|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Kommer under 10 dagar att få bekanta mig med en svart 325i M-sport 2010, och jag måste medge redan efter en dag öppet erkänna: Förlåt för att jag snackat skit om bensinbilar och dess stundtals höga förbrukning. Jag tar tillbaka allt! Gångkulturen, motorljudet vid 6500rpm, prestandan...och de drar ju inte ens mycket bensin heller. 7,0L/100km vid klart inspirerad körning, endast dryga decilitern mer än min 320d. Och så får jag en välsingnelse från de döda på kyrkogården då slipper bli väckta varje gång dieselspisen startas. Fy bubblan vad jag är trött på min nuvarande entreprenadmaskin...hade jag inte kört 14mil om dagen skulle jag alla dagar i veckan fortsatt hålla mig till hederliga oktantal och låta dieseln stanna på sjön eller byggnadsplatsen :-) Hoppas bensinen blir ännu dyrare så fyndchanserna på trevliga bensinaren med stora motorer ökar:-) | |
| En BMW-6a med manuell låda i en mindre bil är ett nöje på fritiden, kan bara hålla med. Helst ska det vara på sommaren så att sidorutan kan vara nedvevad och släppa in sången! | |
| Jag glömde fråga om toppvarvet på 325:an du testade? | |
|
Drygt 6500 vågade jag med genomvarm motor, det fanns lite till att ge men jag får testa vid senare tillfälle och återkomma i ärendet :-) Kanske minns jag fel men jag tyckte att rödmarkeringen började ca 500rpm senare på E90 LCI motorn än på min fd BMW bensinare 320i -04. Även om automaterna är fantastiska så är det något speciellt att få slänga i växlarna manuellt med rätt bestyckning :-) |
|
|
Grattis till din nyvunna insikt!!! Ja, de nya kan varvas till 7000. |
|
|
Du måste köra snällt om du ska ligga på 0,7...dom dagarna jag körde 125 med halvhård körning landade jag på över litern. Kollade förbrukningen med att tanka fullt innan jag drog i väg och fullt när jag kom tillbaks, Lund-hbg-Lund 22l gick det på den sträckan Och då låg jag iofs sällan under 140Km/h dvs klart inspirerad körning, |
|
| Det intressanta är ju hur lågt man kan komma vid snål körning. Hur högt man sen kommer är ju upp till föraren. | |
| Håller med dig till fullo.. Kraftigt less på knattret och vibrationerna som 177 hästar´n levererade, blir nog fler som kommer till insikt vad det lider. 4 cyl diesel= aldrig mer! | |
|
Jag kör ca:100 mil i veckan med min 323:a och borde naturligtvis köra diesel istället, men jag älskar bensinsexan, och den drar inte mer än 0,75L/mil ,så farligt dyrt blir det inte ändå.Länk BMW CS #5206 |
|
|
Jag nollade tripmätaren när jag hämtade bilen med full tank och återkommer med verklig förbrukning. Har tidigare kört en 325iT LCI och då låg den på 0,93, denna verkar vara avsevärt snålare. Kanske har det kommit någon ny mjukvaraupdate på 2010? Vill minnas att den 325 cab som testades i TV för ett tag sedan låg riktigt lågt i förbrukning. Krasst sett är 320d ingen dum bil alls och avsevärt trevligare än många andra dieslar. Kruxet är att 325 är en juvel! |
|
|
325an är snål. Jag körde på 0,7 utan problem och straxt över 0,6 vid snålkörning. Visst är det ljuvligt med en bensin 6a. Är så trött på dieseln fyran just nu. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Kul att läsa detta, då jag själv funderat på att göra ett inlägg med samma budskap, efter att ha kört en 525i E61 med gamla 192-motorn i stället för vår 520d. Vilken härlig karaktär! Kul att kunna varva lite! 525:an upplevs både lättare och piggare. Klart att den drar lite mer, men kör man inte mer än vi är det småpengar. Jag tror på en ny vår för bensinmotorn! | |
|
Det finns säkerligen mycket som går att utveckla ytterligare på både diesel- och bensinfronten. Dels för att pressa förbrukningen och dels för att ge motorerna en trevligare gångkultur vilket främst gäller dieselmotorerna. Bensin kommer med största sannolikhet vara de främsta drivkällorna i åtminstone 15 år till gissar jag på. I Kina, USA och Ryssland är inte diesel något alternativ och lär troligen inte bli det innan nästa oljekris. |
|
|
0,74 har jag lyckas med 525 E39 manuelllåda, men då är det ägg under gaspedalen :-) Angående diesel, har tankat ett antal dieselbilar och lyckas fått pumphandtag med diesel på varenda gång så händerna luktar dieselolja, Fy Fan,aldrig en dieselbil..........:-) |
|
| Grisiga fingrar vid dieselpumpen är något man gör en gång. Lukten går aldrig ur! Sen ser man till att ha plasthandskar med sig. Många mackar har dessutom handskar vid pumpen, dessvärre inte automatstationerna. | |
|
En stor fördel med bensinare är att de klarar att värma kupén fort. Tillskillnad mot de små effektiva dieselarna tar det lång tid att utveckla överskottsvärme som kan passera ut i kupén. Detta leder till att de flesta som har >2 mil till jobbet får åka i en kall bil vintertid, medan motsvarande bensinare (refererar till 120i) får en behaglig kupétemperatur nästan direkt. Tycker denna plötsliga stigande efterfrågan av dieselbilar är naiv och känns ogrundad i många fall. Nackdelar enligt mig, - Oharmoniskt motorljud. Tar bort mycket av bilupplevelsen. Känns som 25% skoda-pickis. - Korta resor blir vintertid kalla och obekväma då motorn inte hinner leverera någon värme. - Något äldre dieselar har väsentligt mycket högre skatt - Samma literpris -Dyra underhållsdelar som t.ex. partikelfilter. Visserligen fördelaktigt rent föbrukninsmässigt och härligt vrid. Men om det ska vara bränsleekonomiskt fördelaktigt bör man köra mycket (3k+), men orkar man kompromissa och spara ett par kronor till priset av dieselknacket. Inte jag iaf. Det känns inte som de som väljer dieslar idag bara är långkörare, iom att nästan alla nybilar verkar va diesel. Finns t.e.x. inga e87 bensinare att provköra på Bavaria idag. Skulle va kul/intressant att höra de positiva argumenten från er som väljer att köra dieselbil!? Finns säkert många fördelar som jag kanske inte tänker på? |
|
|
Millerone, Vissa av dina neckdelar är inte så stora. Den första går bort genom att köpa en motor med fler cylindrar än fyra. Sexorna och åttorna låter trevligt, inte i nivå med en bensin-sugåtta kanske men det finns ju inte i nån ny BMW nu, Tomgångsljudet är fortfarande kvar visst, men även en M5 E60 låter väl som en diesel på tomgång? Har man varmgarage är värmen inget problem, dessutom tycker jag inte diesel är så långsam att värma kupén. Jag körde en del 325d nu i vinter och den värmer snabbt upp kupén. Nya dieslar har inte så mycket högre skatt. Kan kompenseras av den lägre förbrukningen. Samma literpris, är det en nackdel? En ny bil behöver inte särskilt mycket underhåll, alltså inget stort problem. Som du märker ser jag ur nybilsköparens synvinkel, men det känns som det är den synvinkeln du frågar efter med hänvisning till att det inte finns några bensinbilar att provköra. Sen har många företag en miljöpolicy som gör att diesel ibland är enda möjligheten till vettig bil. Bensinbilar för t.ex. inte ha motorvolym över 1,8 liter och ca 75% av alla BMW:s köps av juridiska personer. Jag tycker både diesel och bensinbilar är ytterst trevliga och det hänger på så mycket mer än bara bränslet. Jämför man M5 V10 mot 320d så är valet givet, men är det 335d mot 318 så är ju valet också lika givet.... Jag tycker dieselsexor är alldeles utmärkt i bruksbilar, men ska jag ut och nöjesköra föredrar jag nog bensinsexa. __________ Mvh Grelle |
|
|
Utan att jag kör extremt långt på något sätt (ca 3000-3500 mil per år) finns det ekonomiskt sett inget alternativ för mig till en dieselbil. Jag minns att jag sänkte min månatliga bränsleräkning med 1000 kr när jag bytte från en 116 till 318d för några år sen. Högre skatt är ju inte heller något argument emot dieseln var gäller nyare bil, min 320d kostar drygt en tusenlapp i årsskatt, och en 520d knappt 2000 kr. Sedan tillhör jag iaf på detta forum den lilla minoritet som inte har ont av dieselknatter, och gillar det massiva vridet och låga varvtalen. Fördelar med diesel som jag kan se: I genomsnitt 30% lägre förbrukning än motsvarande bensinare (det innebär väl oftast 3-4 kr per mil med dagens drivmedelpriser Lång räckvidd, jag kommer 90-100 mil eller Stockholm tur och retur på en tank, det är otroligt skönt att slippa tankstoppen tycker jag Kraftfulla och vridstarka motoer , tex den 120d jag tidigare körde var snabbare både i accerlation och toppfart än motsvarande 120i. Mindre milskräck hos köpare den dagen en begagnad diesel skall säljas Högre driftsäkernet Högre andrahandsvärde Nackdelar jag upplever: Tar lång tid på sig att få upp värmen i kupén när det är kallt Grisigt när man tankar, plasthandskar krävs Sedan detta med partikelfilter kan man fundera på, de sägs ju i genomsnitt fungera i 20.000 mil innan åtgärds krävs, men är det någon som verkligen har bytt ett partikelfilter? Dom flesta verkar ju bara köra vidare. Det var ju samma diskussion om katalysatorer för 20 år sen, de skulle helst bytas vid 8000 mil när förmågan att rena avgaser kraftig försämrades, men vem pratar om det idag? BMW CS #5139 |
|
|
millerone: Du verka mest räkna upp klyschor. Jag har inga värmeproblem i dieseln dessutom är det ironiskt att den snabbaste värmen får du ur mindre bensinare som har mindre vätskevolym och mindre massa i blocket att värma. Men åker man i en BMW med 4:a har man tappar skönsången och bottendraget. Var det gäller driftsäkerhet/underhåll så är det en av anledningarna för att man väljer Diesel före Bensin. Vad gäller tomgångsljudet så är det inget jag hör med stängda rutor. Det finns en annan baksida av dieslar och det är att dieselavgaser luktar illa! Det du glömmer är att många idag föredrar Automat, jag tror att det är majoriteten, och att en dieselmotors karaktäristik matchar en automat bättre än någon Bensinmotor. |
|
|
Glömde förut, har full förståelse för TS upplevelse att gå från en 4-cyl manuel diesel till en 6-cyl bensinare, vad gäller gångkultur har dieseln absolut inget att hämta i den jämförelsen. Troligen hade det varit jämnare om det var 325d och 325i som jämfördes. Om det istället handlar om en 4 cylindrig bensinare typ 120i som jämförs med 4-cyl diesel har jag svårt att se några fördelar med bensinaren överhuvudtaget. BMW CS #5139 |
|
|
JL: Jag håller med dig fullständigt. Jämförelsen mellan en dieselfyra och en rak bensinsexa är kraftigt haltande redan från början. Har kört en del 325d och där är det jämnare MEN dieseln saknar den fantastiska motorsången på höga varv. Eftersom 325d drar och har klart högre skatt än 325i så skulle det nog vara jämnt skägg för min del vid den jämförelsen, båda hade varit möjliga kandidater för ett köp och det individuella exemplaret hade avgjort. 320i vs 320d...dieseln alla dagar i veckan!! I mitt fall blir troligen heller inte en 325i något alternativ så länge jag kör 4000mil om året. Om det däremot rörde sig om 2000mil/år skulle det vara en annan femma. Det är tråkigt att tanka och det blir trots allt en hel del besparingar, både vad gäller bränsle och försäkring där 320d är klart billigare för min del. Och vid motorvägskörning 110-150km/h har upplevs aldrig dieselfyran som irriterande. Där finns väldigt gott om vridmoment för snabba omkörningar och ljudet hörs knappt. Det är snarare vid den lokala korvmojjen där en dieselfyra inte är det mest sexiga ljudet :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.