|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett par 285/30 21" på Alpinafälg på min 745:a. Nu börjar det bli dags att ta fram den efter vintern men jag är osäker på vilket däcktryck jag skall ha. Någon som skulle kunna vara snäll och hjälpa mig där? Länk | |
|
Jag vill påstå att 3-3,3 kPa skulle göra susen - på kalla däck. Om du har kört tre km innan du mäter så har dessutom däcken värmt upp luften så pass att trycket har ökat så du bör lägga på 0,3 kPa på kall-värdet. Man kan tro att slitbanan skulle börja bukta vid högt tryck men på lågprofildäck handlar det om att trycket ska orka trycka ut sidorna som i sin tur ska orka hålla slitbanan rakast möjlig. Mittendelen av slitbanan slungas nämligen ut av centrifugalkraften när man kör eftersom den inte har någonting som håller tillbaka den, så det är viktigt att sidorna hjälper till att släta ut den. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Som edsah säger, på lågprofilsdäck som slits i mitten ska man höja, inte sänka trycket. Men jag skulle vilja säga 300-330 kPa eller 3-3,3 bar ;) | |
|
15" 45-55 profil: 35-40 psi = 2,4-2,8 bar = 240-280 kPa 16" 40-55 profil: 38-43 psi = 2,6-2,9 bar = 260-290 kPa 17" 35-50 profil: 40-45 psi = 2,7-3,1 bar = 270-310 kPa 18" 35-50 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa 19" 30-45 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa Profil - Bar/Kg 30 - 3,2 35 - 3,1 40 - 3.0 45 - 2.9 50 - 2.8 55 - 2.7 60 - 2.6 65 - 2.5 70 - 2.4 75 - 2.3 80 - 2.2 85 - 2.1 |
|
| Alex84: Det går inte att generalisera däcktryck på det sättet. Vilket tryck som krävs beror på flera faktorer; däckets bredd, bilens belastning på på hjulet osv. | |
|
Alldeles riktigt, Anders-72. Jag blandade och gav ganska friskt bland nummer och enheter. :-D Alex: Bar/Kg? Alltså, tryck per viktenhet? Vikt på vad? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
För Er som inte förstår mitt inlägg.. Tabellen avser en rekommendation utifrån profilen på däcket. Den övre i förhållande till Tum/Bredd/Profil och den nedre enbart profil. Kul att Du Chris87 alltid vet mest ;) @esadh: Bar och Kg anges ibland som mått på tryck i däcken förutom psi mm. Bar och kg är i stort sett detsamma men länken nedan anger en tabell för beräkning/konvertering från en enhet till annan,så håll till godo :) Länk |
|
| @Chris87: När Du ändå bemödar Dej att kommentera i diverse trådar så kan det vara trevligt om Du istället eller också kan komma med ett svar varför Du anser att saker är fel,för Du måste väl ändå veta eftersom Du kommenterar i en mängd trådar med Ditt vetande? | |
|
Att bar är tryckmått vet jag man jag vet också att kg aldrig är det. Kg är endast ett viktmått. Tryck handlar om kraft (eller vikt) per yta, alltså i det här fallet kg/kvcm. Nåväl, det var väl kanske det du menade. Men omvandlingstabellen är riktigt bra. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Själv lyssnar jag till min däckverkstad sen kör jag några månader och känner var hjulet går hårdast åt om det är ok gör jag inget om inte justerar jag det då Om man skall köra med mycket last brukar jag också ändra trycket och framför allt kolla hellre för ofta att det är rätt däcktryck Ha deT |
|
|
I instruktionsboken finns 247/35-20 med och där anges 2,5 bar vid mindre last och 3,0 bar vid maxlast. |
|
|
Min däckkrängar verkstad rekommenderar min 2,8kg vid 45 profil exempelvis och min 3,0 vid 40 profil. Frågade om bredd påverkar valet av tryck i däcken? Nixpix fick jag till svar,det är profilen på däcket som avgör vilket tryck det skall vara då sidorna är de som avgör för att ytan skall vara i kontakt med vägbanan på ett korrekt sätt !! På frågan om last etc påverkade valet av tryck så svarade man att den last bilen har eller den viktfördelning fram bak som anges av tillverkaren så skall man ta det tryck som är lägst angiven av tillverkaren ex 45 profil som 2,8kg och öka med skillnaden som är mellan fram bak i + över 2,8kg. Med 45 profil blir det då 2,8kg fram och 3,1kg bak. Med 40 profil 3,0kg fram och 3,3kg bak. Eller "Bar" för den som så önskar ;) |
|
|
Opps glömde referens bilen ifråga.... Exemplet jag angav är för en BMW 525i Touring -01 !! Korrekt skall vara korrekt ;) |
|
|
Påverkar inte vilket lastindex ett däck har jag fått för mig ? Tex XL = Extra Load, då håller sig däcket mer i rätt profil över hela bredden vilket många kompenserar upp med högre däcktryck annars ? Dom flesta 18" däck med lägre profil och uppåt är oftast i XL utförande, och det är just att slippa trycka i så mycket luft, rätt eller fel ni som kan ?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.