|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska man ha en 325i så måste den vara manuell eftersom den har så klent vridmoment. Dessutom ger mig 325D det som inte en 325i kan leverera, ett snabbt respons vid oplanerat gaspådrag. |
|
|
Jag håller inte med. Finns inget skönare än dieselsexa, både i prestanda och förbrukning. Har du samma förbrukning på en 325 bensinare mot en 320d så är du helt ute och cyklar min vän. Sen beror det väl på hur just DU kör. Men en 325i som drar 7.0 så är det mycket snål landsvägskörning du har kört. Jag har att jämföra 3000 mils körning med blandad väg, både svenska 110 väg, tysk autobahn och landsvägskörning. Bensinaren drog 8.8 på dem 300 milen, min 320d drog 5,8 så det är inte deciliter utan LITER som skiljer. Kommer du dryga 100 mil med den 325 så ska jag köpa den åt dig! Jag har just gått över från en 325i till en 320d och nu 535d. Kommer så ALDRIG byta till en bensinare igen. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Partikelfilter måste bytas som jag fattat det. Vad med i utlottningen att få köpa en gammal tjänstebil på mitt jobb en 320dT 05:a. Partikelfiltret var slut, vet dock inte om bilen går dåligt om det inte funkar eller om besiktningen gör någon kontroll. Kostnaden är ca 1kr/körd mil hursomhelst för filtret. |
|
|
Finns inget som går upp emot en BMW sexa på högre varv(läs bensin) Diesel i all ära... men... "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
|
Steaman säger: "Ska man ha en 325i så måste den vara manuell eftersom den har så klent vridmoment." Visste du det här före eller efter du köpte din 523iA? __________ Mvh Grelle |
|
| Den kör min fru, jag endast då jag måste! Urtrist symaskin, men den passar min fru. | |
|
Okej, bra. Hade ju varit en mindre trevlig upplevelse att inse det direkt efter man köpt en ny bil. __________ Mvh Grelle |
|
|
Herr Bayer: Du verkar ha svårt att förstå vad jag skriver :-) Var har jag, eller någon annan i tråden, skrivit att en 325i drar exakt lika mycket som en 320d? Läs om och läs rätt min vän :-) Som jag skrev tidigare så lovar jag återkomma med riktiga siffror när jag tankat bilen. Färddatorn "säger" hittills 6,8L/100km, gissar att sanningen ligger någonstans mellan 7,0-8,0L/mil. Oavsett så är det bra siffror för en bensinare och rent av mirakulöst för en sexcylindrig motor med 218hk. Det är inte snål landsvägskörning. Det är ungefär 85% motorvägskörning i Sverige/Danmark med mestadels rejäl moms, dvs ca 130-150km/h i marschfart. Resten stads/kö/krypkörning. Anrättningen givetvis kryddad med regelbundna fullgas accelerationer med genomvarm motor :-P Det jag ville belysa med tråden var egentligen följande: 1) Vilken fantastisk känsla det är att gå tillbaka till en rak bensinsexa med manuell låda från en dieselfyra. 2) Hur förbluffad jag är av bensinförbrukningen hos BMWs uppdaterade bensinsexor, trots en relativt inspirerad körcykel. 3) Att skillnaden i ägarkostnader bensin vs diesel inte är så alarmerande stora vid en modest (1500-2000mil) körcykel. Dvs innan man springer iväg och köper diesel bör man överväga alternativen :-) |
|
|
steaman! Tycker du verkligen att din F10:a med 3 liters sexa på över 200hk är en urtrist symaskin? Den har t.o.m. fler hk än din 325D, och är nästan lika snabb till hundra. BMW CS #5206 |
|
|
bra,,, då kan du vara med och påverka soppapriset... hold your horses alla som tankar bensin... 2008 när råoljepriset nådde rekordnivåer på 150dollar/fatet var rekordnivå på bensin 14:09kr/l. nu är råoljepriset 115dollar/fatet och dagens bensinpris sattes till 14:08kr/l. Vad fan håller våran regering på med? lätt att strunta i när man åker regeringsplan och stat som betalar ens taxinotor.....?? |
|
|
Jaa det är verkligen vår nuvarande regerings fel att värkdsmarknadsprisetna på råolja och destillat som bensin och diesel är högt i dagsläget... Det verkar som att höga oljepriser samtidigt genererar fler lokala priskrig, hur konstigt det än verkar. Var ute och körde en runda igår och jag tror jag såg möjligen 1 eller 2 mackar som tog det officiella fullpriset, resten låg 40-60öre under. Oavsett så är jag ganska säker på att en bil som 325i är relativt immun mot höga bränslepriset tack vare sin låga förbrukning. |
|
|
Orsaken är det jag försöker förmedla i tråden, att båda har automatlåda men dieseln har ett momentant gasrespons eftersom den alltid ligger på maximalt vridmoment. Även om 523:an har 8 växlar, två mer än 325dA, så kräver den en nerväxling med en eller två växlar och att varvtalet höje med några tusen varv för att bilen ska böra agera på mitt pedaltramp. Man får en känsla av det sitter en gummisnodd mellan pedalen och gasvajern (Om det nu hade funnits en vajer). Jag tror att en hel del av detta beror på att BMW programmerat automatlådan för att ligga på så låga varvtal som möjligt för att minska utsläpp och förbrukning. Därför är dieseln bättre än någon bensinbil med automat jag provat. Då man ligger i hög motorvägsfart kommer dieselmotorns begränsningar, det känns som om kraften har tagit slut och motorn inte har mer att leverera. |
|
|
Vi kommer ha ett bensin och dieselpris över 20:-/L inom en inte alltför avlägsen framtid. Elbil är inget alternativ för de som kör längre än 6mil/dag Fordonsgas kostar 11-13:-/m3. Kommer bli nästa skatteko Problemet är inte alternativen, problemet är att staten använder bilisterna för att täcka andra skattehål i systemet, samtidigt som vi bor i ett avlångt glesbefolkat land utan goda kommunikationer, vilket tvingar oss till egna transportlösningar. Vi beskattas hårdare för våra fordon än de som bor i länder med bättre infrastruktur... När det vi skulle behöva är lägre skatt på miljöbilar, lägre drivmedelsskatt, bättre infrastruktur och milavdrag för resor till/från jobbet utan schablonavdrag och krav på tidsvinster. Vilka blir kvar i ett land som systematiskt suger ut sina driftigaste medborgare? Som skattar bort skillnaden mellan väl- och lågutbildade? Som reducerar folks nöjen och upplevelser till att bli en jakt på förbrukade centilitrar drivmedel, procenthalt på vinet, antal kakelplattor i badrummet? Vi har redan europas äldsta bilpark, är det inte dags att tänka om? I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
fredde 7 |
profossen:vilket land lever du i? |
| Profossen, du har missuppfattat tråden, den är helt opolitisk! | |
|
Jag föredrar bensin framför diesel alla dagar i veckan, men är piskad att byta bil pga. kostnaderna. Tror att många sitter i den sitsen idag. Med andra ord: om milkostnaderna var försumbara mellan diesel/bensin gissar jag att många skulle byta från D till B. Dieselåkare gillar vridet och möjligtvis räckvidden. Skulle det räcka för att sälja nya dieslar i samma omfattning som idag om milkostnaden var densamma som för bensin? Hur såg förhållandet mellan D/B-bilar 1990? 1980? 1970? För majoriteten av dieselåkarna är det inte doften av råolja och marackasknattret på morgonen som lockar till inköp. Majoriteten åker dessutom inte välbyggda BMW-dieslar där mång av dieselns baksidor maskerats väl. För dessa blir ju frågan rent akademisk, typ: "Skulle du fortsätta att bo i förorten även om hyran var lika hög som i city"... |
|
|
Varför inte en av varje som kompromiss? Varför inte ha en äldre välbestyckad BMW som fritidsbil! |
|
| Ja något måste man ju göra, det ska vara kul att köra också, inte bara ekonomiskt :-) | |
| Jag skulle vilja ha en liten vacker coupe med en trevlig motor i, men tycker att bilarna måste rulla regelbundet för att vara i trim. Eftersom mycket av fritiden tillbringas på ort med båttransport så blir bilarna stående, därför har jag inte gjort slag i saken. | |
|
Anledningen att dieslarna känns så pigga är väl turbon, som svarar snabbt. Har aldrig haft någon diesel själv, men kört en del, och de levererar över förväntan för att vara en diesel, men personligen trivs jag ändå bäst med bensinarna. Risken är nog stor att det blir en diesel vid nästa bilbyte. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.