|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Någom som vet hur länge försäkringsbolagen har gått efter datumet under pkt 10. Tog själv körkort -85 och var av med kortet 2 mån under -92. Mitt datum under pkt 10 är således 92xxxx och då undrar man ju om man har betalt en massa extra pengar under de senaste 10 åren pga detta? Hade t ex -95 en Nissan 200SX som kostade en del att försäkra i storstad. Om försäkringsbolaget gick efter "fel" datum så klassades man som 3 år med kort medan verkligheten var 10 år med kort. Ganska stor skillnad... |
|
|
Den stora frågan är väl om VV kan tvingas till att ersätta försäkringstagarna för felaktigt satta (för höga) premier pga att de har gjort formellt fel! Mvh |
|
|
Det lär ju i så fall bli tal om ersättning från den dag vi gick in i EU. Tror i vilket fall som helst att det kan bli rätt bökigt att fastställa vilken ersättning man i så fall skulle ha rätt till. Skulle bli förvånad om man skulle behöva betala för att få rätt uppgifter på körkortet, detta nämnde väl trafikjuristen något om också. Mvh Anders S. |
|
| Jätteintressant! Men VEM ringer man den 5/12??? Är det någon som har pratat med Vägverket och har ett namn på någon som är insatt i detta ärende så man slipper börja i växeln och jobba sig fram? | |
|
Programmer: Du har fått betala massor i onödan. Precis som jag.... Automat är bekvämt |
|
| Ringde och snackade med körkortsregistret idag, dom sa att det var bara att hänvisa till dem när man ringer och försäkrar sin bil så talar dom om det korrekta utfärdande datumet för försäkringsbolaget. | |
|
Till Er som har/har haft Folksam kan jag lugna er med att det inte har någon betydelse vilket datum du fått ditt körkort. Dom tar alltså inte hänsyn vilket datum som står skrivet på körkortet. Jag själv vill iaf ha mitt "riktiga" datum. :) Mvh Anders S. |
|
|
Glömde... Hon sa att många andra bolag gjorde det men inte vilka, ni andra kan ju kolla upp ert eget. Mvh Anders S. |
|
|
Sådär, då fick jag svar från VV på min fråga om detta: "Hejsan! Ja det är riktigt att vi skall ändra på första utfärdandedatum till ursprungsdatum då man fick körkortet från början. Det skall börja tillämpas efter den 5 december 2002. Efter det datumet kan man komma in med förnyelse av körkortet om man vill, men den kostnaden skall man själv få stå för. Med vänliga hälsningar Terttu Eriksson 019-19 26 70" Lite märkligt att körkortsinnehavaren skall stå för kostnaden som är orsakat av VV:s felaktiga rutiner! Mvh |
|
| Jösses! Det här var intressant! Fick tillbaka mitt körkort för ca. en månad sen (var lite för tung på högerfoten...) och nu står det att jag tog körkortet för just en månad sen. Det här ska ändras! | |
|
betala själv??? För att dom har gjort fel! Här ska klagas.. Mvh Anders S. |
|
|
Mitt mail till Vägverket: Hej! För något år sedan så råkade jag få mitt körkort indraget på grund av en hastighetsöverträdelse. Detta har fått till följd att jag numera enligt vägverket har haft körkort sedan 2000 och det medför högre försäkringspremier. Då jag är en bilentusiast och äger bilar som försäkringsbolagen klassar högt så innebär detta en stor merkostnad. Jag har kört prickfritt och skadefritt förutom min hastighetsöverträdelse men eftersom jag "bara" haft körkort sedan 2000 så är alla mina skadefria år borta. Ursprungligen så tog jag B behörigheten 1988. Det har kommit till min kännedom att detta är på väg att ändras till det bättre och min fråga är när? Kommer vägverkets tidigare misstag att korrigeras kostnadsfritt? Jag har inte för avsikt att kräva ersättning för högre premier men vore glad att slippa betala nytt körkort? Med vänlig hälsning Roger Olsson Spännande att se vad man får för svar? Givetvis står det alla fritt att kopiera valda delar av texten om ni själva vill maila. Adressen är: vagverket@vv.se Automat är bekvämt |
|
|
Bra formulerat Styrman, Med ett litet undantag så lånade jag en del av dig. "Jag förväntar mig att kostnadsfritt få byta ut mitt körkort...." Det är ju f*n inte jag som gjort fel heller. :) Fortsättning följer... Mvh Anders S. |
|
|
Och hör kommer svaret jag fick... Hej Körkortsfrågor besvaras körkortavdelning. Telenr till dom är 019-197630 öppentider 0900-15.00. mvh bilregistret JanÖsten Widman Automat är bekvämt |
|
|
3 dagar till ansökan..... :) **************************************** Länk **************************************** |
|
|
Hmmmm... "Försening av de nya korten från Tyskland gör att man inte kan få sitt nya på några veckor" Det fick jag till svar när jag ringde och bad om nytt idag. Nu är iallafall min förfrågan noterad hos VV. **************************************** Länk **************************************** |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Eng. vill man ju inte ha en nytt kort, utan bara ändra i deras data register, så att när FB slår in ens personnummer, få de upp RÄTT år för KK. Sedan spelar det väl mindre roll vad som står på plastbiten. |
|
Fy fan va bra!!! Jag har ganska nyligen återfått mitt kära körkort. Och nu står det att jag bara har haft det i snart en månad. Jag har ju haft körkort i 3 år eller nåt. Det ska ändras snarast möjligt. TACKAR till den som kollade detta och var så snäll och skrev det på denna suveräna sida. MVH Morgan. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. |
|
JohanOS |
Tyvärr fungerade det inte alls. Kollade försäkringspremien idag, fortfarande det "nya" året i mitt utfärdande år. |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Enl VV, som jag surrade med idag, så kan försökringsbolagen se båda datumen, dvs nur du fick det första gången, och när du fick tillbaka det. Det var det svar jag fick av "lotta" idag där. Efter att hon bet och få ringa upp. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.