AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
643

Sportluftfilter

Ga
5
Gagne
320i Coupe -93
Jag har köpt ett sportluftfilter till min BMW 320i -93
Men jag kan inte sätta ditt det. Det är nämligen så att orginal luftburken ska tas bort och ersättas med en platta som jag sedan sätter själva luftfiltret i. (en så kallad avskärmare). Men det sitter två slangar (antagligen till vevhusventilationen m.m) i orginal burken , var ska jag göra av dom? dom passa ju inte i den nya. Mycket tacksam för svar.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Slangarna går till en ventil som värmer upp spjällhuset om det är för kallt ute. Lossa ventilen från luftburken och lägg den i närheten av filtret så funkar det fint, kör själv så.

//Niklas
"En riktig motor suger"
Vet ni hur mycket ett öppet filter hjälper? alltså typ hur många extra hk man kan klämma ur motorn...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen inga alls, mer placeboeffekt, låter mera
än det ger effekt. dvs marginellt.
Mera en hörbar tillfredsställelse än effekt.
Det kan ge en viss skillnad när det är riktigt varmt ute, insugningsluften kan ju vara ngr grader kallare med ett öppet filter, då kan det ha en viss skillnad.
Det är ska enligt vissa ge en sämre reningsförmåga på ett sådant filter vilket på sikt ger ökat slitage på motorn eftersom mera partiklar följer med in i insugningsluften.

MVH
Hasso
sh
820
shu!
525i -91
Läste dock ett test för ca 6 månader sen, där bänkade dom en 325:a med original och JR openair filter, och det gav 9 hästar. Dock var det proffs (tror det var JR som gjorde det) som monterade med avskärmningar osv. Så det kan ge hästar om man kan..

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Ga
5
Gagne
320i Coupe -93
Tack för hjälpen, fick ditt det idag. Riktigt cooltljud + att bilen reagerade lite bättre. (320 kommer ju annars på höga varv).
Visa användare
44
combat
320iM -03
325:an kommmer med på rätt höga varv tycker jag....

Mange
Under 4000rpm = Zzzzzzzzzzzzzzzzz

Mvh
Patrik 325i -92
loqman
Till koni!
Ursäkta men jag vet inte varför du kallar dig koni det är så att på mitt språk betyder det "bög" hoppas at du inte tar illa upp.
Ber om ursäkt för gagne för detta ingår inte i diskutionen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Koni är ett stötdämparefabrikat på svenska.

MVH
Hasso
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
loqman<< Vad é det för språk då? Antar att du skulle välja ett annat märke på stötdämparna =)
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
LazerEye<<Jag personligen tycker att man brukar kunna känna att bilen får snabbare gasrespons med filter.

Soppaförbrukningen brukar oxå kunna bli lite bättre eftersom den går på mer luft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.