AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.431

Motorproblem, E46 325i

Je
84
Jeppe
325iA Touring M-sport -02
Hej,

Jag har en 325iA -02 som gått 12300mil.
Har de senaste 100 milen märkt att det blivit lite småvibrationer i bilen vid stillastående tomgång vilket jag inte haft förut. I morse när jag startade lät den inte alls bra. Det blöddrade och gick orent en stund men det verkade försvinna ju längre tid motorn var igång. Men nu hade jag den inte igång mer än ca 5 min innan jag var tvungen att ta mig till jobbet på annat sätt.

Tyckte även det lät lite läskigt från motorn. Liksom lite mer metalliskt än det brukar låta och kanske även lite mer sugljud än vanligt, men det kan ju vara jag som nojjar bara. Lyssna gärna på ljudet i detta filmklipp. Länk
OBS. Blöddret hade upphört vid filmtagningen.

Tycker mig även märkt att när bilen står still och man varvar upp motorn och släpper gasen igen så stannar motorvarvet till lite snabbt (halv sekund kanske) vid ca 1100rpm innan den går ner till normala 600rpm. Om detta har med saken att göra vet jag inte.

Vad kan det vara som hänt? Bilen står i varmgarage och jag kör inte speciellt mycket med bilen nu i vinter. Senaste turerna har mest varit kortare sträckor. Kan det vara kondens/fukt? Tändspolarna? Tändstiften? Vågar man köra i nån Injection Cleaner från tex STP? Eller är det VV-problem? Ser inget klegg i ojlepåfyllningslocket eller på oljestickan.

Mvh
Jeppe
Inte säker här, men kanske kamkedje sträckaren som är slö och behöver bytas. Har för mig min gamla E36:a lät på liknande sätt och de bytte kamkedje sträckare åt mig.

Han sa även något om Vanos vid senare tillfälle (lager eller nått) om jag minns rätt.

Kolla så även dina stift sitter fast som de ska. Läst om några som haft problem att de lossnat och får ett knasigt ljud i tändstifts brunnarna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Je
84
Jeppe
325iA Touring M-sport -02
Oljenivån har sjunkit till MIN sedan jag kollade senast för någon/några månader sedan. Då stod nivån lite över mitten. Dock så lyser inte några varningslampor.

Har nu köpt lite Castrol 0W-30 olja och ska pytsa i en slatt. Kommer även slå i lite Injection Cleaner i tanken och tanka fullt med 98 oktan (vilket jag för det mesta brukar tanka). Stiften borde kanske kollas också. Sen får det bli en långtur.

Några andra tips/idéer om vad det kan vara och vad jag kan kolla?

Någon i Stockholmsområdet som har en felkodsläsare och vill hjälpa mig läsa av eventuella felkoder? BMW tar så mycket som 800kr för detta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har tyvärr inget ljud på denna dator, men det brukar bli att rassla från DISA-spjället som sitter på insuget på M54. Rassel o vibrationer kan oxå komma från en glapp viskokoppling till kylfläkten. Ta tag o ruckla på fläktvingen så kan du märka om det glappar där. Det är helt normalt att det är en liten fördröjning efter att trottelspjällsgivaren signalerat tomgång och regleringen tas över av tomgångsventilen, d.v.s. motorn går ej ner till tomgång direkt du släpper gasen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.