|
|
|
|---|---|
|
Precis innan jag köpte min bil så var den inne för en oljeservice. Kontaktade verkstaden för att det skulle vara bra att veta vilken olja dom hällt i så man kan köpa samma om man ev skulle behöva fylla på lite framöver. Då visar det sig att dom hällt i en 10w-40 delsyntet som vare sig är rätt olja för denna typ av motor, samt ingen olja som klarar intervallen. Min fråga är då, ska man fortsätta att köra några 100-tals mil och sen byta till "rätt" olja, eller ska man försöka få dom till att byta till "rätt" olja? Är ingen bmw-verkstad som utfört bytet. | |
| Jag kör för tillfället med Castrol Magnatech 5W-40 p.g.a. samma sak. Magnatech är en delsyntet som marknadsförs som en syntetolja p.g.a. sättet den är framställd på. Jag tänker byta efter ca 1000mil. 10W skulle jag vara lite tveksam till om det blir riktigt smällkallt. Men håller den inte klassningen som rekommenderas är det ju eg. fel. | |
| Nu när våren äntligen är här spelar det väl mindre roll. Men byt innan vintern, senast. | |
|
Rullar nog på ett par 100-tals mil till med denna olja så kan man byta till en fin helsyntet som klarar sig till inspektionen. Tycker bara det är så fel av verkstaden att hälla i nåt som inte ska vara där, och priset på servicen är säkert lika mycket som om dom skulle hälla i en helsyntet. |
|
|
Kör ni med en Castrol syntetolja kan ni vara lugna, vare sig det är hel eller delsyntet. Har piskat mina banleksaker med över 200 literhästar på bana med Castrol GPS 10W-40 (delsyntet) och aldrig haft ett minsta motorproblem.. Att åka med Castrol EDGE i en "standardmotor" är väl med för att man ska kunna åka longlife service 3000-3700 mil mellan oljebytena vilket jag tycker är vansinne! Bättre att köra med en lite billigare olja och att byta var 2000:e mil. Castrol Magnatec 5W-40har lika hög ACEA klassning som EDGE oljan. Dock har den ej BMW longlife klassning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.