AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.699

Ännu en "centrallås problem"-tråd gällande E34

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har läst igenom nästan varenda tråd på forumet om centrallåsproblem på E34 nu men mitt fel verkar vara ganska unikt och det är inte enbart centrallåset det gäller:

(Bil: 525i -96 med originallarm)

-Innerbelysningen är död. Testade att ha knappen intryckt för att den ska vara tänd när dörrarna öppnas och efter ca 2 veckor tändes det helt plötsligt när jag öppnade förardörren. Då funkade det ett tag också men ibland var belysningen ganska flamrande och om jag satt still i bilen och liksom gungade i stolen så flamrade det mer.

-Om hela bilen är upplåst och avlarmad och jag kör och ska hissa ner en ruta så börjar varningsblinkersen gå igång. Trycker jag två gånger på varningsblinkersknappen slutar detta. Samma sak kan hända om jag t.ex tvättar bilen och har några dörrar öppna och huven t.ex. Då kan den börja blinka, men aldrig tjuta, och det avhjälps som sagt genom att trycka 2 gångr på knappen.

-Om jag ska låsa bilen med fjärrstyrningn på nyckeln blinkar den en gång och låser vanligtvis bara förardörren. Efter en kort stund går larmet igång och om jag larmar av med nyckeln slutar det. Dock måste jag låsa upp förardörren manuellt då och låspinnen i dörren åker då inte hela vägen upp. Och drar jag inte upp den hela vägen för hand så går inte bilen att starta.

-Om fjärrlåset mot förmodan lyckats låsa hela bilen (vilket faktiskt kan hända ibland) så måste bakdörrarna sedan vid upplåsning öppnas inifrån och då sitter dom låspinnarna jävligt hårt och måste ryckas upp med kraft.

-Check Controlen varnar i vanlig ordning för saker. Men om den t.ex varnar för spolarvätskenivå och sedan "döljs" det meddelandet och displayen lyser bara orange med två pilar vid sidorna - då går det inte att få fram felmeddelandet igen genom att trycka på den högra knappen på instrumenthuset! Och inte heller går det att ändra språk på Check Controlen. Det är som att den högra knappen är helt död.

Det var nog alla sympton/fel.

Vad jag gjort åt detta hittills (haft bilen sedan december) är:
-Bytt c-låsmotor bagagelucka
-Bytt c-låsmotor tanklock
-Monterat ny jordkabel mellan huv och frontplåt (den gamla var av)

Jordkabeln bytte jag idag och efter det testade jag att låsa med fjärrlåset (låser i vanliga fall manuellt med nyckel i låset) och då låste den förardörren och larmade. Men larmet gick aldrig sedan igång som tidigare. Vet inte om det var en engångsgrej eller om något faktiskt har hänt men det skulle jag inte tro.

Det jag funderar på att göra, efter att ha läst alldeles för många trådar här, och tänkt efter lite är:
-Byta alla c-låsmotorer (och smörja dom) i dörrarna (har alla liggandes hemma)
-Byta GM-, LKM- och CC Modul
-Kolla huvudsäkringen efter batteriet
-Kolla något grönt relä intill GM modulen

Kom gärna med alla möjliga tips och idéer!! Börjar bli lagom trött på det här nu :/
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det jag gjort nu är att byta GM, RM och CC modul. Men det gjorde ingen skillnad.

När jag satte i den nya GM modulen så låste sig bilen dock, betyder det något tro?

Inga tips på vad som kan vara fel??

Någon i Sthlm som har diagnostikutrustning för felsökning?
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Jag skulle som sagt ta fram Carsoften och kolla felkoder. Sen kan man börja med att koppla ur sensorn till larmet i motorrummet. Den brukar ge sig på E39 och då går larmet helt omotiverat.
Eftersom att du har problem med innerbelysningen så tror jag inte att det är ett c-lås problem, utan snarare sensor problem till larmet. kolla över alla sensorer du kan hitta och se så dom inte har kärvat eller liknande.

Men som sagt, enklast är att koppla upp den mot Carsoft och köra en diagnos. Jag har en, men jag håller till i Jönköping. =)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ok, men vart sitter alla larmsensorer?

Har beställt ett carsoft-kit nu, borde dyka upp på måndag..
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ok, nu börjar jag tröttna rejält på det här. Följande har hänt sen sist:
-Carsoft skräpet får jag inte att fungera
-Igår låste jag bilen manuellt och imorse när jag startade den så fungerade bara vindrutetorkarna i det snabbaste läget. Trots på/av larmning etc.
-Ikväll lossade jag alla reläer i säkringsboxen under huven och gjorde rent några med elektronikrengöring. Därefter så var bilen som den alltid varit (konstig)
-Men när jag kom hem och stannade till för att gå ut och öppna en bom så började varningsblinkersen gå igång och vindrutetorkarna också (spaken var inte i det läget) och detta slutade när jag stängde förardörren. Men därefter gick det igång hela tiden och det gick inte att få stopp på det så länge motorn var igång. Nu har jag lyckats parkera och få stopp på allt blinkande och annat skit..

VAD ÄR FEL?

Ingen som har någon aning?? Börjar bli ganksa ledsamt!!
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Kolla alla jordpunkter. Finns det någon central jordpunkt under instrumentbrädan?

Gissar på detta pga att du har så många olika fel som inte ser ut att ha något egentligt samband.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vart är alla jordpunkter då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.