|
|
|
|---|---|
|
Min bil står nu i Uppsala. Motorlampan lyser gult och den bluddrar fram. Den är en 06:a, gått 5000mil. Jag har redan bytt hela det elektroniska bromsystemet samt de elektroniska rattlåssystemet att nämna några och nu detta. Jag tror jag blir galen snart. Aldrig haft så mycket problem med en bil som denna. Nu är det bristningsgränsen för mig. Kan man på något sätt reklamera biljävlen till BMW??! Ska det verkligen va så mycket fel på en så pass ny bil kan man undra... >< | |
|
Kan tillägga att jag inte har en aning om vad som är fel på den. En kompis som lånat den och han ringde nyss på väg hem från en affärsresa. |
|
| Inte lätt att veta vad det kan vara utan att läsa av felkoderna. Skulle råda dig att börja med det. | |
|
Japp får göra det. Dock ingen verkstad öppen där nere nu så får se vad han lyckas hitta på för lösning. Någon som vet om det är någon vits att kontakta konsumentverket med tanke på de fel jag haft? |
|
|
Han ringde nu. Provat att koppla ur batteriet en stund men hjälpte inte. Bilen går bra ett tag sedan går den på halv fart. Någon som kan ge en gissning? |
|
|
Hur gammalt är ditt batteri? Förvånar mig inte om det är kass och orkar inte ge tillräckligt med kräm. All elektronik och dyligt i bilen kräver bra batteri för det ska orka driva allt och bilen ska gå som den ska. Kolla så den laddar som den ska och kolla om batteriet är okej och kan ta emot det eller om det är kass som sagt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Min gamla E36:a gjorde typ samma. Började bluddra med vissa skjutningar i avgasröret mellan åt efter ett tag. Batteriet vart kass och BMW förklarade att det måste ha ett fräscht batteri annars orkar det inte driva all el. Det var en gammal 92:a och du har fan så mycket mer el än vad den hade. Börja med att kolla det. Förvånar mig inte om det är orginal batteri som sitter i fortfarande eller det som du har är äldre än 3 år. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| tändspole. | |
|
Lägger mina pengar på batteri, också. även om batteriet laddas som det ska måste det vara "fräscht". Kom ihåg att dagens bilar inte laddar batterierna till 100% (snarare 80%). Byt batteri, en relativt billig (1000-1500kr) och enkel åtgärd (5 min). |
|
|
'poppemalmö' hade rätt. Under tiden min kompis sitter på macken i Uppsala och väntar på att några vänner ska bege sig ner 30 mil med trailer så kommer det in en kille som råkar vara mekaniker Han kopplar upp den mot dator och byter en tändspole (som var helt bränd btw). Polaren fick punga ut 2000:- men nu är bilen hemma igen! Skönt! =) |
|
|
Skönt det löste sig :) Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ibland har man tur och träffar rätt, får du samma problem igen så rekommenderar jag att du byter alla tändspolar. Dom ligger på ca 350 spänn styck. Skönt de gick bra! //poppemalmö |
|
| Ps, bra drag av din polare att stanna för annars kunde din katalysator pajat ! ds | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.