AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.655

Tändstift utan gäng. Byte topplock? 523i - 98. E39.

La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Hej
Har en Bmw 523i Touring -98.

Bokade tid för att lämna in bilen pga missljud. Som ett puffande ljud från motorn. Hade misstankar om Grenrörspackning el dylikt, men dagen innan jag skulle lämna in bilen gick någonting ännu mer sönder. På tomgång lät det som tidigar, men vid belastning slamrade det oerhört mycket mer, så jag körde inget mer.

Efter felsökning på verkstaden visade det sig att ett tändstift hade skjutits ur och förstört gängorna?

Kan man inte göra nya gängor? Är enda utvägen att byta topplock?
Känns tråkigt att behöva lägga ut så mycket pengar på det!!

/ Jonas
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du bytt stiften själv, eller haft den inne på service?
Om det är en verkstad som bytte tändstiften sist borde de stå för detta.

Mvh H
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns speciella insatsgängor t ex Helicoil (finns fler märken!) men troligen behöver du demontera toppen för den operationen eftersom den innebär borrning och gängning = mycket metallspån...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Det finns verkstäder som utför detta utan att lyfta toppen Länk

628csi
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett löst stift vibrerar sönder gängorna. Kan nog bli problem med bevisbördan, men som Håkan säger, försök få ev. verkstad som bytt stiften att stå för det. Med insatsgänga i stål, blir gängan bättre än orginalet, men det är ju lite arbete helt klart.
Om jag gjorde det själv tror jag jag skulle göra en rövare och ställa motorn med insugsventilen för aktuell cylinder öppen, sätta en dammsugare med slangen monterad för blås vid insuget (ta bort trottelspjället) borra och gänga. Största kruxet är väl att se till att få tag på den lilla delen av Helicoilen man skruvar på och som slås av efter montering. Kanske går att ta den med en radiotång istället.
La
55
Larusso
BMW 523i Touring -98 E39
Tacksam för intressanta svar.

Har haft bilen ett halvår, så stiften är bytta innan jag köpte den.

Ska jag kontakta förra ägaren för att få reda på om han bytt, eller om verkstad bytt?

Fördelar/nackdelar med t ex Helicoil??

/ Jonas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara värt ett försök att höra med tidigare ägaren.
Med helicoil eller liknande stålinsatsgänga finns väl eg. bara fördelar. I vissa aluminiumdetaljer monteras stålinsats redan från början. Att det inte görs i topplock är väl en kostnadsfråga, samt att det fungerar så länge stiften är dragna med rätt moment. Man kan ju tänka sig att någon har skruvat i samtliga för hand och sedan bommat att dra åt ett av stiften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.