|
|
|
|---|---|
|
Har en E36 328 coupe. Blev påkörd i bak i låg hastighet, den andra bilen träffade rakt på bakhjulet. Efter kollisionen så uppkom ett mörkt brummande vibrationsljud när man kör mellan 80-110km/h. Den andra föraren var vållande och reparation av plåt och bakvagn (byte av bärarm, bussningar och hjullager) samt hjulinställning täckte försäkringen. Hjulupphängningen hade förskjutits och bakhjulet tog i skärmen när jag svängde. Efter reparation så är oljudet fortfarande kvar. Verkstaden (plåtverkstad) som försäkringsbolaget hänvisade till tror att det är vibrationer i drivaxeln som orsakar ljudet. Försäkringsbolaget hävdar att drivaxeln inte kan skadas av en kollision med hjul/fälgen, utan att den är mycket flexibel och kan tryckas åt alla håll och kanter utan att skadas och eftersom det inte var någon tecken på yttre skada på drivaxeln så täcks detta inte av försäkringen. De tror att det är slitage. Jag själv tycker att drivaxeln mycket väl kan ha skadats av krocken, om det nu är drivaxeln som är problemet. Jag har tänkt att höra av mig till andra verkstäder eller BMW för att höra vad de tror, om det låter rimligt det som försäkringsbolaget hävdar. Nån som har koll på drivaxlar och vill uttala sig? Kan det vara drivaxeln som brummar? Kan den ta skada från denna typ av kollison? Tacksam för input! ps. Fälgen som satt på gick sönder och de fälgar jag har nu är balanserade iom hjulinställningen. Hjullager borde det inte vara då ljudet inte påverkas av att man svänger och att det avtar över 110 ca. | |
|
Jag tror du tänker ett steg för långt, strunta i hur sannolikt det är att drivaxeln skadas i kollisionen eller ej! Du hade en fullt fungerande bil, den blev krockad. Försäkringsbolaget är skyldiga att reparera denna eller ersätta den. Oavsett om skadan (I form av missljudet) uppkom i kollisionen, eventuell bogsering eller när bilen var i verkstadens vård så är det inte din sak att ersätta detta utan försäkringsbolagets eller i förlängningen verkstadens. Så ring tillbaka, och gör det tydligt att du hade en fungerande bil utan missljud innan deras kund körde in i din bil och att du kräver att din bil återställs till detta skick, och markera att du struntar i vad ljudet kommer ifrån: Det fanns inte där innan. Sedan får du fråga om de vill göra sitt jobb eller om ni skall gå vidare med ärendet, jag vet dock inte vart man går om försäkringsbolaget inte gör sitt jobb. Det kanske är konsumentverket även här? Det är nog en bra idé att höra med konsumentverket eller vart du skall vända dig innan du kontaktar FB igen, hör även med tex. biltidningar som Teknikens Värld och liknande. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser har kommenterat det bra. Ge dig inte i denna frågan. Klart drivaxeln kan fått sig en smäll. Tycker det är löjligt utav bolaget att käfta ang detta, men förstår dem samtidigt för de vill komma så billigt undan som möjligt. Ta det till Tingsrätten annars, men rådfråga en advokat innan. Kostar inget att få råd innan process dras igång och vad han anser om eventuell vinst chans. Detta alternativ drar ju ut på tiden och du lär få lägga ut pengarna själv så länge för eventuell drivaxel, men den är ju snabbt bytad om du kan själv. Lämnar du den till verkstad blir det ju dyrare och skulle du förlora i tvisten åker du på smällen att betala själv annars kan du kräva ersättning för alla dina utlägg av bolaget sedan. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.