AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.805

Fördelar/nackdelar med t ex Helicoil?

La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39

Hej

Jag står i valet och kvalet om jag ska borra och gänga nytt för tändstift?

Rekommenderas t ex Helicoil eller inte???

/ Jonas
Helicoil är ett mycket bra fabrikat på lösgängor!
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Så det är en bra lösning?

Istället för att t ex byta toppen helt? Kostar ju en del det, så Helicoil känns väldigt ekonomiskt, om det ändå fungerar.

/ Jonas
HeliCoil gänga är dubbelt så stark som en original gänga.

Prova en bult i ett gänghål i aluminium och ett med HeliCoil i alu.
I Helicoil gängan går bulten av medans gängan försvinner i alu hålet....

//Lycka till...
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Tack!

Precis det jag ville höra.

/ Jonas
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Helicoil (och andra fabrikat) fungerar allmänt mycket bra som insatsgängor. De kan användas för reparationer och ibland även från början för att man skall få starkare gängor. Helicoil är vanligen en "spiral" av stål som gängas i ett hål med större gängdiameter än den slutliga:
Länk

För reparation av tändstiftsgängor är det viktigt att man får en speciell typ av insatsgänga eftersom "spiralen" inte är tät mot gastrycket i cylindern. Insatsgängan är utformad som en hylsa som väljs så att den har rätt längd för tändstiftet:
Länk

Hylsan brukar ha en liten kant som gör att den tätar bra. Jag har gjort denna typ av reparationer några gånger utan att behöva ta av toppen. Efter att ha gängat om för insatsgängan dammsög jag då cylindern. Man kan ju tänka sig att man inspekterar med fiberoptik för att vara säker på att inga spånor finns kvar.

Ska man ha nåt gjort får man göra det själv.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Skulle inte göra dett själv om du inte vet exakt hur du ska göra. Spån i cylindrarna är inte skoj...

//Lasse
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ställ motorn så insugsventilen är öppen på aktuell cylinder. Ta loss spjällhuset och sätt en dammsugarslang på blås i gummi bälgen och täta med allas vår vän silvertejpen. Då har du full storm i tändstiftshålet medan du borrar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OBS! Om man aldrig har gängat med en gängtapp tidigare, är dock inte ett tändstiftshål det man ska börja med.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag förstår inte?

Man gängar inte i helicoil för skojs skull, och är din befintliga gänga paj har du inte så mycket att välja på.

Och som Anders nämner så avråder jag en novis att göra detta, det är ingen rymdvetenskap att gänga men det krävs erfarenhet för att det ska bli bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.