AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.081

sänka avgasvärden

an
60
andreaskfk
E46 330xd -03
tjena undra om någon har något bra tips på att sänka avgasvärdena till besikting.

mina kat är brända finns det något sätt att få den igenom bes utan att byta dom?

tack för svar mvh

gasar tills det rasar
gO
1.407
gOry
335i Touring
Att blanda i lite etanol är väl en klassiker.
Vilket värde är högt? Skulle väl lika gärna vara ett annat fel?
an
60
andreaskfk
E46 330xd -03
vet inte vilket värde som ligger högt men eftersom min kat är bränd så borde värdena ligga högt :P

gasar tills det rasar
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jodå det finns ett sätt!
Vill nog tro att dina kat inte är "brända" utan antagligen fulla med skit i keramiken pga oförbrända kolväten (olja,bensin).
Har gjort detta trick 2 ggr och jag seglade igenom besiktning med fin fina värden (mitt problem var egentligen kassa ventiltätningar/styrningar och olja ner i förbränningsrummet).
Du måste ta ner kattarna,ta ur Lamdasonderna,skaffa ugnsrengörings medel eller snacka med den lokala sotaren som har medel för restaurangrengöring,Rosa vätska.Denna vätska funkar på keramik och ädla metaller.
Fyll kattarna med något av medlen,marinera ordentligt en timme och sen spola ur med varmt vatten länge,montera med nya byxrörs pacningar.
Till saken hör ju sen om du har komplett fungerande tändning,att Lambda fungerar som de ska och kräv en ordentlig varmkörning vid besiktnings tillfället.
Etanol hjälper till att hålla Co på rätt sida men om du har ett liggande fel som jag tidigare nämnt så måste kattarna funka.
Lite bökigt att hålla på med men inte svårt,alternativet är nya kattar från Bmw à 14000:/st eller någon eftermarknadsprodukt.
Mvh Dic
an
60
andreaskfk
E46 330xd -03
okej tack för svaret det måste jag prova :)

gasar tills det rasar
Katalysatorer behöver inte köpas hos BMW. Eftermarknadskatalysatorer duger nog så bra Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.