AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.911

Hur mycket effekt drar en turbo?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Funderar på hur mycket effekt turbo tar tillvara ur avgaserna?

Om jag fattat det rätt utnyttjar den både avgasernas kinetiska (hastighet) och termiska energi (värme).

Om vi räknar på en vanlig standardmotor, säg en 1.8l turbo, om vi räknar på kompressorsidan (av turbon) vad är det för tryckökning och luftflöde det handlar om? Alltså vilken effekt det handlar om.

Den termiska energin kanske är svårare att beräkna.

Tappar motor effekt pga det ökade mottrycket i avgasröret?

Vad jag vill komma fram till är om det är realistiskt att använda en turbo för att tex driva generator/ac mm istället för att överladda motorn.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tror inte du kan driva en generator eller AC-pump med luftflödet från en turbo.

En sak att blåsa luft, men ett hela annat motstånd att driva remmar till ovanstående generatorer.
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En undran, hur skulle en turbo kunna omvandla värme till energi och vilken typ av energi är det i så fall?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Tror inte du kan driva en generator eller AC-pump med luftflödet från en turbo.

En sak att blåsa luft, men ett hela annat motstånd att driva remmar till ovanstående generatorer."

Jag skulle inte kalla det för blåsa snarare komprimera luft till stoleksordningen 1bars övertryck.
Kolla tex remmarna till en kompressor som utför samma arbete som turbon. Det är hyffsat kraftiga remmar.
Tänk så här: Man kan ytterst sällan eller aldrig få "någonting för ingenting".
Nog för att det försvinner en hel del energi i form av värme rätt ut i avgassystemet och i luften, liksom det även finns en del energi bunden i övertrycket osv.
Men om inte turbon får generera övertrycket i form av luft in i motorn, som i sin tur genererar mera kraft vid förbränningen och mera avgaser som i sin tur...osv så vinner man inte mycket.
Visst kan man låta en avgasturbo driva andra förbrukare, kanske inte gärna via sitt luftövertryck, snarare genom en specialturbin med lite lägre varvtal och/eller ytterliggare nerväxling till t.ex en elgenerator. Men kraften kommer ingalunda gratis jämfört med den effekt som uppstår när man låter turbosnurran generera förbränningsluft.

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Tänk så här: Man kan ytterst sällan eller aldrig få "någonting för ingenting"."

Men den relativt dåliga verkningsgrad en förbränningsmotor har är det en del outnyttjad energi som försvinner ut genom tex avgasröret samt värme.

Det är en bekant som lurar på detta och självklart har motorkonstruktörer redan tidigare tänkt den tanken men aldrig satt det i produktion på säkert goda grunder.

Men jag tänkte det kunde vara kul att räkna på hur mycket energi en turbo tar tillvara från avgaserna.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Är jag helt ute och snurrar om jag har för mig att jag hört talas om ett projekt på lastbilssidan där man lät en avgasturbin genom nedväxling driva vevaxeln...!?

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Sida 41; 8.4 Turbo compund
Länk

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Googla på wikipedia på turbo, de brukar ha rätt bra artiklar och skisser så du förstår principen.

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.