|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har problem med att laddlampan lyser hela tiden fast att generatorn laddar drygt 14V. Den korta frågan är om det är något felminne eller annan elektronik inbyggd i ”laddlampan” Har lämnat in generatorn till en bilelsfirma i omgångar och de har bytt regulator inklusive kol, släpringarna och nu sist även diodbryggan. De har bänkkört generatorn och den fungerar perfekt enligt firman (skulle de säga något annat?) men i bilen så vägrar laddlampan att slockna Om jag tar bort kontakten för signal kablarna så lyser bilens laddlampa men svagt. Om jag byglar stiften i signalkabelkontakten (15 och 61e) så slocknar bilens laddlama. Om jag mäter spänningen på 61e (blå kabel) med motorn igång och signalkontakten ansluten så är det 0V och bilens laddlampa lyser. Om jag kör med extern/lös –laddlampa på 2W så fungerar allt bra- lampan slocknar. | |
|
Glömde tala om att det är en Valeo-generator 90A |
|
|
Om du har 0 volt på blå kabel från generatorn så skall lampan lysa, i alla lägen. Har du lossat kabeln framme vid generatorn tillfälligt? Fortfarande tänd lampa? Isf ligger felet i kabelhärvan nånstans, den blå kabeln är förgrenad och landar även i t.ex diagnosuttget och går in i motorstyrningen också. FP |
|
|
Lossar jag kabeln vid generatorn så lyser lampan forffarande men mycket svagare. Ska den slockna helt eller är detta normalt? Om kabeln grenar sig så finns det ju stora möjlighetera att det är strul där. |
|
|
Det går nog ut en liten läckström till DME t.ex som är ansluten tillkabeln. Den skall slockna helt när generatorn kopplas in, denna skickar ut runt 14V på terminal 61 när den laddar. Om du har noll där även utan kabeln ansluten så ligger felet inne i generatorn (laddregulatorn, hjälpdioderna för fältströmsmatning osv). Du får allt be firman kolla på generatorn igen. Kretsen för laddlampan är enkel: +12V kommer via tändningslåset till ena sidan av lampan, den andra går via blå kabeln till generatorn. Så fort generatorn snurrar och laddar så får lampan +12-14V från två håll, resultatet blir noll och lampan slocknar. FP |
|
|
Hej igen Har varit ute och mätt lite mer. Jag riggade kablar både i generator och i kontaktstycket till bilen för att kunna mäta både spänning och ström till laddlampan. 1. Om kontakten från laddlampan är lös så blir spänningen inte mer än drygt 8V 2. Om jag mäter strömmen mellan laddlampan och generatorn när den lyser för fult så är den försumbar ca 1mA. 3. Om jag ansluter en extern 3W lampa parrallet så ökar strömmen til ca 270mA och vipps fungerar allt som det ska även inne i bilen =) Min teori är att BMW:n har en ”elektronisk” laddlampa som bara detekterar spänning och inte drar någon ström. Och att bilelsfirman antingen monterat en defekt regulator (även nya saker kan vara trasiga) eller använt en eftermarknads-(pirat-) del som inte uppfyller specifikationerna. Vad tror ni? FP -Tack för all hjälp Vänligen Lind |
|
|
Stämmer att E39 m.fl har en lysdiod som indikator, ingen glödlampa. Allt som lyser i instrumentet är f.ö lysdioder. Strömmen genom lysdioden är betydligt lägre än för t.ex en 3W glödlampa. Men det skall hur som helt komma ut 12V på generatorns terminal 61 när den laddar. Möjligt att det som monterats i generatorn kräver en viss ström, och isf inte passar för instrumentet i E39, ett enkelt fix kan vara att koppla ett motstånd på förslagsvis 80-100 Ohm/3W mellan 61 och jord och se om det löser problemet. Detta ger 150-200mA ström och kan simulera en glödlampa, enklare är att riva generatorn igen osv. FP |
|
| Har varit med om samma sak på en Volvo, då var det en säkring som var trasig. | |
|
Det konstiga är att spänningen inte går upp till 12V när man använder bilens ladlampa men det fungerar perfekt med en extern ”vanlig” lampa. Enligt bilelsmeken så ska det sitta typ en strömshunt i instrumentet för att se till att det går lite ström genom 61e kontakten och han menar att shunten troligen är trasig. Om det är så eller inte vet inte jag? Det är ju som bekant svårt att mäta hur det skulle varit om alla grejerna var friska :-) Är det någon som vet exakt hur stor ström det ska gå där? Man skulle ha två bilar en som står konserverad i ett garage som man kan ha som referensobjekt när man ska mäta. Ska kolla alla säkringar igen, sen lutar det åt att det blir en dold extra laddlampa eller motstånd fast det bär mig emot. //Lind |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du nån annan funktion som inte fungerar i instrumentet ? yttertempen tex ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Alla funktioner fungerar som de ska, det enda som felar är en airbaglampa men den lyste redan innan detta började (ska fixas vid nästa service). Har ingen avanserad display utan bara temp, bensinförbrukning och mil kvar tills bensinen är slut. //Lind |
|
|
Ser ut som att både instrumentet och DME är inblandat, i alla fall enligt schemat. Hittar dock ingen mer info om vad som sitter i själva instrumentet, om det är en strömshunt där eller inte men känns som att det är lite gammaldags att bränna några watt där för att få igång generatorn. Fick inte grepp om detta är din originalgenerator eller om du bytt ut den? FAF |
|
|
Det är orginalet som sitter där, numerar renoverad med nya släpringar regulator och diodbrygga. Den laddar som sagt för fullt men lampan vill inte slockna med mindre än att man parrallellar en extra lampa. //Lind |
|
|
Har varit med bilen på oljeservice, de kollade felkoder (självklart inte gratis) koderna säger att det är fel på oljenivågivaren. Trodde inte ens att min modell hade oljenivågivare :-) Som vanligt får man lite glidande svar när man frågar om det verkligen kommer att fixa felet. Börjar bli lite trött på att verkstäderna tar pengarna men kunden tar riskerna. OBS. Detta är bara lite generelt gnäll i terapisyfte, så ta det med en nypa salt. OBS. Frågan är! Ska man byta givaren kostade typ 1500kr plus jobb och chansa på att det fixar felet? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har säkring 15 gått sönder ?? annars kan du glömma bort det där med oljenivågivaren. Har säkring 15 gått sönder så har du felet där , bara du lossar kontakten på oljenivågivaren iså fall sätter i en hel säkring. Köper en oljenivågivare och byter den vid nästa oljebyte den sitter i tråget. Du har en manuell bil annars hade den inte startat då säkring 15 även har växelindikering ligger på säkring 15 likväl som generatorkretsen och oljenivågivaren Nu vet jag inte vad verkstaden läste av med för program, men det finns en bugg i tex carsoft som inidikear fel på oljenivågivaren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hade samma problem med nybytt generator att laddlampan lyste.. blev tokig då laddning osv funkade. Vad jag skulle vilja hitta dig hasso o ge dig en riktig blötkyss, dina tips har hjälpt en många gånger, det var säkring 15 som gått sönder! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.