sport paket och du svarar: inget, för jag vill inte ha något.
Sen påstår du att har jag fel...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som svar på frågan "hur mycket är M-sport värt" så är mitt inlägg vad jag tycker.

Anledningen är uppenbar, jag vill inte ha sportfjädring och jag tycker inte någon av de kulörer som finns med M-paket är attraktiva.
Eftersom tråden handlar om begagnade bilar och jag me M-paket måste kompromissa med kulören oh fjädrignen så sjunker givetvis attraktiviteten.

Att många har en bestämd uppfattning om vilken/vilka färger som en begagnad bil ska ha är inte ovanligt.

Förstår du inte det?

Respektera andras åsikter, om du inte förstår argumenteringen fråga gärna om en förklaring istället för att sprida en massa invektiv.

mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Jag är uppriktigt ledsen om du har missförstått mig, men om någon frågar hur mycket någonting är värt så kan man absolut inte svara ingenting för jag vill inte ha det.
En sak förlorar inte allt i värde bara för att inte alla vill ha saken, det räcker med 1 som vill ha något då finns det ett värde, finns det 2 så ökar värdet eller hur?
Jag respekterar väl andras åsikter om jag säger att allt har ett värde om någon vill ha det.
Självklart har många krav på en viss färg eller åtmindstonde ljus eller mörk bil, så förklara gärna hur du resonerar om du säger att värdet på M-paketet minskar p.g.a att det bara finns i vissa färger och med sportfjädring (som går att välja bort)
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Med risk för att kanske röra till tråden lite (kanske borde göra en ny)

Men vad skulle man kunna uppsktta i värdeminskning på en bil likt den som är exempel i första posten på 3 år och kanske 6k mil?

Säg att man köper en som gått 14 000 och ska sälja vid 20k och 3 år äldre? men i övrigt i bra skick?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som det skrivs tidigare i tråden så är det tillgång och efterfrågan som avgör priset.
Jag försöker belysa att alla BMW-spekulanter inte inte ser bilar med M-paket som det mest populära, i mitt fall så vill jag inte ha en, dvs värdet på M-paketet är negativt. Eftersom många här på forumet representerar den andra ändan av skalan, de som absolut vill ha M-paket så belyser jag en mer objektiv.
Om många hade samma preferenser som jag skulle begagnatvärdet på bilar med M-paket sjunka radikalt. Därför har min syn på M-paket relevans.

Jag har aldrig sagt att värdet på M-paket i handeln är noll, bara att det är det för mig personligen. Du får läsa lite noggrannare.

speedy83: Räkna med ca 40-50% fall på 3 år. Gissar på att om du ger ca 180kkr för en 12kmilare skulle jag uppskatta att den är värd 90-100kkr om 3 år med 20kmil. Men den som lever får se...
det räcker väl med att konstatera att redan som nya så väljer väldigt många att betala extra för M-paketet. Det torde då ha ett tämligen bra "mervärde" även som begagnat. Hur mycket är beroende på modell. Som någon skrev så betyder M-paketet väldigt mycket för utseendet på en E60/61 jämfört med en E90/91 (ex coupéerna där de ofta är ett "måste" hos köparen). Sen är det ju som alltid att olika köpare värderar utrustning och färg samt motor olika. Det är ju därför som det finns valmöjligheter.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.