AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
943

lösning! c-lås bakdörr

Gu
8
Gustavson
320D Touring -08
Hej!
jag tänkte göra något så ovanligt som att pressentera en lösning till mitt c-lås på ena bakdörren.
tyvärr så brukar trådarna "självdö" lagom till en lösning ska pressenteras. Så om detta kan hjälpa någon så är det ju kul.

köpte min e91 d -08 i tyskland för någon månad sedan och jag upptäckte att vänster bakdörr inte reagerade på c-låset utan fick öppnas och låsas manuellt.

så här gjorde jag!
*dörrklädseln sitter med 4 skruvar, 3st under alu skenan och 1st under handtaget (inte det du drar i för att öppna dörren utan det som man stänger med)
*sedan är det bara att rycka loss dörrklädseln (varligt)
*koppla loss elkablarna till högtalate och fönsterhiss och även vajern till låsmekanismen.
*innanför detta sitter en gummiisolering fastklistrad mot dörrren. Denna skär man loss genom att skära i klistret då kan man enkelt klistra tillbaka den med klisterresterna som flir kvar, då detta är mjukt och klibbigt.
*skruva loss "låskassetten". sitter med 4 skruvar och koppla loss vajern som går till ytterhandtaget och även elkontakten till c-låset på kassetten.
* nu har du härligheten i handen och kan obdusera den i en bättre miljö (typ på matbordet)...

i mitt fall så var det en kugge som hade hoppat ur till en av motorerna. efter lite pill vid köksbordet kunde jag åter koppla in elen till kassetten och kontrolera med nyckeln. (det fungerade)

det var näst intill omöjligt att öppna kassetten, men det gick att "glänta" ca 2cm så man kunde inspektera motorerna och kugghjulen.

hoppas dett hjälper om någon har samma problem!

kanske kan lägga upp den som mekartips? :)
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Precis Gustavson, lägg det under mekartips så kommer många att ha användning för det. Det är ganska vanligt förekommande fel.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.