AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.187

plötslig lukt, kylar läckage hittar inte var!

n1
4
n1klas
bmw 323i e46
tänkte be om lite råd bilen är en bmw 323 e46 -98
härom kvällen innan jag skulle parkera bilen gasade jag på lite extra 2an ut cirka sedan när jag parkerade och bilen stog på tomgång så kom en konstig bänd lukt tänkte inte mycket mer på det för det var mörkt ute, dagen efter när jag backar ut bilen ligger det en fläck på 10cm i diam under bilen verkade vara kylar vatten, hissade upp bilen och tog av motorkåpa såg ut som det var skvätt under bilen men hittade inte vart i från det kom letade länge! men enligt fläcken så droppade vattnet av kåpan längst baktill

bilen går prima förövrigt, vet inte om det kan ha med att göra att jag försökte lufta kylsystemet här omdagen för jag tyckte att jag hade dålig värme i den. men hur som helst borde det väll inte börja läcka? finns det något vanligt läckage som kan bli vid lite hårdare körning?

är tacksam för alla svar!
Jesper von Wowern
Min e46 99a smygläckte länge, jag fick bytt bl.a. expansionskärl som hade ett mikroskopiskt hål mitt på väggen, men det hjälpte inte helt. För lite sedan small det till på riktigt och då var det en y-koppling av plast längst bak på toppen som spruckit. Resterna påminde om knäckebröd. Nytt y-stycke från BMW kostade under hundralappen och nu verkar den tät!

/Jesper von Wowern
n1
4
n1klas
bmw 323i e46
okej okej, men om du eventuellt är något liknande kan man hitta det om man prov trycker systemet? borde inte maskineriet vara gjort att klara lite gas pädrag eller känns som det kanske är lättast att lämna in bilen till versktad om det nu kanske är ett minimalt hål men ingen annan som vet något standard ställe som jag borde undersöka?mvh niklas
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
trycker i systemet ökar ju hårdare man kör verkar de som. så de sprack väll när du varvade till lite.

BMW ownz
Hade kollat expansionskärlet först. Har en tendens att kunna spricka. Mitt sprack c:à 2 cm så det vart inga problem att se. Enligt BMW i Hbg sålde de 21 stycken kärl sen mars förra året
n1
4
n1klas
bmw 323i e46
okej skall undersökas någon som kan länka en bild vart expansionskärlet det sitter eller hur det ser ut? är inte så jätte bil kunnig.. tack ! niklas
Står du framför bilen, så öppnar du huven också ser du kylaren. Till höger är på fyllningslocket till kylarvatten.

Där locket är fast gängat är hela den lilla tanken brevid kylaren (expansionskärlet).

Den är c:a 10 cm i en kvadrat och 30 cm djup.

Nummer 3 på denna länken
Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
n1
4
n1klas
bmw 323i e46
men om jag nu hittar läckaget är det någon som kan beskriva hur man luftar kylsystemet och i vilken ordning? mvh niklas
Jesper von Wowern
Länk

/Jesper von Wowern
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
ja gissar på kylaren... plocka lös elfläkten om du har en sådan, sedan kollar du hur kylaren ser ut. det är inte ovanligt att den börjat svälla å ändrar form. ja bytte min för bara några veckor sedan.

bilden medan är på en kylare från e39 men min från e46:an såg nästan likadan ut.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.