|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska nämligen köpa en bmw m5 e39 men har lite frågor.. När ska man göra den "stora" servicen? Och vad är viktigast att kolla upp när en m5a har gått ca 17000mil. Och vad ska jag kolla extra noga på när jag provkör samt tittar på bilen? Tacksam för svar! Mvh papiic | |
|
Det finns inget bestämt miltal när Inspektion 2 ska göras utan det beror på hur bilen är körd. Servicetillfällena kommer när ett visst antal liter bensin har förbrukats och då är det i ordningen Oljeservice -> Inspektion 1 -> Oljeservice -> Inspektion 2 -> Oljeservice - Inspektion 1 osv... Normalt är väl att en M5 rullar 2000-2500 mil mellan varje servicetillfälle, dvs det som bilen indikerar. Många M5-ägare byter olja betydligt oftare än 2500 mil. Du får kolla i serviceboken vad som är gjort med bilen och då kan du se vad som är på gång när det gäller service. ___ //Ulf |
|
|
jag köpte en 99a i somras och kollade endast det allmänna skicket, det brukar avslöja hur den är ägd. den hade gått 15k. gjorde en insp2 med alla tillägg direkt efter köp för att det skulle kännas bra. har hittills bara fått byta magnetventilerna på ena Vanosen = 6k inkl byte. jag köpte en som koppling vanos och lmm redan var bytt på för att slippa "dom typiska -99" problemen annars är det det gamla vanliga, oljigt underrede, hur går motorn, missljud, slirar koppling, klonkar den och dom typiska e39 problemen med spontana vibrationer i framvagn. lycka till! |
|
|
Kika också ned i oljepåfyllningshålet genom att lysa ned i det med en ficklampa. De delar du ser ska INTE vara "koksiga", dvs det ska inte finnas en beläggning med svart skit på metalldelarna. Om det finns sån beläggning så kan du förstås köpa kärran ändå och därefter göra en motortvätt invändigt, men jag skulle inte köpa den bilen eftersom att det tyder på att oljeservicen blivit eftersatt. Och eftersatt oljeservice på en E39 M5 vill man _inte_ ha. Dessutom tycker jag personligen att man ska byta olja senast vid 1000 mil, och inte en meter senare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.