AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.644

320D vevhusvent och /eller turbo ?

Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Hej

Har åter igen skaffat mig en BMW och allt kändes så rätt tills en dag när bilen började bollma rök.
Väl hemma så ser jag större oljefläckar där bilen stått på tomgång innan jag åkte .
Det var ca -17 grader ute så jag misstänkte direkt vevhusventilationen .
Fylde på nästan 1 liter olja.
2 dagar senare var det 0gradigt ute och har inte använt bilen sen dess . Startade bilen och lät den gå på tomgång ca 30min utan några problem .
Ingen olja eller nåt under .
Frid och fröjd tänkte jag och lät damen köra bilen en vecka .
När jag sen körde bilen så upptäcker jag att på tomgång ryker inte bilen något , men så fort turbon börjar ladda så röklägger jag hela stan ......
blev lite irriterad så jag kör en kortare stäcka på motorvägen och den slutar ryka .
Men så väl på småvägarna hemåt så hör jag ett "lagerljud" i turbon och den orkar inte varava/ladda upp . Gjorde några gaspådrag och kanske 4-5:e gången slutar ljudet och man känner tydligt att turbon laddar igen .

Känner på turbon , men inget onormalt stort glapp vad jag känner , men mycket oljesöl vid insuget till turbon .Jag plockar av turbon och ser olja i gummiform som kletat vid avgassidan .

Så nu står jag här med en turbo liggandes och ska väl skicka den till turbotech för renovering .

Men frågan är till er som kan detta . Kan det vara vevhusventilationen som gjort detta ? Hur åtgärdar jag detta smidigast ?
I vevhusvent. så sitter det ett filter som var hårt och kletigt . Kanske helt normalt ?
Bilen är servad för ca 200mil sedan med castrol 0-30 på auto7h bmw. Men oljan är riktigt svart redan .

Tacksam för alla tipps och råd !

Mvh Jonny

Ps . Kul att ens första inlägg blev av denna anledning ;)
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Kanske ska tillägga att bilen rullat 20k mil långkörning innan mig.
En firma som leasat bilen med bara en förare som kört alla milen . Göteborg-malmö.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det finns en uppgraderad vevhusventilation (kallas fläktenhet) som du kan byta till. Den har inget filter som kan sätta igen. Se till att inget annat är igensatt till vevhusventilationen. Kolla även att oljereturen från turbon inte har satt igen (byt eller gör rent noga).
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Aha ok , inget filter i dom nya ! Det ska jag kolla efter , kanske på BMW verkstad ?
Lika bra att ta allt som står i vägen nu när man ändå renoverar turbon.

Men tror du att det kan vart vevhusvent som har gjort dödsstöten på turbon ?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Vet inte. Det var en slutsats jag drog efter lite efterforskningar, när jag själv råkade ut för turbohaveri.
Tror att det ligger med som en servicepunkt vid inspektion 2. Iallafall på min årsmodell. Även Meca-verkstaden fick upp det på vad som skulle göras på inspektion 2, men då hade jag redan bytt min.
De som håller på med turborenoveringar säger ju att det är viktigt att oljeretur och vevhusventilation fungerar som det ska. Även att man ska stå en stund på tomgång efter man har kört så turbon hinner svalna lite innan smörjningen stoppas.
Du kanske inte ska stå så länge på tom gång när motorn är kall heller. Bättra att köra iväg direkt för att få upp värmen snabbt i motorn.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Efter du har bytt turbo är det viktigt att du fyller upp olja i den nya och pumpar fram olja (Ta t.ex ur säkringen för bränslepumpen och dra runt startmotorn tills det kommer fram olja till turbon) innan du startar bilen.
Byt till ny olja också.
Ny fläktenhet finns på BMW för ett par hundralappar eller billigare om du behåller själva kåpan vilket jag tror går.
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Har pratat med Auto 7h (BMW) och de har den nya uppdateringen till min utan filter .
Hela paketet kostar strax över 500.- , så det blir nog att köpa det kittet.

Det med tomgången ska jag tänka på . Dock är det inget jag brukar göra . Och jag är väldigt noggrann med att låta turbon svalna innan jag stänger av bilen och även att inte belasta innan motorn nått bra arbetstemperatur.

Jag kommer att byta slangar , packningar och skruvar till turbon så jag säkert vet att det är ok .
Så du tror oljan blivigt dålig på dessa knappt 200 mil sen service ?
Är det i så fall ventilationen som orsakat det ?
Om jag byter , ska jag då ha i castrol 0-30 igen eller Mobil som många förespråkar här på forumet ? En del verkar tycka att det funkar bättre med Mobil.

Finns det andra slangar till vevhuset som man ska kolla över ?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tycker själv det skulle kännas skönt med helt ny olja till ny turbo, men det kanske inte behövs.
Vilken olja man ska ha finns det ju många åsikter om. Jag brukar använda kända märken. Tyvärr fick jag nån annan olja på senaste servicen så jag tänkte nog byte efter 1000mil Castrol eller kanske prova Mobil.
Tror inte det finns några slangar man kan byta.
Du kan ju passa på att rengör slangen till intercoolern och även kolla om det ser oljigt ut i den, Sen kan man ju fortsätta hela vägen till insuget om du har tid och ork. Själva insuget brukar ha mycket klet som inte är så lätt att få bort.
Har du kvar spjällen i insuget?
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Ja det blir nog att jag kör castrol igen . Har ju trotts allt 3 liter kvar så slipper jag köpa 2 dunkar av annat märke.

Intercoolern verkar vara lite grisig , men jag vet inte hur viktigt det är att rengöra allt det . Det verkar inte vara några mängder , men jag ska kolla upp det lite mer noggrannt när jag åker till garaget nästa gång.

Jag har iaf inte rört spjällen . Har läst att man kan ta bort dom för de kan orsaka haveri om de lossnar ?
Är det krångligt att göra det ?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Vet inte hur noga det är att göra rent intercoolern. Tog bara det värsta i slangar och rör när jag ändå höll på.
Insuget är väl inte jättesvårt att ta bort. Lite trångt bara att komma åt slanganslutningar och elkontakter på undersidan som måste lossas. Det finns några länkar till beskrivningar om du söker här på forumet, mest till till 330/530 men även en till 320 som var bra.
Det är inte svårare än att byta turbo i alla fall.
Verkar inte jättevanligt att spjällen lossnar men det är ju inte roligt om de gör det så jag tog bort dem.
Passade även på att byta glödstift då insuget måste bort för att komma åt dessa.
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Ska se hur jag gör med spjällen . Jag ska väl till garaget och bråka lite med bilen i helgen eller kanske tidigare .
Har beställt fläktenhet , slangar , packningar och vissa skruvar som jag kan börja med iaf .
Turbon är ivägskickad så väntan börjar här .... :/

-pew : Du ska ha tack för tipps och råd som har hjälpt mig en del !
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Inga prblem.
Fick själv råd och tips här på forumet somt hjälpte mig mycket.
Säg till om det är nåt mer.
På turbotechs hemsida finns en del tips.
Det står även en tips om turbobyte på GIK kolla här:
Länk

Står bl.a. att oljefilter och olja skall bytas vid turbobyte.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om du skulle ge dig på spjällen, så är det viktigt att du lossar infästningen till röret för oljestickan innan du demonterar insuget. Annars följer röret med upp och oljan rinner ut.
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Har läst lite i länkarna och det vart lite nyttig info :)
Jag har idag varit nere i garaget och lyft ut insuget . Vart en del avlagringar å skit , men flärparna ser ok ut . Men här chansas ingenting nu . Dom åker bort :)
Tar med den till jobbet för att plocka spjällen .
Packningarna ser frächa och fina ut så jag tror att jag behåller dom .

Annars byts det mesta ut som har kommit ivägen , bla vakumslangar osv.
Har köpt allt och det ligger här hemma tills att turbon kommer tillbaka .
Håller tummarna för att allt ska gå bra ! Kommer att vara lite nervös i startögonblicket ! :)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det sitter små gummibussningar som tätar runt spjällaxlarna. Jag gängade upp för M6-skruv inifrån men inte så långt att jag skadade bussningarna. Droppade i lite locktite och drog i M6-skruv utifrån sen. Eftersom jag inte gängade full gänga hela vägen sitter skruven rätt bra även utan locktite.
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Sådar , då vart spjällen ur vägen nu med .
Gängade M5 utifrån nästan hela genom . Blev kanon passform med bra bett i gängorna .
Istället för locktite så tog jag cylindrisk fastsättning så det blev lite mer "fyllande" .

Ja då är allt hemma och nu återstår det bara att vänta på att turbon ska dimpa ner i brevlådan .
Cr
30
Crotalus
320DA Touring -03
Så där ! Då har man fått tillbaka turbon och det tog mig ungefär halva kvällen att montera tillbaka allt .
Men gudars vad skönt det kändes när allt startar upp som det ska och man riktigt känner att bilen mår bra !

PEW - Du ska ha tack för all support ! Även om du satte dillor i mitt huvud om att ta bort flärpar i insuget mm hehe ;)
Nä , bättre att ta det säkra före det osäkra!

Over and out !

Mvh Jonny
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Skönt att allt gick bra. Gick det att renovera den gamla turbon, eller blev det en utbytes? Fick du reda på vad som hade orsakat haveriet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.