|
|
|
|---|---|
|
Vilken motorolja ska man slå i en 330 E46:a -04:a? Jag är inte så förtjust i dom där Longlife-intervallerna så jag har gjort ett oljebyte extra vid ca 1200 mil. Ska man köra på en LongLife-olja även fast man byter tidigare eller går det lika bra med en vanlig syntetolja, typ 5W40? | |
|
En billig, och bra olja är Shell Helix Utlra 5w-40. ICA-Maxi har ofta bra pris på denna. Säljs då för 299:- á 4 liter. Själv byter jag på halva intervallet, vilket motsvarar ca 12-1300 mil. Man behöver då inte använda dig av longlife olja. Söker du i forumet så finner du mkt läsning om detta. Mvh Håkan |
|
| Men hur mår motorn av att BMW servar med long-life, medans ägaren servar med tex. helix 5w-40 mellan ordinarie service? | |
| Bättre. | |
|
Eftersom min bil är så gammal så det inte finns några garantier kvar på den så kommer den aldrig att lämnas in på en BMW-verkstad på service med dom priser som är i dag så det problemet med olika typ av olja finns inte för mig.Har alltid servat mina bilar själv och det kommer jag att fortsätta med, iaf efter garantitidens slut :) Ett krav på oljan är att det ska gå att köpa på 20-liters dunk och på ett ställe där man kan lyfta bort momsen... |
|
|
Här kan du nog tjäna in en slant vid beställning i lite större mängder Länk Dock kanske det inte finns i 20l dunkar, men vad spelar det för roll att få dom i 4/5l dunkar om det ändå blir billigare? |
|
|
Volvo ( Bilia ) säljer Castrol Magnatec 5w40 för 640kr/4liter = 160kr/lit. Biltemas Helsynt går lös för 549kr/10 lit. Bara välja och vraka ;) Olja kvittar vilket men byt var max1500 mil istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.