|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ägt min E61 i nio månader och den drabbades nyligen av sin första driftstörning: den gick på fem cylindrar. Jag tog den till verkstaden hos återförsäljaren där jag köpt den för att få felet åtgärdat, med hopp om viss barmhärtighet. Notan efter utfört arbete innehåller emellertid många punkter jag inte förstår innebörden av: nämligen ett otal (8 för att vara exakt) justeringar, resetar och initeringar. Jag vill nu fråga det kunniga forumet om relevansen och nödvändigheten av följande åtgärder (ska väl nämna att de verkliga åtgärderna som utfördes var byte av tändspole, injektor och tändstift): -Programmera/koda styrenhet med CAS -Fordonstest och quick-radering -Punkteringsvarning, initiera -Bilens höjdnivå, inställning -Fönsterhiss, initiera -Batteri, power-reset -Styrvinkelsensorjustering -Utvärdering av telematic kontrollenhet. Dessa 8 punkter adderade 2379 kr på notan. Jag har ringt och fått mig förklarat att dessa "åtgärder" är nödvändiga för att undvika diverse felmeddelanden men jag blir inte av med känslan av att ha blivit lite uppskörtad. Bilen är en "tjänstebil" med comfort- och advantagepaket men ingen utrustning i övrigt (har dock luftfjädring bak). Den har t ex konventionella däck (och däcksmenyn i iDriven är utgråad/inaktiverad så vad punkteringsvarningen skulle tjäna till vet jag inte). Vad säger ni som kan det här, är det relevanta åtgärder? Om så, så undrar man ju varför BMW AG konstruerat bilen så att den behöver justeras programvarumässigt i över 1½ timme efter utfört arbete... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.