|
|
|
|---|---|
|
Har en 520-02 har haft problem med den i vinter, har inte gått på alla cylindrar då den vart kall, dålig tomgång och stannar ibland då man kommer mot en korsning då man trampat ned kopplingen. Har alltid använt motorvärmare, men så fort tempen gått upp så går den bra. Har bytt stift och fått vevaxelgivaren kollad och den var okej, läst av felkoder men det har bara visat tändmiss på cylinder 1,4,6 tror jag att det var, men det är olika från gång till gång då man läser av. Nu till det lustiga då det är plusgrader ute så startar den och går bra, inga problem alls. Funderar om det kan vara nåt med vevhusventilationen, den är bytt för ca 2år sen till vinter typen. Nån som kan ha nån ide alls? Tacksam för svar | |
|
Prova att lätta på oljelocket försiktigt när den går dåligt. Är det vevhusventilationen kommer det då att låta som om du öppnar en skakad pilsner. Sedan kan du lyfta oljestickan lite och provköra. Men dra inte stickan innan du lättat på locket! Jag tror det är något annat dock. Du kan även prova att ta ur kontakten till LMM när den går dåligt och se om det blir bättre. |
|
|
Har prövat att lyfta på oljelocket då den gått bra och skillnaden på motorgången är inte stor, men ska pröva det igen då det blir minusgrader för då börjar den säkert om att gå dåligt igen. Kan man rycka ur kontakten till LMM då bilen är igång, man skadar ingen elektronik då? |
|
| LMM kan ibland vara ur funktion och ge felaktiga värden utan att man får felkod. Som ett nödläge så används indata enbart från spjällägesgivaren om det skulle uppstå avbrott i signalen från LMM. Detta för att man ska kunna fortsätta köra. Du simulerar alltså ett avbrott i LMM-kretsen och bilen ska då gå hyfsat, men kanske inte med optimal bränsleförbrukning o.s.v. Den ska inte misstända i.a.f. | |
| Du kan även titta om det står Bosch eller Bremi på tändspolarna. Någonstans i krokarna runt -03 monterades Bremispolar som hade tillverkningsfel. Men det borde ha dykt upp tidigare än 8 år kan man tycka. | |
|
Din är väl en M54? På Min M52 528 blev det nästan ingen skillnad alls i motorgång när jag lyfte oljelocket innan vv byte, nu när vv är bytt så är skillnaden jättestor, den börjar vandra i varv och ryssta lite när jag lyfter locket nu! Lyfter jag stickan börjar den gurgla, gjorde den inte innan vv bytet. Dessutom har den ändrat karaktär lite grann, tycker den är starkare på låga varv och lite svagare på mellanvarv, ingen skillnad på högvarv! Kan vara så att jag upplever att den är svagare på mellanvarv bara för att den är så pigg på lågvarv nu?! :-) |
|
|
Anders-72 Jag har Bosch spolar på min och dom såg bra ut, var ingen olja alls i brunnarna. Jag får ta och pröva den med lmm med det är bara att rycka ur kabel då bilen är igång? holmis63: Jag har M54.Oki så det blev en sån skillnad på din. |
|
| Mig veterligen så skadas inget av att koppla ur LMM. | |
|
PalleM! Yap, väntade mig inte sådan förändring men så blev det, har en snubbe i motala (Anders Motor, han har skruvat BMW sedan 60-talet) som brukar hjälpa mig, han säger att när man märker att det inte blir nån skillnad på motorgång (och har klägg problem) när man lyfter oljelocket så är det bara att byta vv på dessa mororer och det är väl bara att instämma! |
|
|
Funderade på om kylan kan spöka med vv då den går bra då det är plus ute men inte minus, att då tempen börjat smyga upp så kanske vevhusventen börjar fungera ( is, klegg som smälter) efter som den går bra då man har temp på motorn. Om det vore nån givare så borde väl inte tempen ute spela nån roll eller har jag fel? Lossade på slangen som går från ventilkåpan ned till oljefällan och den såg ok vid ventilkåpan, kollade ej i andra änden. Kan oljefällan sluta fungera? Tack för alla svar :) |
|
| Helt klart kylan som ställer till det om det nu är vv, men en fräsh vv klarar av att skilja av vattnet från oljan även i kyla (eller rättare sagt blir det väl bätrre cirkulation av oljan och därmed kommer oljan upp i temp och kan "ånga" av vattnet, förhoppningsvis ;-))! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.