AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.317

Köpråd: BMW E39 eller E60, buslutsångest!

Sida 1 av 3
God afton!

Som rubriken angav står jag och väljer mellan en E39 och E60 och jag kan verkligen i bestämma mig!

E39;an är en 530iA -02 touring, med all utrustning som finns, m-paket, skinn, taklucka, navi osv.
Har gått knappt 18k mil.
En bekant som säljer denna och begär 70-80k.

Sitter ju dock och kollar på E60 men min budget är begränsad till 110-120k och för dom pengarna får man ju ingen max utrustad touring utan en 520 eller 525 sedan med 15-20k på mätaren.

E39:
+ Snygg, mycket utrustning, motorn
- Känns föråldrad

E60:
+ Snygg, modernare
- Min budget tillåter inte en välutrustad

Tänkte se om jag kunde få lite från folk som ägt en eller båda modellerna.

/B
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det är en smaksam egentligen också vad man tycker är snyggt.

E60 är klart en modernare bil med alla dess fördelar, min personliga uppfattning är att E39 är snyggare än E60 om inte E60 har M-Paket, då kan vi börja jämföra lite.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Ska man ha sedan är E39 snyggare. Ska man ha touring är E61 snyggast, i mitt tycke.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
jag tycker lätt E60 slår E39 på alla saker. Modernare, snyggare, härligare och bättre. Utrustingsväg så är e60 ganska bra med standardutrustning tycker jag

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sen vill du ha en 520 bensin i en E60 , det är riktigt segt.

Du behöver en större motor i den bilen, annars kommer du behöva varva upp den o den drar mer soppa.
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Jag kör E39 och älskar den inte minst utseendet och bekvämligheten. Mellan dina två val föreslår jag dock E60.

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Rostskyddet ska i alla fall vara riktigt bra på E60. Och lite sämre på E39 med flera känsliga punkter. Enligt denna rapport(pdf) ligger i alla fall E60 i topp och E39 under medel vad gäller rostangrepp. Kan ju vara något att väga in!

Länk

Någon som kan svara på hur det är med barnsjukdomar på tidiga E60?

Dr
342
Dredd
525d -10
Jag har haft en E39:a 2001 (530) och en E61:a 2004 (545). Jag hade nog hellre köpt en E39:a som är faceliftad än en E60:a som inte är det. När jag bytte från E39:an till E60:an kändes den oerhört illa hopskruvad. Knirr och skrammel lite här och där. Det kändes som ett nerköp.

Sen är ju E39:an mer klassiskt snygg än E60:an.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
det kan jag hålla med om, E60 knarrar i nästan alla lister. Varje sväng man tar så knarrar det. Men det försvinner om man smörjer in listerna, eller drar på musik med härliga ljudanläggningen så det försvinner:P

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Tycker e39an kändes lite bekvämare och mjukare.. skönt på dåliga vägar. E60n är ganska fast fjädrad.
På de flesta andra punkter är E60 lite bättre tycker jag, inte minst automatlådan som slirar mkt mindre. Dock krävs ganska stora fälgar för att den ska se snygg ut.
Stora ljudanläggningen i E60 är grym.
Ro
41
Rock-Star
BMW 525i-05 E60
BMW 320i-06 E90
ja har 19" med 245-40-19 och tillochmed DET ser för litet ut.
Länk
Länk

men däremot 20" med 245/35-20 såg väldigt bra ut. vänligen bortse för chromet.
Länk
Be
14
Bettan
BMW 535d-11
Före nuvarande E60 hade jag en E39 (525iT) som jag köpte ny 2001 som jag var mycket nöjd med. Jag bytte 525iT hösten 2009 till en ny Golf därför vi tyckte det var onödigt att ha två stora bilar i familjen. Nuvarande E60 köpte jag ny 2006 och denna har jag inte haft några driftstörningar överhuvudtaget. E39 hade jag lite problem med handbromsverka på bakbromsarna på slutet samt problem med kamgivarna som fick bytas både när bilen gått ca 9 tmil och vid 13 tmil. Vidare bytte jag ut bakluckan på garantin då rost kommit smygande i anslutning till den nedre listen där bakrutan ansluter övrig bagagelucka. Till trots detta uppfattade jag att E39 hade ett bättre kvalitetsintryck än E60:an invändigt. E60 känns betydligt lättare än E39 och har roligare köregenskaper. En väsentlig skillnad är att E60 är betydligt rymligare än E39. Den egentliga ända anmärkningen på E60 är som andra skriver är knarrande lister, vilket aldrig existerade i E39. Min sammanfattning av intrycket mellan dessa två modeller är att E60 är betydligt roligare att köra aktivt än E39, men E39 upplevs ha ett bättre kvalitetsintryck invändigt. Mitt råd är att provköra före du beslutar dig.

Min uppfattning är att både E39:an och E60:an är bra bilar.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Med din maxbudget för ett bilköp skulle jag absolut undvika det du kan få i E60 väg med dessa pengar.
Hitta en fräsch och välutrustad lågmilad E39 för pengarna istället OM du pallar med det relativt lilla kupéutrymmet och den daterade designen eller vad jag ska skriva.

Farsan har en LCI E60 och den känns verkligen solid i utförandet, men det är ju inget alternativ för dig..

Mvh Janne.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Satsa på en E39. Dom billiga E60 tror jag inte på. Plus att E60 är inte så kul om det inte är en facelift. Byttes mycket när faceliften kom bla materialet på mycket komponenter invändigt m.m.
Tidiga E60 är det mycket "missljud" i tex knarr o knirr. Känns ju mindre premium.
Och även dom mer bränslesnåla motorerna kom även på faceliften.

Så en sen faceliftad E39 tycker jag helt klart att du ska satsa på.
Tystare och bekvämare och inga tråkiga ljud. Om man jämför med icke facelift E60/E61.
Tack för alla svar!

"Bettan" ditt svar var klockrent, förstod precis hur du upplevde skillnaden på modellerna.

Har lite att tänka på, hur kan värdeminskningen se ut på 3-4år för bilarna?
Tänker att E60 håller värdet bättre, eller har jag fel?
Ro
41
Rock-Star
BMW 525i-05 E60
BMW 320i-06 E90
ah, jag skulle vilja emotsätta mig Crailes påstående.
min E60 är en PRE-LCI och knakar inte alls överhuvudtaget.
enda missljudet jag någonsin hört är under vintern när det ligger is på bakrutan. (jag kör korta sträckor om 2-3km och snön smälter på bakrutan, när bilen sen stängs av så bildas den smältande snön om till is...)

Sedan har jag även skippat RFT däcken och kör pirelli pzero.. så några missljud har jag inte upplevt annat än det nämnda, och där har jag även fått en förklaring.

att köpa en PRE-LCI är inte farligt, och du lär bra nöjd.
se till att få "kallt klimat"-anläggningen och även komfortstolarna
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
E60 verkar tyvärr inte va undantag från rost. Liksom e39 rostar det. Har en vän som arbetar dagligen med bmw-rekond och i många exemplar på e60 återfinns begeynelse-rost. Trots att det är så nya bilar. Räddningen är istället förlängd rostskyddsgaranti vilket inte omfattar alla e39. Tycker det är beklagligt att kompetens rörande rostskydd på BMW verkar vara låg prioritet. Har ju även skrivits här på AP om nya e90 som rostar osv. Jämför man med konkurrerande bilmärken i premiumklassen verkar denna okunskap inte lika omfattande.
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
garanterar dig att du inte kommer bli missnöjd av en e60.
Har en -04 och jag tycker själv den är underbar. Inte alls några irriterande missljus/knarr eller dylikt. Känns hur fin som helst..

Utseende mässigt enligt mitt tycke går det ju knappt att jämföra e60 och e39..
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
När det gäller värde kan det vara som i mitt fall. Jag fick min E39 till ett riktigt bra pris och den är fullutrustad "på riktigt". Fullutrustningen gör så att jag garanterat får ut mer än jag gav, kombinerat med ett bra inköpspris. Den faller helt enkelt inte längre i marknadsvärde den jag har. I övrigt kan jag väl rätta mig lite angående mitt tidigare inlägg där jag föreslår E60. Jag har inte ägt en sådan själv och det kan ha varit min egen nyfikenhet som slog igenom i det uttalandet. Dock när det gäller min E39 är jag ordentligt kär. Tycker även att kupen, det påpekas om dess storlek, är perfekt i E39an. Den är helt enkelt kärlek ....

Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Måste skriva av mig lite, kör ju inte e39an varje dag längre och man påminns var gång nu vilken jäkla go bil det är att köra!! sexorna går ju så mjukt och fint, gillar att man kan gå ner på istort sett tomgångsvarv på alla växlar och bara gasa sig upp igen utan protester. skönare bilar än Bmw e39 eller e38 får man faktiskt leta efter i samma prisklass.

Bästa Möjliga Wal ;)
Det lutar ju helt klart åt en E60, men det är ju det när man hittar klipp som detta på en E39 Touring:
Den ser lixom bara så rå och elak ut :cool:

Länk

(blev nått konstigt med inlägget ovan)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.