AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.305

Åtekallat körkort ? Läs här !

Sida 1 av 3
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nu är det bara att stå på sig. Vägverket gör nämligen fel när de anger ett nytt behörighetsdatum vid återkallelse. Undrar hur många som betelar en felaktig försäkringspremie p.g.a detta ?

Länk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Kanon!
jag råkade ut för precis samma!
nån mailadress man kan bomba?

fyrhjulsdrift är roligast!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Vägverkets hemsida är rätt adress www.vv.se. Men att "bomba" är ju inte rätt metod ;) Men ställ dem gärna mot väggen med hänvining till EU-överenskommelsen.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag hade inte tänkt att bomba själv men om flera reagerade och skickade mail får det ju lite mer tryck så att säga.
tipsade aftonbladet nyss.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det här var mycket inressant, jag blev nämligen av med mitt körkort i februari i år för att jag inte förnyat C behörigheten, när jag efter två veckor fick mitt nya körkort är det daterat i år, och min son får inte längre övningsköra med mig p.g.a att man måste haft körkort i fyra år i sträck. Det är kanke idé att kontakta länsstyrelsen igen.

CHS
Är det någon här på forumet som har fått detta tillrättat? Jag håller just nu på att skriva ett brev till vägverket eftersom jag har fel premie/ problem med handledartillstånd för övningskörning pga av en liten fortkörning 1998. Vi får se hur det går.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Berätta gärna hur det går!
har också fel premie.
Övnings körningen blir nog svår då du måste haft körkort 5 år i streck.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

När jag pratade med VV så sa det att detta gäller endast datumen på körkortet. Dvs har man blivit av med körkortet, så ser försäkringsbolagen i sin dator iaf fast man gör denna ändring.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag vill ha tillbaka mitt org. datum tack! Ser ju ut som om man haft lappen ett halvår... i stället för 8! Vem ska man prata med?

H U M A N R A G E
Länk
Imorse ringde en dam och sa att jag kommer att få ett nytt körkort om jag hör av mig igen nästa år(?). Då kommer mitt gamla datum att stå i registret (och på körkortet). Hon skulle dessutom skicka ett intyg till mig som talar om mitt ursprungliga förarbehörigets datum, som jag kan visa för försäkringsbolaget.

Det kanske blir någon ordning på detta tillslut, men jag ropar inte hej förrän jag har fått mitt nya körkort.
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Trafikjuristen skriver att detta kommer att åtgärdas f.o.m. den 5 december

Pratade med vägverket idag och fick bekräftat att man från detta datum kan ansöka om att få tillbaka sitt gamla datum på körkortet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bumper,
Det som du sa var intressant. För mig låter det som att det är ett försvar för att dom ska slippa utfärda alltför många nya körkort.
Vet dom verkligen vad försäkringsbolagen går på för uppgifter? Ingen som fyllt i en sån där kalkyl, där man själv fyller i "körkort utfärdat" tillsammans med övriga uppgifter. Nu tror jag kanske att bolagen har mer avancerade rutiner än så men som sagt, det låter som ett dåligt argument för att slippa jobb.

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ha!
Ringde till Folksam. Mycket riktigt var det uppgifterna om: KÖRKORTETS UFÄRDANDEDATUM som låg till grund för premiesättning.

Killen på folksam nämnde en annan intressant fråga angående detta. Någon som har haft körkort sedan 20 år i Tyskland och som ansöker om svenskt körkort när denne kommer hit får sin premie satt efter det datum som det svenska körkortet utfärdas. Känns inte helt rättvist och förmodligen inte heller vad EU tycker...?

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Var lite snabb.

Alltså,
vad Folksam i detta fall grundade sin premiesättning på, var vilket datum jag har på mitt körkort.

5:e december är markerad i min kalender!

Mvh

Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vägverket är duktiga på att skaffa sig extraarbete och dubbeljobb:))Är väl inte första och sista gången.

MVH
Hasso
Länk

Jjjjhaaaaaa!!!!!

Äntligen kommer det återigen att stå 1994 på mitt körkort och inte 1998. Tog lappen 1994 men 1997 åkte jag dit för rattfylla och blev automatiskt av med 4 år på lappen och högre försäkringspremie på köpet.

/Dominik
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Åker man dit för rattfylla skall man inte ha något datum på kortet. Avstängning på livstid är rätt lämpligt enligt min mening.
Hejsan
Vilket datum menar ni
Jag har bytt ut mitt gamla körkort till
det nya Eu-körkortet och på min så finns
det två stycken datum.

På punkt 4a så står datumet
2002-09-18, på baksidan så står
det att det är datumet för utfärdandet.

Under punkt 10 på baksidan av kortet så
finns datumet när jag skaffade mitt körkort
för första gången dvs för ca 10 år sedan.
När jag läser vad den punkten står för så
står det "Datum för förarbehörighet".

Vilket datum är det som försäkringsbolagen
går efter?

Mvh
Mattis
BeTre>>>>Men hallååå, skall man straffas hela livet för ett pojkstreck man begått som yngre??????
Sonar du hela livet för dina egna misstag?
För övrigt hade jag endast 0,25 mot tillåtna 0,2 promille när jag råkade ut för en poliskontroll. Att jämföra med andra som har över 1 promille och verkligen utgör en trafikfara för övriga trafikanter.

Matkol>>Det är på raden 10a som i mitt och måna andras fall Vägverket envisats med att ange ett nytt datum för förarbehörighet när man fått sitt körkort indraget, dvs det datum då man fick tillbaka lappen efter avtjänad spärrperiod.

/Dominik
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Håller med...tycker det är lite väl grymt att inte få köra bil resten av livet.
Det är idag GRYMMA efterkontroller efter man har åkt dit för rattfylleri, blodprover i upp till 2 år efter, läkarintyg, uppföljningar etc...
Dom som tar sig igenom den biten och visar att dom kan hålla sig ifrån kombinationen sprit / bilkörning, tycker jag förtjänar sitt körkort.
/K
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Vart ringer man??
Kan man maila?
Jag måste få tillbaka mitt gamla datum på styrlappen.
Får man betala nya kortet?

Automat är bekvämt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.