AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.209

För mycket olja

Råkade fylla på ung. 3 dl för mycket motorolja vid bytet, hur får man ut den eller förbränns den överflödiga oljan med tiden

Conan999
3dl är ju en del, hissa upp bilen o töm ut.

Conan999
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Ett smalt rör på en vakum pump (biltema) och genom röret när du tar bort oljestickan, suger ut rätt mängd! För mycket olja kan orsaka en övertryck i oljetråget!
Övertryck i oljetråget? Kan du utveckla det lite?
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Givetvis 3-5% för mycket olja vanligen orsakar inga problem. Om man missar 25-40% över, då trycks oljan ut t.ex. vid oljestickan. Blir ett vist övertryck pga. minskat utrymme under kolvarna. Tänk på stänk och värme.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag vet folk som har skjutit packningar för att de har haft för mycket olja i motorn. Men hur mycket "för mycket" vet jag inte. Gissningsvis kan 3 dl inte vara hela värden, beroende på hur det är mätt. Om man tror att man får ut all olja och sedan tömmer i 4 liter när det står att hela systemet rymmer 3,7 liter så kan det nog med all säkerhet vara mer än 3 dl.

Kenneth Karlsson:
Kolla på oljestickan hur mycket över max oljenivån ligger. Om du inte fyllde något i oljefiltret innan du satte dit det så kan det vara hyfsat bra ändå. Slå igång bilen på tomgång någon minut och stäng av den igen. Så länge du inte varvar bilen så håller sig oljetrycket hyfsat lågt. Låt stå ett tag så oljan får rinna ned och kolla oljestickan igen. Sedan ser du hur mycket över max nivån ligger och ifall du måste göra något ingrepp. Normalt är man kan köra försiktigt ett tag så motorn får gå till sig och fylla alla skrymslen och vrår - sedan hamnar nivån på rätt ställe.

Det andra alternativet är att göra som LaszloTyresö tipsade om. sug ur överflödet. Du ser på stickan när nivån är lagom. Alternativt att skaffa en dunk Länk för 90 kr, tappa ur oljan och fylla tillbaka den igen. Allt beror på hur mycket is i magen man har och besväret man vill göra sig. :-)

Lycka till!

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
3dl är väl ingenting i en M52:a som rymmer 6,5 lit.
Håller med Anders-72!
3 dl är ingen fara, det finns utrymme för den marginalen.

När jag köpte min golf så var det dåligt med olja i den och föregående ägare ville vara snäll och fylla på så han fyllde den med olja, ja tills den var full. (när man såg oljan).

8 liter i en 1,6 litersmotor.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
3 dl kan du låta vara.

//Lasse
Håller med 3 dl inget att engagera sig i , det är nog byygt med lite marginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.