|
|
|
|---|---|
|
hej ska beställa grenrören på måndag men har lite funderingar ang montering. på m3an:s g-rör Länk så sitter de 2 bultar som ska fästa mot avgassystemet. jag har 3 bulthål på mitt avgas Länk. någon som vet vad man behöver för DELAR exakt och snabbt kan förklara hur man lättast går till väga när man ska montera, kapa, svetsa mm? BMW ownz | |
|
du behöver 2st flänsförband i rätt dimension. rätt diameter kan jag INTE svara på eftersom jag inte är insatt på E36 M3/328. OBS förmodligen går ett rör utvändigt och ett rör invändigt. gör rätt när du kollar upp grenrörens diameter. minst ett par 90" rörböjar eller svetsböjar. på bilden ser det inte ut som att det passar överhuvudtaget. Simons säljer bra flänsförband ganska billigt. rör säljer de med, men även biltemas rör/böjar finns och de är galvade. (vilket är att föredra) montering säger sig självt. 1 demontera 2 kapa 3 punktsvetsa 5 helsvetsa 6 montera... |
|
|
" montering säger sig självt. 1 demontera 2 kapa 3 punktsvetsa 5 helsvetsa 6 montera... " de är just de jag är lite osäker på. hur vet jag vart jag ska kapa? kan man inte montera först och kapa sen? eller blir de helt galet? BMW ownz |
|
| Du kan ju förstås montera grenröret med bara några bultar, märka upp var du måste kapa för att passa ihop det med resten av avgassystemet å sedan plocka ur allt å kapa och svetsa osv. Är inte så kul att kapa under bilen så vida du inte har en bra lyft eller så. | |
|
okej. de går alltså att passa in det någorlunda utan att ha kapat de först. jag tänkte köra upp bilen på brygga eller låna jobbets verkstad (palla upp bilen på 4 upphängningar så man får upp den 1.5m) om jag inte kan vänta ut snön. skulle det fungera att köpa lösa skruvmojänger som syns i högra änden i bild? Länk och svetsa dem på avgas. eller kan man inte köpa de löst tro? passar de? BMW ownz |
|
|
blev visst lite fel i min skrivning. men herregud =) har du inte sysslat med liknande saker tidigare? 1. börja demontera ner allt, och innan du sätter M3 grenröret på plats, kapa originalflänsarna och montera (helsvetsa) dit de nya. 2. sätt grenröret på plats. 3. nu har grenrören rätt fläns... punktsvetsa nu andra ändan av flänsen på dina rörböjar (med skruv mellan) så det passar när det senare skruvas samman. 4. helsvetsa flänsarna på röret så att det inte ändrar sig, skruva sedan dit rörbiten och fortsätt med kapning och punktsvetsning bakåt i systemet. 6. när du är klar, demontera. 7. helsvetsa. 8 passar? givetvis ska det passa. om du misslyckas med detta så är du inte av denna jord =) jobbet är nästan på dagisnivå... känns som att du borde fatta dehär. |
|
|
jo de förstår jag. detta är enda bilen jag har att frakta min bak i. så den får inte bli stående många minuter i väntan på delar eller idéer. tack för att du tog dej tid tiasz!! BMW ownz |
|
|
Frrla: hade jag varit du så skulle jag mer oroat mig över demonteringen av grenrören.. hur funkar det på en e36 328 egentligen? kan säga att på min 540 e34 är det fan inte roligt någonstans, här är det enklaste att lyfta motorn för att få loss skiten. annars får man göra som jag, demontera HELA bilen.. BMW tänker fan inte längre än näsan räcker. |
|
|
tiasz: de ända jag är orolig av demonteringen är att jag ska dra av någon bult. när en kompis plockade loss toppen för 4 år sen va de inga större problem. men då hade bilen inte sett salt under sin tid på vägarna. nu när allt som heter ac under huven är borta så kommer man åt lätt uppifrån också. man ser utan problem hela rören. kan tänka mig att de är trångt med V motorn även i en 5:a som är lite större. har för mig jag såg en "dokumentär" när bmw sänkte ner en V8 och då satt grenrören redan monterade.. BMW ownz |
|
|
såg att jag hade en bild på hur pass mycket plats det finns. Länk BMW ownz |
|
|
Frrla: ja, det skiljer inte många cm i bredd på en e36 vs e34 :) men felet ligger främst i placeringen av styrväxel på e34. därav blir det ett jävla helvete o mecka dessa bilar. men det såg ju busenkelt ut där på bilden, är nog inga problem :) |
|
|
lönar det sig att bygga in grenrören med någon plåt så de skulle hålla kvar värme? BMW ownz |
|
|
monterat å klart. blev trångt :S tack för hjälpen alla. tog hela natten med 7 mils provrunda. BMW ownz |
|
|
är imponerad av de nya ljudet! Länk BMW ownz |
|
| tjusigt :) men jävlar vad illa din vanos låter.. | |
|
japp. vågar inte byta själv. ska prata med han som hjälpte mig renovera toppen. å ticket är spridarna antar jag. bytte 2 å de vart inte lika häftiga "knack/slag".. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.