AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.568

Blanda 95&E85?

Sida 1 av 2
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Nu är såsen upp i 14bagis! not nice enligt mig & alla er andra (tror jag)

Så tänkte nu köra blandat e85&95oktan , hur mycket e85 kan man pinka i?

är de 50i-50i eller 70i 95oktan 30i e85? någon som har erfarenhet utav detta och kan berätta för & nackdelar? , vet att med e85 kan bilen vara svårstartad under vintertiden..

MVH Sigge
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
Vad är det för bil du har å hu mycket använder du den??
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Testa först med 50/50, du märker hur mycket motorstyrningen klarar av så länge motorlampan inte tänds.
Tveksam om du sparar så mycket så det är lönt med besväret att dubbeltanka men testa gärna och återkom med resultatet.
Jag höll på med blandtankning på diverse gamla bilar för en del år sedan men blandade bara upp till 40%, det fungerade fint
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Enligt en f.d. projekledare för bl.a. ford o volvos etanolmotor, så tar ventilstyrning och ventilsäten stryk när blandningen överstiger 20-25%.

Jag jag jobbat med mannen i fråga och volvo har provat o labbat med blandningar.

Så i en standardmotor är det inte att rek.

Dock gör jag det ca. 1 gång om året, kör 1 tank 50/50, för att rensa sotet i motorn. Men inte någon längre period.

Förbrukningen kommer att öka, varför det blir same same till slut. Nästan. Kör lugntt istället.
Provade på en bil jag ägde tidigare med att blanda i 20% e85, största skillnaden blev att den drog mer bränsle.
Så det fanns inget att tjäna på det.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Går det att få "billig 98 oktan" på detta sätt?
E85 har ju högre oktantal (104?).
Vore kul att veta hur mycket E85 man skall blanda till 95 för att få 98...
Och vilket som blir billigast med tanke på ökad förbrukning... 98=mer effekt, mindre ingrepp av knackregleringen.
Br
10
Brillo
525tds-97
Har provat 70/30 ca i en Volvo S80 T6.
Resultatet: motorn gick som vanligt men drog lite mer bränsle, besparing = 0.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
marin849: Länk
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
Skull avråda dej Sigge från det. För destå mer Etanol man kör med destå mer bränsletryck å högre komp måst du ha för att motorn ska må bra å gå bra.
Höjer du int bränsle trycket mer, ja då får motorn för lite soppa å då till slut haverar den. Bensin har även en kylande förmåga å den får du int med etanol. Så då smälter du kolvarna eller åxå skär den nånstans.
ma
7.450
marin849
Länk

Olika på olika bilar. Saabens motorstyrning hann ej bli fullt adapterad under testet (kolla lambdakurvorna), antagligen därför den fick samma förbrukning med E17 som med E5.

Har har gjorts en studie just på inverkan av upp till 15% etanol.
Länk

Slutsats bland annat: 2-3% högre förbrukning jämfört med ren bensin, ännu värre vid kallstart.
Annars inget revolutionerande så länge det är <15% etanol.
Mao, man ska tanka 98 oktan...
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Tack för alla svar, tänker inte blanda i någe e85 i bilen är för osäkert för att prova,+ att man kanske "tjänar" 60-80kr per tank & bilen drar mer då är ju de tvärt ovärdt.

Min mamma skaffa sig 07 en sprojlans ny Saab 95 2,0T Etanol kärra , börja strula efter 1500mil då tändboxen gegga igen sig pga sockerkristaller i etanolen, problemen återkomm titt som tätt och gick ryckigt&dåligt , sen låna jag bilen en dag hade då gått 4***mil , låg i 140i på R50 i Örebro norr gående mot lillån/hovsta/falun så bara kom de VÄRLDENS rök molm, kolvarna skjut upp igenom toppen motorn blev till ett bojsänke!. '

Efter motorbyte sa mekarna på saab, tanka MINST var 3je gång bensin pga utav att de geggar igen och bilen inte klarar det ! men antar att saab inte går ut med det för att inte bilen ska bli klassas som "miljö" bil!?.

MVH Sigge

PS. Fick tillbaka bilen idag :) nylackad huv,bagagelucka,tak,nedanför bagageluckan & nya "m-look" fronten ! så är sjukt glad idag + att solen skiner & man har en kall Falcon i handen :)
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
Det är nån tillsats som dom blandar i Etanolen som gör att det bildas nästan som gele i bränslesystemet.
Jag jobbar med små motorer av alla det slag å dom har gjort försök med Etanol ett tag på dom motorerna med det blir bara problem å kunderna blir förbannade.
På gräsklipparna satt förgasarna igen så mycket att man fick lov att byta dom.. Dom har gjort försök på motorsågar åxå men det testet fick lov att avbrytas för dom som använde motorsågarna blev för sjuka av Etanolen.

Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
www.garaget.org/siggeman :) där ligger den !
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
hitta även den här länken i det här forumet. Våran alles Tomba skicka den här länken Länk.
Efter som dom blandat i 5 % etanol redan i 95 oktan bensinen så kanske man byta oljan lite oftare.
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
upp till ca 50/50 har du en liten vinst o många bilar gå betydligt bætter på den blandingen osse

mest vinst har man ofta kring 25-30%e85

de flesta bilarna med lambdareglering klarar 50/50

starta med låginblanning ca 15-20% o gå upp

førbrukningen e ofta samma upp till 25-30%e85 sen går førbrukningen opp

at e85 e agrresivt o tar isønder allting e en dum myt som okunniga personer eller oljebolagen kør hårt med

brænslefiltret kan bli igensatt då etanolen tar med sig lite skit som bensinen har lyckats lagra i tanken

etanol e litta tunnare så slangar som inte læcker på kan møjligen læcka med e85

i regel allt som tåler bensin tåler e85 då BENSIN ER AGRESSIVARE

alla vet væl at det går o ha hembrænd sprit i plastdunk (etanol)
ma
7.450
marin849
skaunejohan: Vet inte vad du baserar dina uttalanden på men flera stämmer inte alls med de rapporter jag länkar till ovan där man kört bilar i provcell hos AVL mm.
En av rapporterna innehåller sammanställningar från studier över hela världen bl.a.
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
brasilien har kørt med e22 22% etanol sen 1976 tror jag o har dessudom e96 utan problem, snakkar från egen erfarenhed kolla

etanol.nu dar finns en del vimsiga personer men osse masssa andra som snackar från egna erfarneheter
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag körde för några år sen med 50/50 blandning i min 323Ci, och bilen gick märkbart bättre på framför allt låga varv. Sedan träffade jag en Volvoanställd som utvecklade volvos etanolbilar (kan vara samma kille som FD-Ormen talade om) och han avrådde mig bestämt från att köra på E85, så jag upphörde genast. Själv körde han BMW, så han kan ju inte vara het bakom flötet.

BMW CS #5206
ma
7.450
marin849
Ja, brasilien har kört på etanol länge. De har också gett stöd till etanolbilar och de bilar som körs på etanol är anpassade för det. Har alltså inget att göra med frågan "hur mycket etanol kan kan jag blanda i min bil som INTE är anpassad för etanol".
De hade för övrigt problem med etanolbilarna i Brasilien i början, det behövdes en separat tank med bensin för att kunna starta mm.

Jag tror ju att de finns en anledning till att biltillverkarna byter ut en massa komponenter i flexifuelbilar jämfört med bensinbilar och kortar ner serviceintervallen.

Jag har inget emot etanol som sådant men ofta är avsaknaden av fakta total. Att X har kört en bil Y på 50% etanol i 20 år "utan problem" är ju inte relevant för mig, såvida jag inte råkar ha en likadan bil.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sprit ska man väl ha i groggen eller när man tvättar sår, eller? :)
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
alla bilar som går på e22 i brasilien e helt orginal, samma som går på vanlig bensin øverallt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.