AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.770

Kombinera trimbox + ta bort DPF på 320D

ni
66
nikolausv
320d -2011
Hej,

jag har en 320D 2011 som jag vill ha lite mer klös i. Det lutar mot att jag köper en Promotech box och ersätter orginal DPF mot en likadan men som jag tänkte tömma inuti för bättre flöde (kan inte mappa om styrenheten för att inte äventyra garantin). Någon som har erfarenhet av denna kombination? Någon som har tillgång till en skrotad DPF som passar till 320D 2011? Tack på förhand!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tro inte att boxen är så mycket bättre på en så ny bil min vän. Jag testade box på min 320dä 09 och tyckte inte den gick något vidare mycket bättre. Jag fick hela tiden sänka och sänka nivån på dem 9 stegen man kunde välja på och till slut va jag nere i program steg 5 för att det blev övertryck i CR röret jämt och bilen "klippte" vid 4000 rpm. Så jag mappade den istället. Ingen som sa eller märkte nåt när jag lämnade ifrån mig den i inbyte till BMW.

"Riktiga män kör diesel"
ni
66
nikolausv
320d -2011
OK, vilken box körde du med? Jag hade tänkt mig en lite mer intelligent box från Promotech som mäter varvtal och även reglerar turbotrycket för att få in mer luft (tre inkopplingspunkter). Jag vill absolut helst mappa om direkt i ECUn (pga flera födelar tex stänga av DPF regeneringen) men jag har garanti på bilen och känner dessvärre ingen "flexibel" BMW verkstad som inte rapporterar att bilen är ommappad.
Verdi
Alex,
Återställde du inte bilen när du sålde den? Gissar att näste ägare blir aningen förvånad när han gasar på lite. :=)

nikolausv,
Ja, det är lite synd att det inte går att själv ställa om på nyare 320d. Jag har dock lämnat i min bil på service flera ggr med trimmet påslaget utan att någon har sagt nåt. Men det betyder ju inte att de inte märkt nåt förstås...
ni
66
nikolausv
320d -2011
Var brukar du serva bilen. Är de auktoriserade av BMW? Det är väl det som krävs för att garantin ska gälla?
carl530
finns några bmw verkstäder som inte är hårda på trim.

Så länge bil / motor är hel.

Om du är ute efter att ta bort DPF och vill ha mer effekt finns det bara ett företag i Sverige som klarar den kombinationen - www.vtech.se

Skulle ALDRIG köra med en dieselbox oavsett vem som säljer den.

När man mappar en bmw så kan ta ta en exakt kopia av ECU som man sparar.
Om bilen återställs med den finns inga spår att den varit trimmad.

ni
66
nikolausv
320d -2011
tar tacksamt emot tips på bra verkstäder på nikolaus@exensus.com
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
nikolausv: Om du kör med en BRA programvara från någon av våra större programvaruleverantörer så ser inte en auktoriserad BMW verkstad om din bil är chippad/mappad eller inte. Om du dessutom väljer att lägga in originalprogramvaran (tar ca 5 minuter) innan besök hos BMW så är du helt på säkra sidan.
ni
66
nikolausv
320d -2011
Jag har fått information om att det faktiskt är tvärtom. alla programvaruuppgraderingar via ODB-porten loggas och verkstaden kan enkelt läsa ur dessa loggar. Från 2010 infördes dessutom tuning protection och jag har inte lyckats hitta någon trimfirma som kan programmera om ECUn via ODB-porten. Vtech och andra måste plocka ur ECUn och öppna den för att komma åt kretsarna fysiskt. Det går alltså inte att på ett enkelt sätt återställa orginalmjukvaran. Bästa lösningen är att hitta en bra verkstad :-)
Nikolaus, du har rätt.

Det finns flera trimfirmor som kan erbjuda så kallad "DPF removal" som gör att du kan plocka bort PF utan att styrenheten skjuter felkoder.

Flåklypa
Men Promotechs boxar skulle jag inte för hela mitt liv montera i bilen, hellre kör jag bilen original. Sedan att boxar inte lämnar spår är en myt...i synnerhet på nyare styrenheter. I min värld är det omprogrammering eller original som gäller. BSR kan dock ta över din nybilsgaranti mot en rimlig summa om du köper deras trim.

Flåklypa
carl530
BSR kan / erbjuder inte DPF removal...
ni
66
nikolausv
320d -2011
Tyvärr så erbjuder BSR inte heller PPC-trim till årsmodell 2011 pga tuning protection. Jag har nu även fått verifierat att det inte går att kombinera dieselbox med borttagning av DPF pga att man kommer få felkoder som beror på att ECUn kommer registrera konstigt tryckfall över DPF.

Jag ringde ett par auktoriserade BMW-verkstäder i veckan om hur de ser på att serva en bil där DPF är borttagen och där programvaran är anpassad för detta. Verkstäderna säger att de kopplar in diagnosutrustning som är uppkopplad till BMW i Solna som i sin tur är uppkopplade till BMW i Tyskland! Tyskland registrerar alltså alla serviceåtgärder som görs på bilarna och verkstaden kan inte påverka detta. Verkstäderna vågar inte göra några otillåtna ingrepp eftersom det sannolikt kommer upptäckas i Solna/Tyskland. Tror dock att det går att lösa om man hittar en trimfirma som kan skriva över loggarna i minnet. Är det någon som vet hur man får tag i en kasserad DPF?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.