|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har tänkt att göra om min kromade 528i -86 till en Shadowline och undrar nu om någon här har erfarenheter av att lacka kromdetaljer? Är det bara slipa ner och lacka över eller behövs någon speciallack för att hålla bättre? För jag vill ju inte att lackens ak börja flagna bort efter nån vecka! Tacksam för svar! ///Tomas 528i -86 | |
Bjudko |
Har för mig jag läste på någon svensk bmwsajt där de lackade den kromade grillen svart, d sa också hur man skulle göra och vad för saker man skulle använda, gissar på att det typ är samma sak med andra kromdetaljer... 2000 spermier varje sekund MGB - 67:a Jaguar Daimler 3.6 L 87:a |
|
När jag gjorde "Shadowline" av min gamla Volvo 240 (blev för övrigt mkt bra utseendemässigt) gjorde jag bort mig på en punkt vid första försöket. Jag resonerade nämligen så att jag inte ville ha fula slippapperrepor i kromet innan jag började måla för jag trodde att de givetvis skulle synas efteråt. Därför tog jag våtslippapper på runt 600 korn per kvadratcentimeter och slipade utan vatten. När jag sedan lackade med Alcro Snabb mattsvart så blev resultatet precis det jag tänkt mig, utseendemässigt. Dock, när jag några månader senare körde igenom en hagelstorm så var det utseendemässiga resultatet inte längre det jag hade tänkt mig. Särskilt inte efter ytterligare några månader i UV-ljus och andra otäckheter som våra bilar utsätts för så det var bara att ta tjuren vid hornen och satsa hårt. Jag rev av listerna igen *puh* och slipade denna gång med 150papper för trä med inställningen "jag skiter i vilket" (kanske till följd av att jag precis köpt min första 528:a?) och lackade igen med samma färg som första gången och den här gången satt färgen förbanne mig stenhårt fast i kromet (nja, kanske inte högtryckstvätthårt. Jag vågade iaf aldrig prova). Skulle jag göra om samma procedur idag med min 528:a (vilket jag aldrig skulle få för mig) skulle jag nog slipa ner kromet så det blir riktigt mottagligt och rispat och sedan grunda med plastprimer för att därefter lägga Alcrofärgen på toppen (tv-kockskänsla). Jag har svårt att tro att det går att få BMW-känsla på en sådan här lackningsoperation men det kanske du inte bryr dig om? Hur som helst kommer det nog finnas en risk att det inte sitter kvar om 5-7 år. //Kalle 528i -86 |
|
|
Karl: ajdå, det låter inte så lätt med andra ord. Jag vill ju inte att det ska bli fult och börja flagna. Ett problem jag dock har är att kromet runt fram- och bakrutan har åkt av och det är fula bruna lister runt nu istället=skitfult!!! Vet du om det är lätt att byta ut dessa, eller? Man vill ju ha en snygg bil till Knutstorp 4 augusti =) ///Tomas 528i -86 |
|
|
Jag har inte en aning. Jag brukar köra learing by doing konceptet och jag har aldrig behövt ge mig på rutlisterna. Jag skulle förresten inte måla listerna om jag ville ha shadowline utan jag skulle istället (om jag nu var du) försöka komma ihåg om det inte var så att det satt svart plast och inte målat krom på min 518iS för att direkt konstatera att det satt svart plast och sedan försöka komma över en listsats från en 518iS. Att måla kommer aldrig att hålla i längden. Hoppas inte att jag låter spydig för det var inte meningen. Lycka till och ha det kul på Knutstorp! //Kalle 528i -86 |
|
|
Listerna på framrutan och bakrutan sitter bara inklämda i gummilisten så det går antagligen bara att bända loss och sen trycka dit Bmw shadowline lister...Jonas från Emmaboda tror jag har bytt till shadowline på sin M535:a........vi hörs kanske Tomas på Knutstorp den 4 Augusti. //Ricke |
|
|
Ricke: Jaha, så det är så lätt. Ska kanske lacka om endast fram och baklisterne svarta, alltså såsom E34'orna har det. Får se om det blir, om inte kör jag hela bilen. Ha dé gött ///Tomas 528i -86 |
|
|
Det finns faktiskt färg för att måla på hårda ytor som krom, ring å hör runt lite! Annars går det med eltape om man vill göra det enkelt för sig....kan se riktigt bra ut om man tar en bred som når runt utan skarvar! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.