|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt min första BMW, en 530iA från 94. Behöver kurera en del problem och det största är vibrationer i bakvagnen/drivlinan. Började med att köpa nya skivor bak då det vibbar vid inbromsningar från hög fart. Bytte den ena ikväll utan någon märkbar förbättring. Ska byta den andra imorgon. När bilen var lyft så märkte jag ett klickande svagt ljud då jag snurrade på hjulen. Känns lite i drivaxlarna då jag höll en hand på dom. Någon som har en ide' om det är drivknutarna som är slut eller kan det vara något i bakaxeln? Tacksam för ideer,har läst de inlägg som jag kunde hitta utan att hitta något som passar in på min bils symptom. Stinger | |
|
Hej. Har du problem med vibbar när du bromsar så kommer det oftast framifrån. Tyvärr är det så att du kan nog hålla på att byta delar i bakvagnen utan att det blir bättre. Vibrationer kommer nästan uteslutande från framvagnen enligt min erfarenhet. Således är det där du ska byta bromsskivor och inte bak. Att det känns som bak har jag påpekat i tidigare inlägg och menar att det bara är en "upplevelse". En fråga i sammanhanget är som vanligt; vilken dimension har du på däck och fälgar?? Ge mig ett svar på det så ska jag möjligen kunna hjälpa dig. //Stefan. |
|
trezpasser |
Hejsan, jag har något problem som liknar detta också på min 520. dels så "glappar" bakvagnen när man står still och startar på ettans växel. men tar man det lungt på kopplingen så kan man undvika glappet. Har fått höra att detta kan bero på "klumpen" med kugghjulen i bakaxeln(?) kan det vara så? eller kan det vara drivknutar eller något liknande? Jag har också vibrationer när jag kommer i hastigheter över 110km/h. kan det ha något sammband? tack för ett fint forum! diamantsvart metallic! =) |
|
Hej igen, jag var lite otydlig med när vibbarna kommer. Det börjar från låg fart och är som värst vid 60-80 för att nästan vara borta vid motorvägsfarter. Vid inbromsning känns det tydligast i högre hastigheter typ över 120. Däcken är 205 breda 16" med 50 profil och sitter på lättmetallfälgar som verkar ha rätt centrum mått för E-34. Det var min första tanke att dom saknade centrumring och därför vibrerade. Men med bilen upphissad och när jag snurrar på hjulen så känns det som något är glapp i bakaxeln eller drivknutarna. Eller kan det vara en känsla man får på bilar med diff eller ACS+T ? Tacksam för tips. Peter Stinger |
|
|
Har nu bytt den andra skivan bak och vibrationerna vid inbromsning har försvunnit. Däremot så är vibbarna kvar i området 0-80 kmH ca. Tror själv på hardyskiva,stödlager kardan eller knutkorsen på kardan. Ideer någon? Vibbarna känns i stolen inte i ratten. Tacksam för förslag Stinger |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror du är inne på rätt väg.Rumpvibbar kommer oftast bakifrån :)) MVH Hasso |
|
Tjena, Kolla muttrarna som håller kardan / medbringare till bakväxeln. Alla mina sex var lösa därav ett klickande ljud när man rör på kardanen. Detta gav vibrationer vid gaspådrag. Drag åt dem riktigt eller byt ut muttrarna till låsmuttrar. Mina har blivit lösa igen trots att jag drog dem för ett tag sen. Skall göra ett nytt försök idag antingen med låsmuttrar eller så lägger jag på lite loctite. Kolla även så att stödlager, hardyskiva inte har tagit stryk eller är dåliga. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
Hej M , tack för tipset, ska kolla det imorgon. Stinger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.