|
|
|
|---|---|
| hej på er!! e så att ja fick 2a på rostiga bromsrör längstgående på min 523 sedan 00a på bes va riktigt dåliga ovan bakaxeln. har sökt o läst allt inkl mektips.de ja fundera på va om de sitter skarvar i höjd me passagerardörren till båda rören som går bakåt. ska fixa detta till helgen. o vore gött o veta lite va ja behöver köpa. nipplarna va ja förstått e m10x1 tacksam för tips o råd | |
| Det går utmärkt att byta bara den dåliga biten och sätta en skarvnippel. Rekommenderar varianten då man konar rörändarna. Det finns klämringsvarianter nu typ VVS-koppling men det känns "sådär". | |
| va inne på den varianten men tänkte att de kanske blev hårt o kona orginalstålrören under bilen. sen tänkte ja att får ja nya rör hela vägen bak til slangarna så slipper ja ju ora mig för de rören i fortsättningen. verkar vara rätt vanligt att de rostar av typ i höjd me baksätet | |
|
Jag var i samma sits som dig för 6 månader sen , fick nerslag på rostiga bromsrör precis vid baksätet där viker uppåt under bakre hjulhuset. Då mina rör var fina före och efter böjen och så hade jag färdiga bromsrör på 30cm så tänkte jag kapa 30cm av befintligt rör och skruva dit dom färdiga bitarna . Efter en tur till b**tema och bunkrat lite nipplar så kapade jag bort den dåliga biten på befintligt bromsrör och skulle börja kona .... det ÄR lika hårt som det låter (stål) , efter 30 minuter åkte koningsverktyget ut i skogen och ett nytt lånades från en vänlig kamrats bilverkstad . Fick till ett rör "hyfsat" och det andra jävlades som bara den .... ungefär i detta läge inser jag min dumsnålhet och river bort hela bromsrören från främre skarven (framkant på passagerardörren) och hela vägen till bromsslangen vid oken. Dagen efter införskaffas 10m kopparrör och nya dras hela vägen , operationen tog nog inte ens 1 timme inkl. koning , lite bökigt att få rören runt bakaxelinfästningen men annars är det inge problem. jag vill minnas att min ena skarv i fram var M12x1 och den andra M10x1 , men jag kan ha fel . Så jag råder dig till att byta hela vägen , kommer garanterat inte ta längre tid samt att du vet att du inte kommer att behöva grotta med bromsrör nån mer gång ! |
|
| precis va ja ville höra turbofritte. blir till o åka o köpa lite nipplar o rör på den blå butiken då. deras rörgrejer har alltid funkat på tidigare bilar ja grejat. o de me m12 på ena har du nog rätt i. verka stå de på realoem sidan me nu när ja kolla. Tackar så mycke för infon | |
| just de kom på en grej till turbofritte. hur drog du rören vid tanken?? | |
| Drog dom i orginalclipsen , bara kika på hur dina befintliga rör sitter. | |
| Ja, det hänger kanske lite på vad man har för verktyg. Jag lånade ett som var ganska litet och det enda man behövde var att släppa ett clips så man fick verktyget mellan golv och rör. Tog inte 5 min att kona. Det var på en Merca i.o.f.s. men det var stålrör. Om rören går bakom tanken t.ex. som på 3-serien skulle jag då dra mig för att byta hela. | |
| återkommer me rapport efter helgen när ja e klar me detta :) | |
|
Nu e de bytt. tar ju en del tid. vissst har man lyft så e de ju en baggis. för en annan me pallbockar o domkraft ser verkligheten lite mer bister ut.tar ju en timme o få upp den högt på pallbockarna. kan informera lite om va som behövs. rör b-tema eller likvärdigt 3/16 4.75mm kopparnickel 2x5m 3st M10x1 nipplar hanar & en M12x1 hane finns som sagt i tråden skarvar under plasten på passagerarsidan fram där sitter en M10x1 & M12x1 e samma rör dim på båda 3/16. sen dra rören efter orginalen utom vid tanken där va de mycke lättare o smita upp i nederkant på innerskärmen höger hjulhus bak o gå bakom tankpåfyllningsröret o upp under rambenet me båda rören. sen dra de röret som ska till vänster hjulhus i orginalfästena rakt mellan hjulen v-h bak ni ser hur de gammla går. nipplarna som sitter där bak i slangarna kan va lite fastrostade men går o lossa bara hålla emot me 15nyckel på slangen när ni lossar nipplarna. ni som kan skriva rent min text kan ju gärna lägga detta som mektips om ni vill finns lite bilder med. Mvh Ronnie |
|
|
lite mer info på nipplarna. 3st-m10x1 artnr 04-QA 1st-m12x1 artnr 04-QB detta e Mekonomen. men finns ju andra butiker med |
|
|
Gjorde samma operation förra helgen på en 525iA Touring -02. Mina bromsrör var rostiga både där de viker upp från tröskeln och in bakom tanken samt sista biten mot bromsslangen. Var lika bra att byta hela. Försökte först på pallbockar men gav upp. Imponerad av Ron som fixade det! Med bilen på lyft var det inga större problem men fortfarande rätt trångt. Man får trä in rören så gått det går och sedan bocka helt för hand där man kommer åt. En liten varning på 04-QB. Den är gjord för större diameter på röret och glappar lite. Ska man få den tät får man göra en rätt stor kona på röret. Min läckte först och jag återanvände istället den gamla M12:an eftersom den suttit skyddad under plasten och var fräsch. |
|
|
Använd dom gammla nipplarna! Fel nippel är bara dumt att skruva dit. River man bort båda rören samtidigt så håll reda på vilken som ska vart. Ingen bra funktion på antisladden om man satt rören fel då den ist för att häva sladden lär den göra det värre. //Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.