AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.861

Audi 100 sälja eller skrota?

Sida 1 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har en gammal Audi Avant 2.3 -92 som sett sina bästa dagar.

Var och besiktade den idag för att få en "to do"-list som såg ut så här:

-Stötdämpare fram dåliga
-Länkarmsbussning dåliga

Bilen är rostig på några dörrar och baklucka. AC defekt. 35000mil. Dåliga däck (klarade dock besiktningen)

För övrigt går den fint i motor och låda och har ingen rost som bilprovningen bryr sig om.

Två frågor:
Kan man få 2000-3000:- plus den skatt som finns innestående?

Betalar bilskrotarna nåt för en gammal bil idag?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skrotarna betalar ingenting idag.

Den går garanterat att sälja - men de personer som kommer att komma och titta på den är sådana som inte jag brukar gillar att göra affärer med. Har själv en Seat Toledo -94 ståendes med rostiga balkar som enda anmärkning som jag kommer att skicka i plåtpressen. Det är inte värt det.

-------
//Lövet
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det finns folk som köper upp just Audi och dyl och exporterar dem men de betalar bara skit pengar för dem.
Jag hade inte själv orkat ha annons med allt vad det innebär för att kanske få ut 1500-2000:- för bilen
Men har du tid och lust så varför inte prova

Ha deT
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En bekant sålde ett styck Audi 100 2.3 cirka -88 till två ryssar för några tusenlappar utan prut. De bryr sig inte om besiktning osv. Men var på din vakt angående ägarbytet.

-------
//Lövet
Hur hög är skrotningspremien numera? 1500kr?

Kan tänka mig att det dessvärre är ett lite jobbigt klientel man exponerar bilen mot i den prisklassen. Du kan alltid testa och se responsen, har du tur kommer kanske någon fattig (men ärlig) student och kniper den.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ingen skrotningspremie längre. Du får 0kr.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för all input. Som ni skriver kommer det nog dyka upp en del "intressanta" spekulanter...

Men det finns ju folk som kommer och hämtar bilar gratis så nåt värde måste de trots allt ha?

Skrotade en bil för 6-7år sedan då fick jag runt 1500:- plus återstående skatt av en bilskrot.
(Men några andra ville bara ta den gratis)
Men det kanske fanns skrotningspremie då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Premien är ändrat. Har som sagt en Seat ståendes som jag tänkt skrota och jag alla skrotar säger samma sak. De betalar inget men tar emot den gratis.

Du kan ju definitivt ringa någon av dessa: Länk

Min bror hade en (ännu) risigare Seat Ibiza -93 än mig som han fick 1500kr för av en dylik snubbe. Men ta med en polare när du gör upp affären. Det är _verkligen_ skumma människor som livnär sig på bilaffärer i den här prisklassen.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har kollat köpes annonser på blocket och förvånats av hur få som är markerade som firma trots att det är uppenbart att det bedrivs någon form av rörelse i de flesta fall.
Denna kille är väl en av få jag skulle kunna kontakta som sticker ut lite, men tyvärr bor för långt bort.
Länk

Sen är det många som vill köpa bilar från -93 och framåt (inte -92 eller -94, hände nåt speciellt vid -93?)

Har förstått på svaren i tråden att en del speciella köpare kommer höra av sig men på vilket sätt skulle de blåsa mig? Råna mig på bilen (ok, go ahead), ej skicka in ägarbytet (det gör jag själv).
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Skrotpremien är avskaffad sedan ett par år, men vissa skrotar betalar fortfarande lite pengar för en komplett bil, tex Bildemonteringen i Kungälv, om jag inte minns fel fick man 700 för en komplett bil (även obesiktad eller besiktad med anmärkningar), detta var sommaren 2010.
Så ring runt till skrotarna i ditt närområde, det är ingen omöjlighet att du kan få några kronor för din gamla Audi.

/Nisse
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag var i en liknande sits som du för något år sedan. Hade en Audi 100 2.0E Avant -90 dvs den gamla, gamla karossen. Din är väl den lite "rundare" snyggare modelen. Felet med min var att motorn krånglade. Ville skrota den men kunde inte acceptera att ge bort den för 500 kr och sedan få ta mig hem på egen hand från skrotfirman som ligger strax utanför stan.

Ställde av den och därmed fick tillbaka skatten. På det visset kunde jag sätta ett mycket lägre annonspris och skrev i annonsen att den är avställd istället. Satte ut den på blocket först för 5000 kr (var ny bränslepump i den...) ingen hörde av sig sänkte till 3500 kr och efter en vecka dök det upp några helt vanliga svenssons. De provkörde, prutade och tog bilen för 3000 kr.

Med tanke på att din inte har något fel med drivlinan, har en trevligare motor och nyare kaross borde du enkelt kunna få minst lika mycket pengar som jag trots felen på besiktningen.

BMW 4 Life
Bilen går helt säkert att sälja för några tusen. Gör som Ctech skriver, ställ av den så du får skatten tillbaka och annonsera ut den för nån tusenlapp sedan.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Som jämförelse fick jag 4500 för min gamla 520i Touring -94, med rasad vattenpump och sönderbrutet lås i förardörren efter ett inbrottsförsök, allmänt ganska slitet skick och avställd.
Fick fler och snabbare svar på annonsen då än när det låg ute ett par veckor tidigare utan defekter och 10000 dyrare.
Så nog finns det en chans att få ett par tusen, det är ju inga svåra besiktningsanmärkningar att åtgärda heller.

/Nisse
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Får 1200:- på skroten plus att jag får tillbaka skatten, känns som en deal!

I Linköping får man inget på skroten men Skrotfrag i Norrköping får äran att platta till trotjänaren.

Hygglig kille på skroten som tipsade mig att jag får behålla tex batteriet eller extrahjul. (Iofs inget jag är intresserad av)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om du spar batteriet tror jag att det är en bra affär för de också (tror jag) då de slipper hanteringen och ev miljöavgifter?

Alpina B8 Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Så är det säkert.

**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Skrota skiten

"En död Audi är en bra Audi"
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Rent spontant tycker jag att 1200 kr är riktigt dåligt betalt men om du inte orkar hålla på med liket så är det väl helt okej. Jag hade sålt skitet som GDS objekt på blocket och fått kanske 2000 kr till.

BMW 4 Life
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
CTech, ok då. Jag litar på dig ;-)

Snygg va?
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Hehe tack, det kostar dig bara en blocketannons att prova och funkar det tjänar du ju ett par stycken 500 lappar. Går det inte kan du ju alltid skrota sedan i alla fall. :-)

BMW 4 Life
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Summerar läget för intresserade.

Blev skroten och nu 1200kr rikare ;-)
(och återstående skatt på 1100kr kommer mig tillgodo så småningom)

Ringde 7-8 pers första dagen. Tyvärr glömde jag telefonen hemma just den dagen.
ALLA nummer utom ett var oregistrerade kontantkort. Det sista var till en bilfirma som jag inte vill sälja till.

Ett meddelande från en gubbe som bodde i närheten som jag ringde upp. Han kom genast och kollade men hörde sedan aldrig av sig igen.

Hade en kort mailkonversation med en kille som ville betala 2500:- och en annan ringde och bjöd 2000:-
(Annonserade för 3500:- och på skroten fick jag alltså 2300:-, skatten inräknad)

Lite intressant att skroten inte tar tillvara nåt i form av reservdelar. Värde i bilen ligger helt i stålet samt katalysatorn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.