AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
37.776

Håller jag på att bli bensinfrälst? :-)

Sida 3 av 3
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Christer Silvén: meningen var inte att klanka ner på din favoritmotor men jag upplever 523 som lite temperamentslös i kombination med automaten. Det du skrev om motoreffekt i 523 vs 325d stämmer inte i verkligheten. ESS tuning uppmätt motoreffekten i 325d till 218 hk original på flera bilar. BMW har helt enkelt inte lyckat få ner effekten utan anger en effekt som är tillräckligt låg för att inte kannibalisera på 330. Klart prisvärd maskin och dessutom lättrimmad dör dem som är intresserade.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Audis 4cyl bensinturbo är annars mycket trevliga. Relativt bränslesnåla och vridmoment som en diesel.
Min nuvarande 325i kör jag lätt på 0,8 mellan takningarna.
Volvos 2.4D är nästan lika törstig som min 325!
Lite fakta från verkligheten: 30,2 L 95-oktan efter knappt 410km. Mindre än 7,5L/100km. I am impressed!!!
Som referenspunkt ligger min 320d 177hk på 5,8L/100km. En differens på ca 25% till dieselns fördel.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har turen att få kombinera AMG V8 på 5,5 liter och modern dieselfyra och kan väl säga att för egen del så har båda ett existensberättigande. Bruksbilen med dieselfyran kopplad till en 7-stegad dubbelkopplingslåda är perfekt för just det. Körningen blir mer avslappnad, man blir lugnare och trots den relativt snåla effekten så glider man skönt på vridet. Soppaförbrukningen är så pass bra att jag nästan glömmer bensinkoden mellan tankningarna.

Kör man V8 är man bästa polare med tjejen i kassan på macken, en diff på 1 liter drivmedel per mil är inte omöjligt. Men ljudet och känslan i V8 är ju något helt annat. Men så fort körningen blir vardaglig med kökörning, ständiga tankstopp så gör det faktiskt inte så ont att stoppa undan den lagom den 1 oktober.

Jag tror jag aldrig skulle vara intresserad av en bruksbil med bensinmotor (nästa brukis nya X3:an blir med 2-liters dieseln) för att bruksfördelarna väger så tungt. Snuskigt billig drift, bra förbrukning, starka andrahandsvärden och det där goa vridet.

Men nu får våren gärna komma så V8:ans muller får slå mellan husväggarna! :-D
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En av de bästa bensin motorer just nu är den som sitter i nya S4an. Jag blev frälst direkt, maken till gasrespons har jag inte upplevt på någon motor tidigare. Då hade jag ändå en relativt bra kärra att jämföra med nämligen 335i -10

//Stefan

Mina bilar:Länk
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

De låter som om ni pratar o en brölande racemotor här, de är ju en vanlig sömnig 325a?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Snart dags att plocka fram V12:an ur vinterdvalan. Då är det lätt att bli bensinfrälst ...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det tråkiga med en diesel är att motorn kroknar relativt tidigt. Känslan är när en motor ger en hyfsat linjär effektkurva med bra grunddrag och avslutar med en riktig spets som skjuter på den sista biten så att man storknar. Så var det i Gallardon. Efter 8000rpm var man nära nirvana.

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Detta mina vänner är vad jag kallar bensinmotor: Länk

//Stefan

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lite dyr att pendla 6 mil om dagen med bara ;-)
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hur är den med barnstolar och lastbågar och får verkligen hela familjen plats i Lambon.

Så då har vi kommit fram till ödesfrågan. Lambon med en bensinare ELLER en BMW 320 med diesel?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
steaman: vem betalar? :-)
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Håller med om den trista gångkultur dieselfyrorna har. Provade nya 5-serie Touringen, en 520dA. En fantastiskt fin bil som verkligen kändes lyxig. MEN dieselfyran förstörde hela bilen. Den lät exakt som en fyrcylindrig svettandes Opel Zafira eller något annat eländigt.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

En av dom stora nackdelarna med diesel är det som StefanL beskriver, att motorn bara tappar allt på varvet. Det är det som gör en diesels karaktär så jävla tråkig. Man vill ju varva ur tills det tjuter och slå i en ny växel :D
En annan nackdel är traktorkänslan (främst på tomgång) samt slabbet med klibbiga dieselpumpar.

Bensin for life! (så länge det går)
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har alltid kört bensin (6-cyl) men har nu min första BMW diesel, 320d (184hk).
Tycker att den går helt suveränt, bra klipp och låg förbrukning.
Körde härom veckan 68mil landsväg (dock väldigt lugnt då det var svinhalt) och förbrukningen hamnade på under 0,45l/mil.
0-100 7,7sek. Trivs väldigt bra med dieseln!
Biturbodieselarna tycker jag har bättre flås på högre varv.

Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
wendtan:
Håller absolut med dig.

Testade Audi A8 V8 TDI i höstas, det var också en herrejösses vagn. Ljudet var dessutom ok utan en massa knatter.
Men säger som Japmax, Bensin for life!

//Stefan

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
klart det ska vara bensin, helst sugmotor.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Nu är bensinaren återlämnad och entrepenadmaskinen står ensam där ute. För att slå ihop säcken och försöka sig på en konklusion så är faktiskt inte dieseln så dum trots allt, trodde jag skulle bli besviken på väg tillbaka. Men det fick mig att inse att bensinmotorn är långt ifrån så "död" som man lätt kan få intryck av, och det givna alternativet för den aktiva föraren. Det var en mycket trevlig och kort romans, helt klart hade jag valt 325 före 320d alla dagar i veckan om jag haft en körcykel på max 2000mil, men jag fortsätter glad och lycklig i min snålare 320d. På motorvägen där den spenderar mest tid är skillnaden i gångkultur minimal.

Men jag är helt övertygad om att någon form av bensinbil står på uppfarten i framtiden, trots eskalerande oljepriser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.