AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.147

Hur vet man att batteriet är kass?

li
139
linoll
528IA steptronic -97
Var tvungen att få starthjälp häromdan efter ca 10-15 minuters diagnos jobb självklart stängde jag av lysen mm under diagnosen.
Hur vet man att det är dags att byta batteri? Spänningen vid noll belastning är 11.8 volt när jag slår på lysena sjunker spänningen till 11.28 volt .
Om batteriet var dåligt laddat så behöver det inte vara nåt fel. En full uppladdning under 20 tim minst, sen kan du mäta efter att batteriet vilat några timmar, det bör hålla runt 12,7-12,8V. Om det är runt 5-6 år eller äldre så kan det vara dags att byta pga åldern.

FP
11.8 är dåååligt. 12.7 volt brukar ett fulladdat batteri hålla, sen sjunker det typ med 7-10% för varje 0.1V om jag inte minns fel. Så dina 11.8V är kanske nånstans kring 20% "laddnivå". Byt batteri.
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
En regel är att det alltid ska ligga över (12V ligga över 12 Volt) obelastat och laddat. Som nämns ligger det på 11,8 (laddat utan belastning) istället för 12,8 så är det dåligt.

li
139
linoll
528IA steptronic -97
Tack för infot ska ladda batteriet ikväll 24 timmar får vi se om det måste bytas eller ej . Går det att testa om själva laddningen felar ? Ladd relä laddnings regulator , generator mm
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En viss ledning om laddningen får du om du mäter batterispänningen med motorn igång. Den ska då ligga på minst 13,7V upp till kanske något över 14V.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
"Citat Anders-72: En viss ledning om laddningen får du om du mäter batterispänningen med motorn igång. Den ska då ligga på minst 13,7V upp till kanske något över 14V. "

Det visar bara om bilen laddar eller inte.
Fast det kan ju vara bra att göra som första åtgärd.. Gör den det är det bara att forska vidare.. om batteriet tar imot laddningen..
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Jag köpte en laddare på Biltema för 3-400spänn.
Den har en recovery funktion, samt laddar därefter...sedan ligger den och mäter om batteriet tappar laddning, gör den det så tänds en liten lampa dags att byta batteri, eller en annan som säger OK när laddningen är klar.

Helt OK för det priset, har äöven läge för MC, eller vinterunderhåll

En gång BMW - alltid BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.