AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.496

Mystiskt start problem e39 99a

ma
16
magnus1984
330i touring -01
tjenare! idag hände något märkligt. jag startade min e39 och skulle åka hem från jobbet. svängde inom biltema och va där inne i ca 15 min. färden mellan jobbet och biltema tar knappt 5 min.

när jag kom ut och skulle starta bilen så ville den inte. jag är inte någon bil mekare eller hobby bilmekare men jag hörde att startmotorn gick men inge mer. den ville inte tända alls.

tänkte att det kunde ha varit soppatorsk så jag hällde i 5 liter men ingen skillnad.

tacksam för hjälp.

Bi
10
Biggie
520i -98
Hej!

En chansning som det kan vara som inträffar på e46 oftare men även hänt mig med min e39 är att bilen inte vill starta efter att man förflyttat/kört den en kortare sträcka. Tex ut från infarten och parkerat på gatan och sedan stängt motorn. Det är bara att låta startmotorn jobba en stund så brukar den gå igång eller springa igång bilen. Kan vara så eftersom du endast körde en kort sträcka
ma
16
magnus1984
330i touring -01
Jag har stått och nött med start motorn så batteriet dog. Motorn snurrar men den vill inte tända.
Har kollat alla säkringar men alla är hela.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Har läst på forumet att e39 är jävligt känslig på korta sträckor att den surar ne sig, är det ngk stifft i bilen ? Det är tydligen a och o

Mvh
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är när bilen varit igång typ 10-20 sekunder och sedan stängts av, har den varit igång flera minuter uppstår inte det problemet.

BMW CS #5206
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Prova att dra ur säkringen till bränslepumpen och nöt 10-20 sekunder. Om du har en medhjälpare kan han/hon stoppa i säkringen om motorn går igång. Den kommer då troligen att gå orent och ryka ett par minuter så du får pumpa med gasen så fort den går igång.
Annars är det ut med tändstiften, torka dem ordentligt och blåsa ur cylindrarna om du har tillgång till tryckluft. Annars kan du låta det stå och dunsta någon timme (ingen aning hur länge det tar...). I med nya NGK-stift om dina har många mil på nacken.

___

Min bil: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bränslepumpen troligen som inte går igång. Ge den en knack kanske den hoppar igång om den står still.
Går pumpen kanske vevaxellägesgivaren kan spöka.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hur mkt bränsle har du i tanken? Du nämner soppatorsk....
Testa att tanka i så att du har 20-30 liter i tanken. Om bilen sedan startar så har du fel på den interna pumpen i tanken.

/H
ma
16
magnus1984
330i touring -01
tack för alla tipps. har provat alla utom att byta stift. det lyser en lampa som heter EML. någon som vet vad det innebär?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Om EML:
Länk

Du måste köra diagnos på bilen.

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.