AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.863

Telefon e39 Touring

Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Hej

Har precis köpt mig en 525ia Touring -02 men jag har ingen telefonlur eller vad jag kan se att jag kan slå in något nummer i mid:en men jag har en stor Nokia låda i kofferten på höger sida. Ser att det sitter snabb kontakter men kan jag slita ut denna utan att få några problem? Tänkte nämligen sätta in en aktiv bas där ist.
På andra sidan så har jag vad jag tror ett slutsteg men sen så har jag en plats ledig, är det till en växlare eller gps? det ligger 2st små snabbkontakter där och skräpar...

MVH Rille
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Nokialådan är din fantastiska baslåda. Det som saknas på vänster sida är troligen CD-växlare. Fota gärna kontakterna så kan du nog få korrekt svar.
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
haha när du måste skoja... måste ut och kolla på det direkt då.
Vore ju bra om man kunde koppla in en växlare man blev lite bortskämt i X5:an...

MVH Rille
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Jo varför tvivlade jag... Men varför låter det skit i bilen för om det är en baslåda?

Gick ut lite snabbt och tog en bild på kontakterna...
Länk

MVH Rille
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
E39 har historiens absolut sämsta ljudanläggning. Alla jävla kategorier. Kablarna vet jag inte, men det svarar säkert någon kunnig på snart :)
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Jo det måste verkligen vara det. Finns det något bra billigt sätt att fixa till så det låter hyggligt iaf?
Tack iaf ;)

MVH Rille
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Finns rätt många trådar om hur uppgradera ljudet om du letar i bilstereodelen av forumet.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
@Lus: "Nokialådan är din fantastiska baslåda."

Är du helt hundra på det? Jag har en original subwoofer ovanför batteriet och den står det inte Nokia på.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
I de fyra E39 touring jag haft har nokiabasen suttit där. Telefonmodulen sitter under armstödet. Har iofs inte ens tittat i min nuvarande E39 om det står Nokia på den, men utförandet är exakt samma som i tidigare bilar. Som vanligt kan jag givetvis ha fattat allt fel, men jag hoppas inte, det skulle kännas skitdumt :)
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
nej då du har rätt annars har vi båda fel... ;) men det står nokia på min och det kommer bas ljud ifrån den..

MVH Rille
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är basen som sitter till höger ovanför batteriet...Det har stått Nokia på den på båda mina E39T.

___
//Ulf
Ja, det ÄR din fantastiska baslåda.. det måste vara årtiondets största fiasko, att över huvud taget slösa plast för att smäcka ihop en så värdelöst ynklig enhet - det är helt otrooooligt.. :)

Jag har samma Nokia subwoofer, så jag vet hur den trycker på... det är inte så att man får mittbena precis, eller hur? Snarare utslag... ;)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Du hade helt rätt Lus. Det stod Nokia på min baslåda med, såg jag nu när jag kollade lite bättre i dagsljus.

Nu ska jag ta en kopp kaffe....
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Nokia-baslådan är gjord i plast och innehåller ett litet 5,25-tums baselement, högtalaren kanske är hämtad från en Nokia-mobiltelefon, för den spelar ungefär lika mycket bas som när man spelar Mp3-filer i mobilens högtalare :-)
Jag märkte knappt någon skillnad på ljudet när jag kopplade ur nokialådan.

Jag installerade ett gammalt hederligt slutsteg och baslåda istället, kopplade in en lågnivåomvandlare på Nokialådans högtalarkablar, en ganska lätt operation som man kan göra utan att klippa kablar eller offra någon av bilens originalkomponenter, förutom att löda på en kabel till slutstegets styrström (+12V i radioläge).

/Nisse
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Borde det inte räcka att bygga en egen låda och använda befintlig högnivå? Det finns ju juice i steget så det räcker för att bottna befintliga skiten iaf.
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Var tvungen att skruva sönder lite... :)
Så här ser det ut..
Länk
Här är högtalaren.. Länk

Jag funderar på att ta bort den och koppla in GAS aktiva baslåda då enligt mina beräkningar ska den gå in samt att alla kablar är ju framdragna... borde väl funka?

MVH Rille
Ha
77
Hardy
530iM -02
Det borde absolut gå. Har du nån länk till GAS-lådan?

---
Körglädje alla dar i veckan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.