|
|
|
|---|---|
|
Hej bytte handbromsbackar skivor klossar på min e60 530 04 jag låste skivorna med juster skruven sen låsade jag tills fälgen rullade relativ lätt. när jag provkörde bilen på motorvägen så skakade hela bakvagnen sätet kändes som en centrifug! när jag stannade hade färgen på skivorna bubblat upp av värmen fälgen kunde man inte hålla.Gjorde hela juster histiorian igen låste skivan med juster skruven sen låsade jag ca 6 hack,nu fungerar det men vänster hjul låser sig direkt medan höger snurar lite innan den också låser sig VÅGAR MAN JUSTERA IGEN !!! eller låta det vara som det är ( höger låser sig efter lite snurr ? )går det igenom besiktning om den ena låser sig före en den andra ?? | |
|
Det låter som om länkaget som pressar isär backarna kärvar ev. För att hävarmarna ska jobba i rätt läge justeras handbromsen på följande sätt på E39. Kan ej säga om exakt samma gäller E60: Lossa spänningen helt på wirarna Ställ åt backarna med justerskruvarna bak i trummorna. Backa 12 snäpp på justerskruvarna. Justera sist wirarna så att handbromsen tar på 2-3 snäpp på spaken. Men som sagt kanske du ska plocka isär och kolla så länkagen löper lätt. |
|
| Tror att man behöver inte justera spaken själv justerande | |
| Ja, kollade nu. Det är fasta nipplar i båda ändar på E60. På äldre är det gänga i "spakänden" av wiren. | |
| När man har spänt justerskruven till att skivan går ej att snurra hur många hack skall man släppa ? är det samma som e39 10 hack ? | |
| Kan du inte justera vid spaken blir 10 hack för mycket. Prova att backa 3-4 snäpp och känn att hjulen går fritt. Såg att det sitter en "våg" bakom spaken (led) som fördelar kraften lika till wirarna. Framför den ser det ut att sitta en vantskruv med låsmutter. Där kan du nog släppa på båda wirar samtidigt. Men se till att länkaget vid backarna löper lätt först. | |
| justerade i dag enligt bmw skall man friläga fjädern vid spaken sen skall man späna justerskruven på vardera sida till max sen skall man släppa justerskruven 8 hack sen skall man belasta fjädern vi spaken igen MEN 8 HACK HJÄLPTE INTE MIG spaken gick till 11 steg så jag fjorde om procesen men släppte 6 hack istället blev bättre tar nu på 7 steg vi spaken.Hoppas bara att backarna inte ligger på :( men dom kommer att slitas in om dom gör det :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.