AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
624

går det att lita på Bollmura ?

Dino
Nu undrar jag om det finns nån som har nån erfarenhet ut av de alltså plåt verkstan i Sthlm , om de gör ett bra jobb eller ? om ni känner till en bättre verkstad .
Tacksam för svar.

M-MotorSport
Viljan och kundmottagandet är det inget större fel på. De vill gärna att det skall bli bra.
Har bara lackat med ett halvbra resultat, lite dammnoppor och ett olycksfall i arbetet i form av ett borst-strå som fastnat i lacken. Vi kollade på det och dörren skall lackas om i höst, det var inga problem.
Men jag kan ju haft otur så fråga fler.
Problemet är väl att det är svårt att tillfredställa de som gillar sin bil.
Mi
542
Micke R
328i -98
PB slår huvudet på spiken enl. min uppfattning.
Som bilentusiast är det nog svårt att bli nöjd.

Jag har dock halvgoda erfarenheter av Bollmora. Jag fick en vägskylt över huven förra året. Jag blev mycket väl mottagen men jobbet var halvdant utfört. Återigen tog de emot det väl och gjorde om det och då blev det jättebra. Men totalt tog det tre veckor och Bollmora är ju en bit ut (i alla fall för mig) så de tre turer jag fick göra fram och tillbaka var inte roliga.

Min stora hang-up med Bollmora är just läget - obegripligt att de lägger det därute? Eller är det tjock med BMW-ägare där? De borde ha en norr om stan också tycker jag!

Mvh / Micke R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tydligen svårt med bra lackare i Stockholm med bla Asken som referens, de verkar alltid ha för bråttom.
En kollega som lackar har fått ta hand om en hel del missnöjda Stockholmskunder(entusiaster) som vill ha ett perfekt resultat.Är man beredd att åka 20 mil t.o.r för att få ett perfekt resultat så säger det kanske en del??

MVH
Hasso
Dino
Okej , nu är det så att det är nästan hela fram fronten inkl Motorhuv o skärm plus bak skärmen som ska lackas o det som jag är rädd för att det ska bli olika färger så att man ser en färg skillnad på något sätt . Det måste väll finnas nån som kan få det att se bra ut om inte de .

M-MotorSport
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Färgnyansskillnaden ska du nog inte oroa dig så mycket för, din bil var ju nästan ny och var den inte guldmet?
Jag skulle vara mera orolig för plåtjobbet.
Det som är svårast är att lacka silvermet, då differans
på yttertemperatur ger varierande torktider, så olika snabba lösningsmedel måsta användas annars blir det stora skiftningar som syns speciellt i solsken om det torkar för snabbt.Det är sånt en bra lackare ska behärska.En lysand misslyckande är den 740 som jag gjorde provkörningsrep på, den hade lackats om två ggr med samma resultat dvs randigt skiftande på huven som var omlackad pga stenskott.
Jag visade upp bilen för min kollega som är lackerar och fick då förklaringen till vad fenomet med skiftningarna berodde på.Han hade haft samma problem med silver i slutet av 80-talet och hade då samarbetat med färgtillverkaren så de löste problemet tillsammans.

MVH
Hasso
Färgnyansen var inget problem, det går inte att se någon skillnad.
Håller med om placeringen av lackverkstaden. Jag får åka 7-8 mil enkel resa för att lämna bilen.
Enligt BMW Sverige så tittar man på att öppna en "lackoplåtverkstad" norr om stan också.
Dino
hasso , ja det stämmer den var Guldmett , men vad menar du med plåtjobbet , de ska väl inte slå ut delarnsa so är intryckta eller laga de ? kommer inte de att bytas ut till nya delar eller har jag fel ?

M-MotorSport
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dino: Att en rejält smällt bil som riktas och skadade delar byts ut skulle bli exact lika bra som ny är ytterst sällan, om man inte lägger ner en massa extra timmar som petantrepare gör, men det görs inte på "vanliga" plåtverkstäder,utan där får man räkna med att små skavanker som lite ojämna karosseriskarvar ody, som kanske inte syns än av den med ett vant öga.det ska ju gå så attans fort med allting och då blir det inte 100% tyvärr. Och vanlige "svensson" är ju nöjd bara han slipper vara utan bil för länge.
Det är min åsikt och erfarenhet av det jag sett under årens lopp. Vore det min bil skulle jag titta på den innan den lackas för att se hur jobbet är utfört.

MVH
Hasso
Dino
ok , men de lackas väl innan de monteras på plats eller `? det låter jo mer rimligt att de gör så för det är jo lättare så slipper de hålla på att tejpa o grejer . Men att byta motorhuven kan väll inte vara så svårt tycker man , däremot så har jag litte funderingar angående Högra Bakskärmen , för den går jo hela vägen ända fram i ett det är det som är mest oroväckande för mig , Vet du om de byter den hela vägen eller om de klipper eller hur de än gör nu ?

M-MotorSport
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dino. hur de gör exact med din bil kan jag inte svara på utan det får du fråga dom som gör jobbet.

Angående lackeringen så är det kanske lite olika,hur dom gör beroende på skador.Att montera ihop efteråt finns ju alltid risken att lacken får blessyrer vid montaget.Och då blir det omlack igen
Så i de flesta fall så lackas allt på plats på bilen, det går fortare att maskera än att vara försiktig vid ett eftermontage.

MVH
Hasso
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Frittes Billack på Lidingö...gör Mercedes jobb bl a jag har lackat 2 bilar där, en av dom var min M3:a.
Jag blev mycket nöjd!
/Klas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.