|
|
|
|---|---|
|
Läste om Roffa1:s nya bil som tydligen börjat rosta och började fundera kring ormoljebranschen "rekonditionering"... Det finns ju en uppsjö av rekondfirmor som behandlar bilars lack så att den "håller bättre", "står emot smuts bättre" etc. Men finns det några opartiska studier på att det faktiskt funkar? Får man någon dokumenterad effekt av "lackförseglingen" när det gäller att förebygga rost? Min skeptiska tanke är att eftersom många bilmärken idag erbjuder 12 års genomrostgaranti så skulle de automatiskt behandlas med "lackförsegling" om det fungerade förebyggande, av ekonomiska skäl... Om nu inte "lackförseglingen" fungerar annat än på kort tid och inte mot rost, utan mer som "make-up för män", vad är det då man betalar för? Att det ska blänka lite extra i några dagar/veckor? Att någon nisse damsuger bilen lite extra noggrant och fint? Jag skulle gärna betala ett par tusen för en produkt som förebygger rost genom att reducera behovet av tvättning med bibehållen skyddseffekt, men som sagt... vad vet man? | |
|
Nog hjälper det på "bar plåt" ett tag, dvs t.ex mitt på en dörr där rosten vid kontroll klart o tydligt har börjat gnaga utifrån pga dåligt lackskydd under en längre tid.. Men om man inte vill satsa på en hyfsat dyr lackförsegling så hjälper det en hel del att vaxa regelbundet och undvika salt i möjligaste mån, vilket naturligtvis inte går speciellt bra om man använder bilen under vintern. :/ Tvätta ofta hjälper en del, men saltet tillsammans med smuts tär hur som haver och tenderar att komma åt och börja reagera på plåt ganska fort.. Bästa skyddet mot rost är att låta bilen stå på vintern ;) Men lackförsegling hjälper inte mot s.k. kittrost i plåtomvikningar el. dylikt(kanske om man "blåser på" lite speciellt vid kittskarvarna, men ingenting jag tror på speciellt ty rosten kommer innanför och oavsett rostskyddsbehandlingar eller lackförseglingar)... Och inte heller rosten som börjar innifrån såklart(läs inne i dörrar o balkar/hålrum), vilket är det vanligaste och besvärligaste att komma åt hyfsat utan att göra en seriös rostskyddsbehandling på välrenomerad firma(Tuff-Kote Dinol, Noxudol etc.). Som exempel så läste jag någonstans att bilprovningen sällan anmärker på rost innan en bil är 11år, men ok, då har ju rosten "gnagt rejält" om det ska bli anmärkningar.. Mvh Janne. |
|
|
Som någon tidigare sagt så om man vill undvika rost är en redig rostskydds behandligen vägen att gå. Fylla hålrum och dörrsidor med skydd. Gäller bara att hitta rätt ställe att göra det på. Bor i stockholm men lämnade bilen i Luleå. Är en gubbe där som är så noga att det gör mig mörkrädd, trist att han går i pension snart. Så jag kan rekomendera Luleå bil och rostskydd. Han använder Tuff-kote Dinol. Enda baksidan jag har haft med detta är nu är jag ska lacka om mina skärmar fram.. attans va kletigt allt är. |
|
|
Tack för bra tips. Vet en gammal jobbarpolare som sprutade spillolja under sin merca varje år i förebyggande syfte, tror han körde sprayvax i dörrarna också... Fin var bilen, men bes.gubbarna lackade ur när de skulle under bilen och titta :-) I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.