AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.383

Valvoline Synpower 5W40 motorolja finns ej kvar.

Sida 1 av 2
Th
593
Theobald
750ial -88
Snart dags att skotta fram 750:n och göra lite service, byta olja med mera.

Tänkte hälla i Valvoline's Synpower 5W40 denna vår, men när jag ringer en
återförsäljare säger han att den inte längre finns kvar i sortimentet! :(
Finns däremot en Synpower 5W30 samt nån MaxLife 10W40 / 15W40.

Så vad gör man? Ska jag hälla i 5W30 eller finns det något annat alternativ till M70:n???
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
5w-30 i en 750 borde gå utmärkt.
Th
593
Theobald
750ial -88
Låter bra! Det jag tänkte på var ifall 5W30 är tunnare än 5W40. Men jag antar att siffrorna 30 eller 40 i beteckningen inte har något med det att göra!?
5W30 var inte så dyr heller, 460 kr för en 4 litersdunk (inkl. moms).

Finns det något annat alternativ? Vad sägs om oljorna Motul eller Amalie?
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Theobald: Valvoline Synpower 5w40 finns kvar.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Eller kanske missförstod, jag menar alltså att den fortfarande säljs men på annat håll.
Th
593
Theobald
750ial -88
millerone> Säger du det!? =/

Menar du att det finns återförsäljare i Svedala som ligger på nåt restlager el.dyl. eller måste man köpa från utlandet!?

Kan du kanske tipsa om någon en återförsäljare som har oljan!? Har googlat som en galning efter Valvoline utan att hitta någon återförsäljare i Mälardalsregionen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jo de två sista siffrorna anger ju tjockleken på oljan vid hög temperatur (100 grader), så en 5w30-olja kommer vara tunnare än en 5w40-olja. Men en 750 som går i Sverige dvs inte ligger och pressar på Autobahn i 200 regelbundet borde kunna använda en 5w30 utan problem.
Th
593
Theobald
750ial -88
weeeman> citat "En 750 som går i Sverige dvs inte ligger och pressar på Autobahn i 200 regelbundet borde kunna använda en 5w30 utan problem."

Kan hålla med dig om det.

Ingen "oljeguru" som har nån synpunkt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sist jag köpte när Micro stängt ned var här.
Länk

Jag fick mejlade generalagenten Nordic auto supply
och frågade vem som var närmast återförsäljare.

Länk

Övergick sedan till Shell helix ultra 299/4L på Ica maxi godkänd BMW -LL-01

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Theobald: Det finns att tillgå i Sthlm. Kolla i denna webbkatalog på sida 107.

Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
millerone> Japp, där var den! Tack för hjälpen! Ska ringa dom imorron och beställa!
Th
593
Theobald
750ial -88
hasso> Var i kontakt med Nordic Auto Supply AB idag. Dom lovade ringa och upplysa om närmaste återförsäljare. Tyvärr håller inte alla vad dom lovar, för dom ringde nämligen aldrig tillbaka!

Det fungerar nog med andra olje-märken också, men eftersom jag sett i forumet att flera 750-ägare varit mycket nöjda med Synpower 5W40 så ville jag också testa den.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Tyvärr ingen postorder där. Dock är det 20% rabatt i butiken just nu så glid dit och köp några dunkar så har du :)
Th
593
Theobald
750ial -88
Kanon! Har bara 10 mil till kungliga huvudstaden så tar nog en tripp dit imorron! Vad gör man inte för 20%! :)
Th
593
Theobald
750ial -88
Ok, nu har jag inhandlat några dunkar 5W40 hos "Erlandsons brygga" i Solna, med 20% rabatt. Kan det bli bättre!? :D

Fick sedan ett telefonsamtal från en säljare hos huvud-leverantören av Valvoline i Sverige "Nordic Auto Supply AB.
Han dementerade bestämt att Synpower 5W40 hade utgått ur sortimentet. Så du hade rätt där "millerone".
Konstigt att en återförsäljare har sån dålig koll på sortimentet!

Alltså Valvoline Synpower 5W40 finns i allra högsta grad kvar i hyllorna!
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Va fint att det ordnade sig :)
Löjligt att den blivit så svårtåtkomlig i Sverige, Valvoline Synpower 5W/40. ;-)

Väldigt bra att veta att Erlandssons Brygga har den!

428 kr för 4 liter är 133 kr mer än rabatterad Shell Helix olja, ändå helt ok!

Nu hann jag precis byta olja till Shell Helix Ultra 5W/40 igen men innan nästa vinter så kanske det blir denna beryktade legendariska autopower olja. ;-)

Th
593
Theobald
750ial -88
Ja den är oangenämnt svår att hitta 5W40. Bara att hoppas Erlandsons Brygga behåller den i sortimentet. Antar att dom har 20% rabatt varje år kring mars månad. Så det blir väl en liten tripp till Stkholm varje år vid den tiden.
Tänker hälla i oljerengöringsmedel i min motor innan jag byter till Valvoline.
Köpte Omega 907 och 909, men måste nog köpa en omgång till eftersom en sats bara räcker till 4-5 liter olja. Allt är ju dubbelt upp i M70, även oljan!

Shell Helix är säkert lika bra som Valvoline. Men har läst om flera som varit mycket nöjda med "Valvo" i M70.
PR
28
PRYL
Tesla Model S P85D -15
Tesla Model 3 LR+ -21
Nissan Skyline R33 GTR -95
Jag kan inte annat än att rekommendera Omega 909 för er som har en hög oljeförbrukning utan yttre läckage.
Jag kör min Alpina sommarsäsong och detta är min andra sommar med den. Förra sommaren så gick det 15liter olja mellan oljebytet på 7 liter(säljaren nämnde i förbifarten att den tar lite olja, jo tack!!!). En liter olja räckte till ca 80mil. Jag pendlar mycket så det blir 25 mils resor som jag använder bilen till och jag kör på Castrols för BMW M3.
Jag fick rekommendation att testa denna tillsats och den har verkligen gjort skäl för priset.
Jag hällde först i en 325ml burk som skulle räcka till upp till 5-liter olja. Jag hade fortfarande i stort sett samma förbrukning. Vid påfyllning igen så hällde jag i ytterligare en burk tillsammans med 0,5l olja för att komma upp i rätt nivå. Jag har nu kört 250mil och har endast förbrukat 0,5l.
Th
593
Theobald
750ial -88
Jag körde igenom 2 x 907 innan jag använde 2 x 909. Anledningen var att det tickade i min M70-motor. Tycker att tickandet i motorn avtagit betydligt
efter tvätten och tillsatsen.

Vad gäller oljeförbrukningen vet jag inte riktigt hur det ligger till med det
eftersom jag inte besiktigat bilen ännu och inte kört några längre sträckor.

15 liter på en sommar verkar mycket, det är ju 2 oljebyten!

När du åkte till macken fick du fylla på bensin och tanka olja! :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster:)

Inte ofta det blir ett inlägg i 7-serie forumet. Ville bara tacka för tipset om Erlandssons Brygga vid köp av Valvoline Synpower. Jag gillar också denna olja skarpt men förra året var det stört omöjligt att hitta ngn försäljare i närmaste omgivningen. Då blev det istället Valvoline Synpower MST 5W-30 som Autoexperten lyckades beställa hem till mig, vill minnas det var c:a 550 sek/4liter.

Men idag så åkte jag iväg efter att ha läst i denna tråd och införskaffade 2 dunkar 5W-40 :)

Glad sommar!

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.