AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.082

Vilken motorolja?

Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Vilken motorolja ska man slå i en 330 E46:a -04:a? Jag är inte så förtjust i dom där Longlife-intervallerna så jag har gjort ett oljebyte extra vid ca 1200 mil.

Ska man köra på en LongLife-olja även fast man byter tidigare eller går det lika bra med en vanlig syntetolja, typ 5W40?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
En billig, och bra olja är Shell Helix Utlra 5w-40. ICA-Maxi har ofta bra pris på denna. Säljs då för 299:- á 4 liter. Själv byter jag på halva intervallet, vilket motsvarar ca 12-1300 mil. Man behöver då inte använda dig av longlife olja.
Söker du i forumet så finner du mkt läsning om detta.

Mvh Håkan

Men hur mår motorn av att BMW servar med long-life, medans ägaren servar med tex. helix 5w-40 mellan ordinarie service?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bättre.
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Eftersom min bil är så gammal så det inte finns några garantier kvar på den så kommer den aldrig att lämnas in på en BMW-verkstad på service med dom priser som är i dag så det problemet med olika typ av olja finns inte för mig.Har alltid servat mina bilar själv och det kommer jag att fortsätta med, iaf efter garantitidens slut :)

Ett krav på oljan är att det ska gå att köpa på 20-liters dunk och på ett ställe där man kan lyfta bort momsen...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Här kan du nog tjäna in en slant vid beställning i lite större mängder
Länk
Dock kanske det inte finns i 20l dunkar, men vad spelar det för roll att få dom i 4/5l dunkar om det ändå blir billigare?
Volvo ( Bilia ) säljer Castrol Magnatec 5w40 för 640kr/4liter = 160kr/lit.
Biltemas Helsynt går lös för 549kr/10 lit.

Bara välja och vraka ;)

Olja kvittar vilket men byt var max1500 mil istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.