|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! I helgen hade jag bilen inne i garaget för lite översyn och bytte då bland annat kamaxelgivaren (bytte en ABS-sensor och ventilkåpspackningarna med)... När allt är klart så startar jag bilen och den går SKIT! Blir först orolig att jag haft sönder några kablar eller annat när jag bytte ventilkåpspackningarna. Sansade mig och provade att dra ur kontakten till kamaxelgivaren och då startade bilen "normalt". Hur kan det bli så här illa? Fel givare? Givaren är beställd mot mitt chassinummer hos Schmiedmann och har ett nummer tryckt på sig: 51688773. Bilen går annars bra på alla varvtal och det som föranlett bytet är att den dels är lite svår att starta ibland (startar och dör efter ett par sekunder) och dels att jag hade felkod på att givaren inte fungerade när jag har gjort diagnos. Mellan diagnoserna har jag raderat felkoder för att inget gammalt skit ska ligga och spöka... Jag har inte haft tillfälle att läsa ut felkoder än, det blir troligen i helgen, men jag tar tacksamt emot lite felsökningstips och erfarenheter från er andra i detta! | |
|
har inte bytt kamaxelgivare på m62, men jag har kört en del diagnostik. Kör diag. med BMW DIS och inte carsoft. I DIS/GT1 får man förklarande felkoder som säger mer än "paj/hel". Och du har väl märkt upp rätt när du installera nya givaren? |
|
|
Hej, Märkt upp den nya? Jag kan inte se hur den skulle kunna justeras in? Finns det andra saker att tänka på? Har tyvärr bara carsoft... Får se om jag kanske får fart på Inpa? /Jocke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det är inte en "originalgivare" utan en OE, kan vara hela grejen, brukar vara ett lotteri att köpa sådana. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, jag har haft den tanken med. Lustigt nog gick bilen som vanligt när jag drog ur den? Borde den inte ha gått lika dåligt utan givaren? Bilen funkar precis lika bra utan den som med den gamla givaren nämligen. Samma beteende vid varmstart, startar och dör ett par gånger innan man får fart på den... /Jocke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kamaxelgivare fel ger olika felbilder, ibland märks det inte alls, då det kan vara fel vid ett visst vartal exempelvis där du ligger på 90 km och då märks det inte, dock brukar den gula motorlampan tändas efter tillräckligt många felindikeringar. Lika bra du retunerar den inköpta och köper en original, det måste var nått allvarligt fel på den eftersom bilen inte går alls trots att den är ny, Saknas kamgivarsignal så lånar systemet signal från vevaxlegivaren istället normalt för att bilen inte ska stanna. Men går den sämre med en ny givare än utan så ligger nog givaren illa till. sätt tillbaka den gamla och testa med. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Den gamla är tillbaka. Bilen är min dagliga transportör ToR Örebro och Eskilstuna (bättre reskamrat är svårt att hitta!!). Jag skickar tillbaka givaren till Schmiedmann och biter i det sura äpplet och beställer en original... Man blir ju alltid lockad av de bra priserna, men ibland får man ju vad man betalar för. /Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.