AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.719

Importresa nr 3

Dr
342
Dredd
525d -10
Tjena!

Tänkte bara skriva av mig lite glädje över att återigen hämtat en bil i Tyskland. Måste säga att servicen och professionalismen hos BMW-handlarna alltid är helt fantastisk. Det finns inga problem med någonting, de hjälper till, donar och har sig för att allt skall gå så smidigt som möjligt.

En lite rolig detalj var att hämta ut plåtarna, som vid de förra tillfällena handlaren har gjort åt mig. Man gick till en dam som kritiskt kontrollerade att Sverige verkligen var ett EU-land och sedan faxade iväg något (förmodligen till en annan byråkrat). Efter fem minuter kom ett fax tillbaka och jag kunde få plåtar tydligen. Jag betalade 18 euro för något och tog med mig kvittot till tant nr2 som satt bakom en glaslucka. Tant nr2 tittade kritiskt på mitt kvitto och kollade även min adress och skrev ut ett nytt papper på sin matrisskrivare. Jag fick med mig pappret till tant nr1 som granskade det och gjorde plåtar, skrev ett nytt papper som jag skulle ta med mig till tant nr3 bakom glaslucka nr2. Där fick jag betala ytterligare 10 euro för något och fick tillbaka ett kvitto som jag skulle ta med till tant nr4 bakom glaslucka nr3 som befann sig strax bredvid. Tant nr3 bytte rum och blev således tant nr4. Hon tog emot mitt kvitto (som hon skrev för ca 10 sekunder sedan), granskade det kritiskt och stämplade lite. Sen kunde jag få min plåtar. Utan alla dessa turer hade nog hälften av tyska befolkningen varit arbetslös.

Trots all exercis blev det fel ändå och jag körde hem med de tyska gula plåtarna som jag upptäckte idag inte är giltiga alls utanför Tyskland.

I övrigt är jag mycket nöjd med bilen, en 525d från 2007. Bytte från 545i från 2004. Kvalitetskillnaderna efter faceliften är mycket tydliga och det känns riktigt skönt att gå från 1,2l/mil som 545:an drog allt som oftast till nästan hälften med 525:an. Har lärt mig att ajg inte skall ha automatlåda eller touring fler gånger.

BMW-handlaren Block am Ring får mina varmaste rekomandationer hursomhelst

/ Jens
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
grattis.. alltid underbart spännande och kul att handla utomlands :)
Men de gula skyltarna skall fungera fint utanför tyskland..
Dr
342
Dredd
525d -10
Hmmm 5-dagars är väl de gula?

Klippt från transportstyrelsen om tillfällig registrering:
"Observera att vissa typer av tillfälliga utländska registreringar inte är giltiga i Sverige, till exempel den tyska provisoriska registreringen (också kallad 5-dagarsskylten) som endast är giltig i Tyskland. Utomnordiska motsvarigheter till Sveriges saluvagnslicens (med grön skylt) är inte heller giltiga."

Länk
Dr
342
Dredd
525d -10
Har läst några trådar om det här nu och om folk här vet vad de snackar om (och det brukar de ju) så är det transportstyrelsen som har fel för sig.

Men sen står där ju vidare att man får köra i Sverige i 7 dagar efter införseldatumet. Men mina tillfälliga plåtar gäller bara 5 dagar. Då gissar jag att jag inte kan köra i 7 dagar utan bara 5. Stämmer det?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Trafikförsäkring och de där skyltarna har 5 dagars giltighetstid från skapandet.. det står ett datum inprämtad på dem, och Europa-trafikförsäkringen (den gröna lappen) gäller lika lång tid.
Kul läsning, de gånger jag har varit nere har bilhandlarn alltid hjälpt mig med skyltarna för att det ska bli rätt.. Vad skiljer det i pris på de gula resp röda skyltarna?
Dr
342
Dredd
525d -10
Vet inte riktigt vad som skiljer i pris, men de röda skyltarna har tydligen fått nya krav på sig av tyska myndigheter. De kräver att man anger ett betalkonto i tyskland för att skaffa plåtarna sen skall man till ännu en Amt för att göra någonting. Förstod inte riktigt exakt vad som krävdes eftersom dam nr1 pratade ganska bred dialekt.

Problemet hade tydligen varit att allt för många skaffade tillfälliga plåtar som de sedan körde runt med i Tyskland för länge.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Röda kräver en kontroll av fordonet.. på plats av ngn tekniker. De gula kan man använda för att temp. registrera en bil från vilket Eu-land som helst... jag har använt dem när jag köpt bil i Belgien t.ex

När jag köper de gula i belgien kostar de 150 EUR, men i Tyskland 80 EUR tror jag.

De röda runt 200 EUR i tyskland..
Ok, men de gula är väl ok att hem på genom Danmark och Sverige nuförtifen?
Dr
342
Dredd
525d -10
Enligt transportstyrelsens webb så är det inte det, men enligt den tyska Amt som gav mig plåtar så är det det.
Mycket skumt ... Undrar vad som gäller, samt även i Danmark? Där var de stenhårda och släppte inte in bilar med gula skyltar för ett par år sedan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.