AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.254

Kan det vara vevaxelgivaren?

ul
17
ulven90
525ia 2003
Hej.

Jag ska försöka förklara ett problem som jag irriterar mig på,
När jag kör min Bmw 528 (1998) på 4ans växel ( upplever att det händer oftast där) på ungefär lite drygt 2000 rpm och axxar så känner man att motorn "Hostar" rycker till, Händer oftast då man Belastar motorn från ca 2000rpm och uppåt.

Har även någon enstaka gång, hänt på tex 2ans växel, då rycker det till kraftigt,hela motorn dör ca 1 sekund.
Tror symptomen blir kraftigare just på denna växel eftersom man gasar och belastar motorn lite mer då man axxar från 2an till 3an.

Då jag står på tomgång, varvar upp motorn till drygt 3000rpm och släpper, så känner man att motorn "hoppar" till lite då varvräknaren dalar nedåt(mellan 2000-2800 rpm Ca) Varje gång.

Kan detta vara en spökande Vevaxelgivare? Tror kamaxelgivare är bytt av förra ägaren.

Tacksam för hjälp, vill få ordning på problemet så fort som möjligt.
Mvh.
Börja med en diagnos, det kommer förhoppningsvis ge dig lite mer att gå på..
ul
17
ulven90
525ia 2003
Hej,

Glömde berätta att jag varit in på diagnostest, det visade ingenting,
Har försökt hitta svar andra trådar med dylika problem, förstår bara att det är många grejer som kan vara fel vid en ryckig motor..

Mvh.
ul
17
ulven90
525ia 2003
Ska man ta en chans och köpa en givare?
Brukar det vara den i de flesta fall eller?

Finns det några andra tänkbara fel?
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Har haft samma symptom på min bil, jag har bytt kamaxelgivare, vevaxelgivare och katalysator. Kam o vevgivare kostade bara 800 styck och jag bytte själv. Nästan inte värt att diagnostisera, bättre att byta direkt kanske?

Katten kostade 2500 monterat o klart. Men symptomen var svag motor som inte svarade vid gaspådrag. Inte någon ryckighet.

Kanske börja med att byta både kam o vevgivare och strunta i vad diagnosen säger? Går ju att sälja vidare om det inte ger något resultat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.