|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte installera följande motorvärmare i min 530d (e39): Länk I installationsanvisningen står det att man skall koppla in värmaren på slangen som går in i värmepaketet. Jag var inne hos min lokala BMW-handlare och där sade dem att att slangen från motorn till värmepaketet var (enl nedanstående bild) nr 14. Kan det verkligen stämma? Skulle någon vänlig själ kunna förklara flödesvägen för kylvattnet på bilden nedan så vore jag evigt tacksam. Länk | |
| kör motorn ordentligt varm, parkera sedan och sätt temperaturen på max, fläkten på max och öppna alla munstycken/alla tre luftflöden. motor på tomgång. Sen är det bara att gå och och känna vilka slangar som är kalla/varma. | |
| det där är för övrigt en produkt som Defa och Calix borde skämmas över att de inte har!!! Helt överlägset vanliga skruttvärmare. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har sett flödsschema för kylvattnet, men måste komma på var. Däremot skulle 14 vara tilllopp så innebär det att den elektriska cirkulationspumpen och värmeventilerna sitter på returen från värmepaketet vilket jag nog betvivlar. och när värmeventilerna är stängda dvs bilen avstängd, hur ska då den extra cirkulationsvärmaren kunna cirkulera i värmepaketet kan man nog fundera över också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
"Däremot skulle 14 vara tilllopp så innebär det att den elektriska cirkulationspumpen och värmeventilerna sitter på returen från värmepaketet vilket jag nog betvivlar. och när värmeventilerna är stängda dvs bilen avstängd, hur ska då den extra cirkulationsvärmaren kunna cirkulera i värmepaketet kan man nog fundera över också." Det är just så jag tänkte också. Kommer denna lösning att funka överhuvudtaget i min bil? Får kanske slänga in den i frugans V70 istället... :-( |
|
| Det funkar. Värmeventilerna är öppna i strömlöst läge. När de är stängda går pumpen men cirkjlationen går ej bgenom paketet (då skulle det ju vara full värme hela tiden) | |
|
"Det funkar. Värmeventilerna är öppna i strömlöst läge. När de är stängda går pumpen men cirkjlationen går ej bgenom paketet (då skulle det ju vara full värme hela tiden)" Puh, tack för det! Låter utmärkt. Jag skall testa ditt tips med temperaturen på slangarna också. :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog så att elpumpen suger och värmeventilerna sitter på returen och bilens vattempump trycker in i vämepaketet för att få en snabb reglering spelar ju egentligen ingen roll var "kranen sitter". Hittade ett flödesschema på en M52TU men där var inte värmeventilerna inritade. När man luftar så ska man ju sätta på tändningen ställa in fläkten på ett lågt steg och max värme för att värmeventilerna ska öppna då startar också den elpumpen. innan man startar bilen. Den instruktionen låter ju lite knepigt om värmeventilen ska vara öppen i strömlöst läge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
På äldre BMW har det varit så att strömlös ventil är öppen ventil (svettigt på sommaren, jag vet!) och så är det nog på E39 också som en ren säkerhetsgrej. pajar styrningen så ska ingen frysa ihjäl eller bli utan defroster på rutan. //Magnus |
|
| På min E39a (bensin) är det så. Men det är ju bara att dra ur kontakten och se om man får konstant full värme. | |
|
KOllade på realoem-bilden Det sitter ju en webasto inritad i skissen. Den sitter före kupevärmen, sen retur till motorn. Det står i texten för slang 14 att det är retur till motor. Alltså från motor, genom webasto, in i understa delen av värmeventilerna, in i värmepaketet, tillbaka till motorn i slang 14. Så är det på min bensinare med, jag har satt en 1500W värmare in till värmeventilerna underst. |
|
| Så, nu har jag gjort som marin849 föreslog. Slang nr 12 och nr 13 kändes lite varmare än slang nr 14. Har jag fattat rätt att slang nr 14 mycket riktigt är retur till motorn och att min pump lämpligen skulle kunna sättas på slang nr 1 eller nr 10? Nr 10 borde ju vara närmast värmepaketet. Ursäkta om jag är trög. ;-) | |
|
Jag skulle sätta den på retur till motorn dvs på nr 14 om så är möjligt! Då får du max motorvärme och minimalt med värmeförluster. Å andra sidan blir 6 l/minut, 1250W, 50/50 glykol en höjning av 3,5C efter värmaren så det spelar inte så stor roll. Obs, kylvätskan höjs alltså med 3,5C varje gång den passerar värmaren så att säga, så det blir ju mycket varmare än 3,5C eftersom kylvätskan åker runt runt .... |
|
|
"Jag skulle sätta den på retur till motorn dvs på nr 14 om så är möjligt! Då får du max motorvärme och minimalt med värmeförluster." Ja, det är nog inte så dumt tänkt! Det viktiga är väl att jag har flödesvägen klar för mig så att jag vänder pumpen åt rätt håll. Jag kan inte tacka nog för ert engagemang!!! :-) |
|
| Tack det värmer hihi :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.